Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya course racers vs gamla

  • Nya course racers vs gamla

    Publicerad av safesurfer på 8 januari, 2003 vid 22:58

    Hej jag har en liten fråga som jag hoppas att någon har bättre koll på än jag. Jag undrar hur lite äldre courserace brädor funkar med nya och stora segel. De flesta mindre brädor är ju förhållande vis lika dagens även om de är fem år gammla. Lättvindsbrädorna har däremot ändrats ganska mycket, de har blivit mycket kortare och fetare. Vad är tex den stora skillnaden mellan en Stingray-TT150 och en RRD 301-Goldstripe från 99. Funkar RRD lika bra med dagens segel(9-10m2) trots att den är rätt smal.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2003 vid 09:10

    Funkar kanske med 9.0 men kanske sämre med 10.0. Varför ?
    Om du vill ha ett stort segel behöver du en stor fena, och om du skall klara en stor fena behöver du en bred bräda för att klara av att hålla emot lyftet från fenan, man får mer moment när man står längre ut från centrumlinjen av brädan därav bredare brädor.

    Har du för stor fena går brädan upp på högkant när kraften/lyftet från fenan blir för stort.

    Så det är nog max fenstorleken till brädan i fråga som sätter gränsen för seglets storlek.
    Stort segel med liten fena resulterar ju oftast i spinnout när fenan inte orkar hålla emot kraften från seglet.

    Sen är det ju även skillnad om man seglar halvind slör eller vill kunna kryssa. På kryss belastar man ju fenan betydligt mycket mer.

    Det är bara ut och testa, går det så går det.

    // Dala //

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya course racers vs gamla

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.