Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vinter våtdräkt vilka rekomenderas?

  • dala-lama

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 18:43
    usel;680391 wrote:
    Tror att alla de nämnda dräkterna, Ripcurl, Oneill samt Simmer är väldigt lika i design, känsla och kvalitet.
    Jag har visserligen bara använt Oneill dräkten personligen men klämt och lyssnat på användare av de andra dräkterna. Av alla utlåtanden drar jag slutsatsen att de antagligen är jämförbara förutsatt att du har rätt storlek som passar din kropp. För svensk vintersegling/surfing är en 6/5/4 med integrerad huva helt klart överlägsen för värme och komfort. Märket är antagligen av sekundär betydelse utan passform och tillgänglighet är viktigare faktorer vid val av dräkt.

    Av de dräkter du nämner så är det bara Simmer dräkten som är gjord för windsurf.
    Större i underarmar och över ryggen, tror att det är en utvecklad C-skins faktiskt.
    Enda minusposten skulle möjigtvis vara att den tar lite tid på sej att torka.

    Rip Curl dräkten som heter Flashbomb är en utveckling av F-bomben med lite annan skärning på huvan och polypro på innsidan vilket gör att den torkar på 15-30 min hängd ut och in, dock är det en surfdräkt och betydligt smalare i ärmarna.
    Men för en smal person som jag funkar Rip Curlen riktigt bra.
    P

  • dude

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 22:39
    Dala Lama;680413 wrote:
    Av de dräkter du nämner så är det bara Simmer dräkten som är gjord för windsurf.
    Större i underarmar och över ryggen, tror att det är en utvecklad C-skins faktiskt.
    Enda minusposten skulle möjigtvis vara att den tar lite tid på sej att torka.

    Rip Curl dräkten som heter Flashbomb är en utveckling av F-bomben med lite annan skärning på huvan och polypro på innsidan vilket gör att den torkar på 15-30 min hängd ut och in, dock är det en surfdräkt och betydligt smalare i ärmarna.
    Men för en smal person som jag funkar Rip Curlen riktigt bra.
    P

    Jasså, är den tajtare i armarna, det visste jag inte. 😉 Håller i alla fall nästan på med surfing, stand up paddle surfing, så jag kan ju känna mig säker över mitt val av dräkt för det, eller? Men du Per då, är det inte lite identitetskris för dig som har en surfdräkt fast du bara är vindsurfare? :blush:

  • t_h_s

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 09:39

    Om man vill ha integrerad huva så ska man tänka på att det kan bli problem med passformen. Jag som är en tjockskalle har t ex problem med Oneill. Jag upplever att den stramar aldeles för mycket framförallt om hakan. Där tycker jag Xcel är bättre som har strappen under hakan och det är en separat neoprenbit framför som täcker hakan. Dock sitter Oneill mycket bättre på mig i kroppen (och är ju generellt mycket mer flexibel och borde passa fler) så min nästa dräkt lär bli en Oneill men med separat huva. Detta är väl mest ett problem om man som jag drar en L i dräkt men behöver XL huva.

  • dude

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 10:18
    T_H_S;680437 wrote:
    Om man vill ha integrerad huva så ska man tänka på att det kan bli problem med passformen. Jag som är en tjockskalle har t ex problem med Oneill. Jag upplever att den stramar aldeles för mycket framförallt om hakan. Där tycker jag Xcel är bättre som har strappen under hakan och det är en separat neoprenbit framför som täcker hakan. Dock sitter Oneill mycket bättre på mig i kroppen (och är ju generellt mycket mer flexibel och borde passa fler) så min nästa dräkt lär bli en Oneill men med separat huva. Detta är väl mest ett problem om man som jag drar en L i dräkt men behöver XL huva.

    Själv behöver jag oftast den största hjälmstorleken, har 60 cm i diameter.

    Jag kör LargeShort-storleken av Rip Curl Flash-Bomb-dräkten – som jag antar är bred som en largedräkt men har längden av en medium. Den integrerade huvan funkar väldigt bra för mig. Det finns möjlighet att tajta åt runt öppningen för ansiktet men det har jag inte behövt röra. Huvan lär vara väldigt mjukt gummi och om man ser efter i Rip Curls egen reklamfilm så ser man hur mjukt det är och hur man kan dra i det.

    Jag har använt dräkten i januari än så länge och är väldigt nöjd. Jag skulle för ingenting i världen gå tillbaka till en dräkt utan integrerad huva för segling (och SUP) under vintern. Tyvärr finns det ju inget mått på hakpartiet om nu det skulle vara stort, men man känner väl till sin egen kroppsform och vad som funkar och vad som inte funkar.

  • t_h_s

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 15:13
    dude;680440 wrote:
    Själv behöver jag oftast den största hjälmstorleken, har 60 cm i diameter.

    Jag kör LargeShort-storleken av Rip Curl Flash-Bomb-dräkten – som jag antar är bred som en largedräkt men har längden av en medium. Den integrerade huvan funkar väldigt bra för mig. Det finns möjlighet att tajta åt runt öppningen för ansiktet men det har jag inte behövt röra. Huvan lär vara väldigt mjukt gummi och om man ser efter i Rip Curls egen reklamfilm så ser man hur mjukt det är och hur man kan dra i det.

    Jag har använt dräkten i januari än så länge och är väldigt nöjd. Jag skulle för ingenting i världen gå tillbaka till en dräkt utan integrerad huva för segling (och SUP) under vintern. Tyvärr finns det ju inget mått på hakpartiet om nu det skulle vara stort, men man känner väl till sin egen kroppsform och vad som funkar och vad som inte funkar.

    Tack för tipset. Kan vara värt att prova RC. Jag slår dig iofs med ytterligare 2cm runt skallen 🙂

  • endy

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 15:39
    T_H_S;680437 wrote:
    Om man vill ha integrerad huva så ska man tänka på att det kan bli problem med passformen. Jag som är en tjockskalle har t ex problem med Oneill. Jag upplever att den stramar aldeles för mycket framförallt om hakan. Där tycker jag Xcel är bättre som har strappen under hakan och det är en separat neoprenbit framför som täcker hakan. Dock sitter Oneill mycket bättre på mig i kroppen (och är ju generellt mycket mer flexibel och borde passa fler) så min nästa dräkt lär bli en Oneill men med separat huva. Detta är väl mest ett problem om man som jag drar en L i dräkt men behöver XL huva.

    Det kan du faktiskt med O’neill Mutant, det går bra att köpa L dräkt och XL luva.
    http://www.oneill.com/#/men/europe/collection/men/wetsuits/surf/wetsuit_collection/mutant_43mm_1/graphite/

  • t_h_s

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 18:09
    Endy;680462 wrote:
    Det kan du faktiskt med O’neill Mutant, det går bra att köpa L dräkt och XL luva.
    http://www.oneill.com/#/men/europe/collection/men/wetsuits/surf/wetsuit_collection/mutant_43mm_1/graphite/

    Det visste jag inte. Tack för infon. Jag har fått för mig att Mutant nog tar in mer vatten än t ex en RG8. Den är ju öppen på båda sidor. Någon som vet?

  • basse

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 08:06

    Jag har Mutant och är riktigt nöjd med den. Valde mellan den och Psycho2. Hade tidigare haft integrerad huva och gillade det på vintern men ville ha krage på höst och vår. Inga problem att ta sig ur och i eftersom det är flexigt värre i överkroppen.
    Mutanten tar in lite lite vatten, ffa när du råkar ligga med axcel mot brytande våg. För mig har detta inte varit några problem. Tror absolut att RG8 tar in mindre vatten.
    Jag har inte märkt att 5/4 istället för 5/3 är ett hinder även om jag nog tycker P2’an är något smidigare. (Har testat den tidigare)
    Jag visste inte att man kan köpa olika storlekar på huva och dräkt vilket ju är jäkligt bra om man saknar lite volym på överkroppen.

    Rekommenderas!

  • safesurfer

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 14:33

    Tack för alla tipps det var till hjälp!
    Det slutade med en oneil windfreak och efter att ha testad den i helgen var den väldigt smidig och kändes också mycket varm, nu badade jag bara efter en kajaktur så hur den känns i +3 C och 15m/s återstår att se. Smidigheten var väldigt bra vilket paddling är ett bra test för.

    En liten israpport är att det är öppen hav i rågelund men det flyter omkring små isbitar som jag inte skulle vilja segla in i med hög hastighet men snart så ska det bli åka av igen.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vinter våtdräkt vilka rekomenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.