Senaste nytt Forums Vågsurfing *Nybörgare*

  • *Nybörgare*

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 november, 2003 vid 15:18

    smirk.gif Hej alla glada människor.
    Är en tjej på 14 år som har blivit väldigt intreserad av våg surfing…
    Bor i gbg finns det någon surf klubb i närheten?

    Och så är det de med bräda vad ska jag ha för nån spelar det nån roll hur lång man är?
    Jag är 170 men vad ska jag ha för någon då?

    Och det med longbord och shortboard vad är det för någon skilnad förutom längden?
    Vilken är enklast???
    Tacksam för svar ha det

    anonym-anvandare svarade 20 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2003 vid 18:29

    Vågsurfar inte själv. Men jag har funderat på att börja. Och jag vet ex. att en shortboard är svårare att surfa på men lite roligare när man väl lär sig. Tror också att det kräver lite mer vågor, lite större vågor. Sen är det väll beroende på hur mycket du väger. Men en tjej på 170cm kan nog surfa på glasspinnar om hon vill =)

    /Hellgren

  • surfsmurf

    Medlem
    14 november, 2003 vid 20:49

    Glöm allt som skrevs i inlägget ovan (menar inte att vara dryg, vill bara att du får rätt info).

    Oki, följande är mkt viktigt. Man börjar ALLTID surfa på en longboard (förutsatt att man är längre än 1m)! Jag är själv tjej och 168 lång so I know smile.gif Allt annat är skitkorkat och ett ofantligt slöseri med tid till mycket liten (om ens någon) nytta. Surfing är en verklig precisionssport och svårare än allt annat out there (jag wqindsurfar, kitesurfar, klättrar, åker longboardskate, rider mm så jag har lite att jämföra med). Med en shortboard gäller perfekt timing och positionering omedelbart, annars blir det plurret. När du hoppar upp i stående har du INGEN tid att korrigera misstag, inte ens 1sek (jag skämtar inte), utan allt måste bli rätt genast och ske samtidigt. Röresen måste sitta i ryggmärgen, inte i huvudet. Det är med andra ord i princip helt omöjligt att lära sig surfa på en shortboard (tro mig jag, och alla andra fåfänga smurfar som försökt vet). På en longboard har du lite större marginaler. Du hinner flytta runt fötterna lite och tillåts göra större rörelser och “svänga” runt vikten mer utan att falla av. Grundtekniken på longboard respektive shortboard är den samma och därför börjar man på en longboard och tränar tills det sitter. När man sedan kan ta en våg rätt (kallas take off), svänga och rida längst med vågen samt lite annat smått och gott kan man börja fundera på att skaffa en lite mindre bräda. Det bör dock sägas att det med en rejält förlåtande longboard (typ en BIC Natural Surf) tar ett par timmars surf i hyffsade förhållanden 5dgr/v i ett halvår innan man börjar behärska den. Lägg till ett halvår och du är hyffsad nybörjare på shortboard. Allt är ju såklart relativt och individuellt, men bered dig på en riktig kamp.

    Att surfa själv är absolut INTE att rekomendera. Surfing är skitfarligt och som nybörjare får man räkna med mycket stryk både av havet och av brädan. Det är dessutom ohyggligt svårt att klura ut tekniken på egen hand. Det som känns naturligt är sällan rätt och att kolla på filmer, i böcker etc ger inte mycket. Mitt bästa tips är att ta kontakt med någon surfskola. Där finns all utrustning (inkl speciella mjuka nybörjarbrädor i skum som inte gör så mkt skada när man själv eller andra får dem på sig) och du får dessutom suverän (skulle vilja säga nästan oumbärlig) individuellt anpassad instruktion. Att kunna surfa och att kunna lära ut är inte samma sak. Tro mig, jag vet. Att lära ut är djävulsk svårt just i surf då så mkt går på automatik. Att lära av kompisar är alltså inte det bästa men defenitivt att föredra framför att försöka på egen hand. Tar du en kurs på 5dgr lär de dig att stå upp, att svänga, att läsa havet (skitviktigt), alla regler som gäller i vattnet surfare emellan (ett MÅSTE om man vill slippa bli utskälld eller i värsta fall uppspöad) samt en massa annan bra att ha info. Allt detta på en bråkdel av tiden det skulle ta dig att klura ut allt själv.

    Jag rekomenderar att du kikar in på http://www.surfschoolanzarote.com Finns tyvär inga svenska föreningar vad jag vet, heller inga skolor. Men det kanske är lika bra det, förhållandena i Svea är inte alls särskillt nybörjarvänliga (eller surfvänliga över huvud taget). Det finns däremot en svensk surfsida på http://www.kallsupen.com där du kanske kan hitta lite skoj info.

    Jag kommer troligtvis att flytta till Lanzarote i Januari så vill du ha hjälp med ngt, hör av dig här på Steffo så ska jag göra det jag kan för att ge ett bra svar.

    Sist men inte minst vill jag tillägga att den känsla man får när man tar en juste våg är så galet grym, helt enkelt fantastisk. Att surfa är mkt slit men de där sekunderna av perfekt samspel med brädan och vågen är värda allt, ALLT I tell you laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2003 vid 09:01

    Asso tack så jätte mycke!!
    Nu vet jag d,jag ska snart rill canarie öarna å då kanske jag kan ta surf kurser vet nån om det är dyrt?

  • ihugo

    Medlem
    17 november, 2003 vid 09:25

    Hejsan surfers!

    Lanzarote surfskolan har väldigt bra utbildningar.
    Tim som äger skolan är verkligen en lugn o bra
    surfare.
    De använder sig av ett pic up system. Om du åker
    till Lanza är det bara att ta kontakt med första
    bästa turist byrå. De ordnar en bokning direkt.
    Skolan ligger på Famara beach på norra sidan.

    Priset för en pic up är 42,5 € för en hel dag
    med instruktör, våtdräkt och mjukbräda. (lunchmacka ingår)

    Om du vill välja ett billigare alternativ åker
    du till playa del carmen. Hoppar in på surf shopen
    på main street och hyr en bräda för 12 €.
    Våtdräkt kan du hyra av Tim.

    Man kan även hyra bräda och våtdräkt av Tim
    för 21 €. Men surf butiken i carmen har bättre short
    boards.
    Jag drar nog ner igen vid jul…

    mvh hugo

    FreeToRide – Övik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2003 vid 12:14

    Varrå glömm allt?? Jag svarade ju bara på frågorna.

    “Och så är det de med bräda vad ska jag ha för nån spelar det nån roll hur lång man är?
    Jag är 170 men vad ska jag ha för någon då?”

    svar: “Men en tjej på 170cm kan nog surfa på glasspinnar om hon vill =)”

    “Vilken är enklast???”

    svar: “…att en shortboard är svårare att surfa på men lite roligare när man väl lär sig”

    Det var ju det hon frågade om. Inge nödvändigt att kaxa sig.

  • surfsmurf

    Medlem
    18 november, 2003 vid 23:32

    Menade absolut inte att kaxa mig, även om jag, efter att ha läst igenom mitt inlägg igen, inser att det verkade så. Sorry! Satsar hårt på ödmjukheten, missar ibland! Kärlek, vänskap, surf och sol åt alla smile.gif

    Vill du ta en 5dgrs kurs med surfskolan ovan kostar det ca 220€. Då ingår hämtning+lämning, lunch, all utrustning, instruktion å lite annat smått ochh gott. Känner Tim och hans familj samt många av instruktörerna på just den skolan väldigt bra och kan intyga att de är duktiga, riktigt grymma t.o.m. Kolla på sidan för mer info.

    Kram

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2003 vid 09:39

    Heh.. Lugt, bara att man är så van vid att det e nån liten skit som ska moppsa upp sig, att om någon på något annat sätt säger emot en, så blir man arg.. cool.gif
    Men no hard feelings. Hade nässtan räknat med att någon skulle hopa in i fighten, som jag började mitt inlägg “jag kan inte vågsurfa” (eller liknande)’
    Skulle dock va kul att lära sig, man kanske kan få en liten privatskola grin.gif

    Ha det bra! ALLA!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 november, 2003 vid 08:19

    Sugen på dajt???

  • surfsmurf

    Medlem
    26 november, 2003 vid 14:04

    Ha Ha! laugh.gif Om vi befinner oss på ett ställe med lämpliga vågor och lagom temperatur samtidigt(vinterstormar i svea går bort) och du fixar egen bräda etc så ska jag gladeligen lära dig allt jag kan (inte så mkt men nåt blir det iaf).

  • hellgren

    Medlem
    28 november, 2003 vid 11:32

    Guutt!! cool.gif

    Anonym ==> Vet inte om jag vågar gå på date med nån jag inte känner .. haha

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2003 vid 00:01

    ihugo varför säga du heter hugo sen heter du andre i profilen?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing *Nybörgare*

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.