Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya modeller på Gurun

  • dr-masse

    Medlem
    30 april, 2018 vid 10:24

    OK, kille och gillar att gissa (ett annat ord för teori…).

    Jag tycker att Windgurus grundmodell, GFS, inte är så bra för Östersjön. I större hav funkar den bättre, exempelvis i Portugal, Irland och på Maui. Själv använder jag knappt windguru längre, endast för koll på längre sikt. För vind- och vågkoll i närtid (inom 2 dygn, typ) finns det klart bättre väderinfo för bruk i Sverige än GFS-baserade proggar.

    Tycker att ICON 7 km modellen ser klart intressant ut för Europa. Kan faktiskt få mig att börja kika mer på windguru igen… Mindre “grid” är oftast (alltid) bra, frågan är dock hur väl prognosmodellen hanterar vindstyrka och riktning. Enda sättet är att börja följa den och lära sig hur träffsäker den verkar vara. Tycker ofta att nyare modeller med mindre grid har en tendens att visa lite för mycket vind, kan vara att det ofta är 10 meters höjd i modellen. Ett bra exempel är Windfinder PRO som ger bra info om riktning och tider för vind, men i princip alltid är i överkant. Som många andra närliggande modeller träffar de riktning och tid för vind (riktigt) bra, men styrkan är ofta för hög. Själv kombinerar jag oftast minst tre modeller för att få en samlad bild. Ju enhetligare modellerna är, desto bättre sannolikhet att de har rätt.

    Det brukar bli windfinder, SMHI, DMI, predict och ett par vågmodeller för min del i Sverige. Utomlands vid större hav blir det mer Magicseaweed, vindgurkan och windfinder (igen…) samt någon lokal prognosmakare för typ Irland eller Portugal. Kombinerat med obsar. Personligen tycker jag att både windfinder och SMHI har lyft sig rätt mycket på sistone. DMI står sig alltid bra, skulle säga att för de områden den täcker i Sverige är den ofta i topp eller bäst.

    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  dr-masse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya modeller på Gurun

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.