Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

  • john1

    Medlem
    5 november, 2015 vid 11:40

    Inget att satsa på.
    jj

  • danielsk

    Medlem
    5 november, 2015 vid 11:46

    Tack för svar, John. Verkar inte ligga så mycket annonser ute nu.

    Läste det här på Vindsurfingförbundets hemsida: “En modern nybörjarutrustning kostar ny i butik ca 10-16.000:-
    Det går att hitta bra begagnad utrustning på nätet för ca halva priset. Se bara till att inte köpa äldre utrustning. Max 5 år gammal då utvecklingen hela tiden går framåt och utrustningen blir mer lätt använd för varje år som går.”

    Så det är väl i den prisklassen jag letar ungefär, 5.000 för begagnat, om det är realistiskt att hitta bra grejor för det priset.

  • staffomania

    Medlem
    5 november, 2015 vid 12:14

    Paketet ovan är inget att satsa på.

    Helt klart realistiskt att få ett nybörjarpaket för runt 5k men dom går nog åt rätt fort. Sen vet jag inte om det behöver vara just 5 år gammalt men i alla fall från 2000-talet.

    Du kan ju även försöka få tag på en billig bräda på över 145L och sen leta rigg eftersom.

  • tigerflash

    Medlem
    5 november, 2015 vid 12:43

    Håller med föregående ang det i annonsen … Inget att satsa på. Behöver inte vara ett paket … Kolla efter bräda först från 2000 talet och framåt på minst 145 liter. Går du upp på något runt 180+ kommer du förmodligen växa ur den ganska snabbt och den kommer kännas stor. Jag själv började för två år sedan med 190l som byttes till 145 efter nån månad. Nu vill jag ha ännu mindre. Dock köper du något som är i bra skick mellan 150-190 så får du oftast tillbaka pengarna eller med en mindre förlust då dom är ganska populära . Och du får nog räkna med 3-7000kr för en begagnad. Och en rigg kan du få tag i för betydligt mindre pengar som man kan börja med.:) / Erik

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • danielsk

    Medlem
    5 november, 2015 vid 12:59

    Tack för fortsatta tips. Vilken typ av storlek på seglet skall man satsa på tycker ni?

  • tigerflash

    Medlem
    5 november, 2015 vid 13:09

    @danielsk 736768 wrote:

    Tack för fortsatta tips. Vilken typ av storlek på seglet skall man satsa på tycker ni?

    Du får nog många svar ang det men jag tycker någonstans 6,5-7,2 om du ska börja med något. Köper du för stort kan det bli jobbigt i början när man vill träna på balans och man drar en del rigg vilket är jobbigt om det blåser . Och även om det inte blåser. Och för litet då krävs det mycket vind för att få lite fart och i början strävar man inte efter hårda vindar😁. / Erik

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • kailua

    Medlem
    5 november, 2015 vid 19:14

    Hej

    Definitivt inte de gamla grejjerna i annonsen…

    Inlärningskurvan är svår att veta beroende på om du bor vid hav med jämna fina vindar eller om det är byig insjö som gäller – dvs västkustpaket eller stockholmspaket .
    Sen om du har oändligt med tid och kan surfa närhelst det blåser eller om du är vanlig Svensson som får surfa när det passar med resten av vardagen – då kommer du kanske harva lite längre och fler säsonger på nybörjare till halvbra stadiet och vara riktig glad för 20 bra surfdagar på ett år.
    Är du den sistnämnda skulle jag säga freeridebräda 150-160 liter, bredd 75 cm eller mer, camberlöst freeridesegel runt 6,5. Det räcker länge. Träna på manöver, segelsnurr och annat utan planing när det blåser dåligt och sen med tiden komma i fotstroppar och plana i hängsele runt 10 m/s kanske. En sådan bräda kan du sen kombinera med ett segel på 8-8,5 m2 för att öka dina planingsdagar i lättare vindar. Originalfenan till en så pass stor freeridebräda kommer troligen vara mer anpassad för det större seglet.
    Med eller utan centerbord ? Försök plöja gamla trådar om det… Personligen tror jag på en bräda utan centerbord – Det är planingsdagar du kommer att jaga och planar du så spelar centerbordet ingen roll. Centerbordet är mer till hjälp precis i nybörjarstadiet samt om du är i extremt behov av att kunna kryssa om platserna du seglar på har lite knepiga vind/landförhållanden. Det finns dock en hel del trådar om att kryssa effektivt utan centerbord.
    Hittar du en bra Freeridebräda som är någorlunda bred, lätt och lättplanad tror jag du kanske kommer att vilja behålla den även när du blir bättre just för lättvindsdagar och sen kombinera med en mindre bräda för hård vind och mindre segel.

  • dendrite

    Medlem
    5 november, 2015 vid 19:44

    Instämmer med Kailua.
    Jag har själv en 130L freeride som min största bräda för dagar med lättare vind och en 102 liter freestyle för dagar med hårdare vind. Körde med en 190L bräda med centerbord de första säsongerna men det är inget man varken vill eller behöver ha är man väl kommit förbi det absoluta nybörjarstadiet.

  • malibu

    Medlem
    5 november, 2015 vid 21:16

    Om priset inte är en issue är det bara att plocka upp lämpligt nybörjarpaket, men själv började jag med 15 år gammal ärv bräda på 120 liter (men betydligt modernare än brädan i din annons), men då bor jag också 5 minuter från västkusten.

    Problemet med större bräda här är att de funkar dåligt när det är vågor (och det är det jämt) så jag vet inte om det hade gått snabbare med 160 liter.

    Jag gick snabbt ner till 90 liter och det var enklare.

    Så i princip handlar det om ekonomi och motivation och tillgänglighet. Det ena kan väga upp det andra.

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2015 vid 07:01

    alla grejer från 2000 och framåt funkar hur bra som helst att lära sig på.
    den mesta nybörjarbrädan du kan hitta är en Kona One, vilket är en entypsklass så man kan tävla med den också. funkar typ i alla vindar, men är aldrig rolig att segla. Man kan paddla runt på den också..

    vill du inte tävla och så borde du köpa en 150 freeride, gärna runt 84 bred (i mitten). Om du hittar en i lättviktskonstruktion, typ kol, och undviker de “stryktåliga” varianterna kommer den vara rolig att köra på ända tills du blir tröttnar på den typen av vindar och plattvatten…(om du inte tröttnat är den alltid rolig). Alla märken funkar, men jag tycker AHD Fast Forward är mest bräda för pengarna utan tvekan. Jag har provat samtliga större märken i det segmentet (Tabou, Fanatic, JP…)…

    använd rekommenderad Fena (gärna orginal), så lär du dig fortare.

    Det enda som har hänt inom freeridesegmentet de senaste 15 åren är “firemove” konceptet, en bräda som ser ut som ett ägg och är lite tunnare men mkt bredare och kortare. Vissa gillar den shapen (den extra bredden gör att man kan köra mindre storlekar men ändå ha balans), men den är knappast bättre än en klassisk shape, speciellt inte i överriggat. Inget att lägga 5000:- extra på med andra ord, inte enligt mig allafall. Fortfarande rätt lite sådana ute på andrahandsmarknaden.

  • danielsk

    Medlem
    6 november, 2015 vid 11:04

    @malibu 736782 wrote:

    Problemet med större bräda här är att de funkar dåligt när det är vågor (och det är det jämt) så jag vet inte om det hade gått snabbare med 160 liter.
    Jag gick snabbt ner till 90 liter och det var enklare.

    Kanske borde lagt till det, att jag också bor nära hav. Så det gäller väl att hitta en balans mellan något som funkar där, men ändå en storlek som man kan lära sig på.

  • danielsk

    Medlem
    6 november, 2015 vid 11:08

    Är det realistiskt att försöka lära sig nu på hösten tror ni? 🙂 Om man kör våtdräkt osv.

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2015 vid 12:00

    i början behöver du en stor bräda oavsett för att hålla balansen. Att du bor nära hav är bra för det ger stabil vind och öka på inlärningskurvan. om du köper en nybörjarbräda med centerboard som väger 11 kg kommer du då vilja byta den snabbare än om du kört inomskärs

    ska du köra nu så håll dig där det är långgrunt och kör bara i pålandsvind. Du behöver minst en 5/4, 5mm skor och huva. använd flytväst

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2015 vid 12:11

    danielsk, var bor du – alltså, var tänkte du lära dig?

  • danielsk

    Medlem
    6 november, 2015 vid 13:30

    Bor på sydkusten i Skåne men är mycket i Gbg också 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.