Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya bilder från Åsa

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 16:59

    jag har inte heller testat framåt men jag seglade i vågor för första gången i år så det är kanske inte så konstigt =)
    Men är det like lätt(svårt skulle jag nog kalla det) som att gippa så får man väl göra ett försök nån gång snart.. Man kan ju göra rätt låga “framåtloopar” där man roterar i sidled istället..

    hur roterar man i en bakåtloop? i framåtllopen är det ju seglet som sätter igång rotationen men i en bakåt ser det ju snarare ut som om man får börja i “avstampet” på vågen genom att köra upp i vind..

    Nästa år ska det testas framåt!! 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 17:08

    här är ju en bra framåt-lektion oxå!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 17:10

    hmm.. han ville visst att man skulle betala för den.. :/

  • ola-h

    Medlem
    8 november, 2001 vid 17:42

    Visserligen får man se till att ha lite rikning upp i vind när man lämnar rampen, men jag skulle nog säga att man bör inleda rotationen med huvudet och kroppen. Med för mycket sväng på vågen blir det en horisontell rotation med kroppen hängande under utrustningen. Det är, har jag erfarit, mycket svårt att sätta bakåten på det här sättet även om man ofta “kommer runt”.

    Bättre är att liksom hoppa rakt upp, lite upp i vind, kolla över axeln ner i vattnet (vilket automatiskt inleder rotationen och trycker brädans bakdel uppåt och nosen nedåt) och sen liksom vända och åka rakt ner. Man hoppar liksom upp, vänder och faller ner mer än att man konstant roterar.

    Jag tror också det är lättare om farten uppåt är relativt hög jämfört med farten framåt. Alltså lönar det sig att hitta en brant rätt stor ramp mer än att ta råfart.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 13:01

    Otroligt snygga bilder!!! Underbart att se – har inte varit hemma paa ett tag och kikade in paa konfen – och fick se detta!!

    Vilka foton! Skitkul!!

    /johan

  • s

    Medlem
    9 november, 2001 vid 13:45

    Hej lille skutt

    Lite looperfarenheter från mig, alla har varierande teknik beroende på seglingssätt. Det gäller att du hittar din egen – vilket kan ta ett tag.
    Kolla tex på Jason Polakow, Francisco Goya och Josh Stone – ta en titt på deras puchloopar. Alla gör dem men de använder väldigt olika teknik.

    Här försöker jag beskriva lite av det läbbiga/svåra i looparna som jag upplever det. Kruxet helt enkelt. Det finns så många andra som beskriver hur man skall göra dem.

    Framåt:
    Psykiskt svår, tekniskt enkel.
    Övertala dig själv, säg det till kompisarna, segla framför dem – gör det. Du MÅSTE ha bestämt dig! Ja, verkligen!!! Tvivlar du på om du vågar så vågar du antagligen inte – övertala dig själv igen. Gå igenomhoppet i huvudet, tänk på vad som händer när du gör olika saker – skotar in, ut etc. Övertala dig själv! Igen! Och nu…
    Det värsta de första gångerna är att det inte händer något den första millisekunden. Då släpper ofta de flesta. Om du är det minsta tveksam så kommer även du släppa nu. Men – om du håller i några millisekunder till så säger det swop – och du roterar snabbt. Tada!
    Du kommer antagligen landa på sidan eller ryggen men du kommer att skrika av lycka!

    Bakåt:
    Psykiskt lätt, tekniskt svårast.
    Enkel att börja med, mycket svår att sätta landningen!!
    Svåraste i början är att få hänget, du skall hänga lite upp mot vind – inte rotera. Hur länge du skall hänga beror på höjden. Riktigt höga loopar hänger de till de fallit halva vägen ner – kolla Polakow. Det har jag aldrig upplevt…
    Efter hänget – då du vänder på toppen – kollar du över axeln ner mot landningen, där ligger den orörd. Nu är det svårt… Skotningen nu beror på hur högt du är. Indraget lite rotation – utskotat mycket (se push). Har kommer du kracha hur många gånger som helst (eller så är du ett underbarn i vindsurfing).
    Svåraste loopen tekniskt. Lättast att starta med för om du misslyckass får du bara ett mindre ryggplask (efterom du antagligen kommer hänga till du landar).

    Push:
    Psykiskt svår, tekniskt svår.
    Här finns det olika tillvägagångssätt beroende på höjd, teknik, upphopp etc – jmfr ovan om de olika pro-seglarna.
    Kruxet tycker jag ligger i övergången mellan den snabba rotationen (då du skotar in framhanden och snabbt kollar över axeln) och då du får tryck i seglet på motsatta hållet=backvind=push. Du måste stoppa rotationen för annars fortsätter du snurra och krachar ordentligt. Det gäller att få fram seglet med ordentligt tryck, om man inte får fram det kan det fungera ändå om man har mycket god höjd – annars landar man i seglet. Om man då landar med knäna först så spräcker man rutan i seglet och kan även spräcka rutor ovanför bommen med huvudet – det kostar exakt 650kr att laga….
    Har man väl fått trycket i seglet så kan man landa utan att slå sig alltför mycket… Trycket fångar liksom upp dig likt som om du skotar in ett vanligt hopp – här är det bara på andra hållet….
    Svår loop tycker jag, men det närmar sig – jag börjar få koll på rotationen efter ett antal “överroterade” bakåtloopar. De som verkligen kan den säger att de är mycket lättare att göra på mindre vågor och mycket lättare att landa än bakåtloopen.

    Cheese:
    Psykiskt lite enklare än framåtloop men svårare att sätta. Speciellt landningen.
    Tricket är att hitta en brant våg, att inte höjda upp för mycket och att hoppa upp ordentligt, luta sig lite bakåt och kolla mot masttoppen. Vänta lite så du kommer upp ordentligt innan rotationen – i annat fall kommer du flyga långt i sidled. När du sedan flippar runt så går det fort (poff-poff när seglet slår runt) och då kommer du till det svåraste. Jag har inte riktigt fått koll på detta än men de jag satt har jag lyckats fånga upp rotationen och höjden med ett utskotat och bakåtdraget segel. När du bromsat upp rotationen så är det mer en fråga om att landa ett högt bakåtlutat hopp – skota in succesivt och landa på aktern.

    Lite tips från ett fruset Göteborg!
    I morgon skall det blåsa!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 14:29

    Tackar för de bra tipsen! Intressant att veta hur man gör fast man förmodligen inte kommer sätta några loopar än på några (många?) år… =)

  • s

    Medlem
    9 november, 2001 vid 14:32

    Äh… Så kan du inte tänka!
    Börja med att övertala dig om att du skall göra en framåt! Den är enklast.
    Och så börjar du hänga lite i bakåtloopar.
    Sen kommer resten med lite träning.

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 20:41

    jag gör grymt fina framåtloopar i tankarna.. =) hade tänkt göra ett försök nästa år när det blir lite varmare! Har läst ett par framåtloopsartiklar och där står det ju hela tiden att det är lätt så man får väl försöka.. 🙂

    Man ska ju lära sig gippa oxå. =)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya bilder från Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.