Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

  • malibu

    Medlem
    6 november, 2015 vid 17:12

    Då är det bara att köra! Som jag ser det har man två val:

    1. Köpen mindre bräda som håller längre. Det blir svårare men billigare och beroende på vad man är för en typ så är det skitkul ändå.

    2. Köp en större bräda och lär dig grunderna ordentligt. Är naturligtvis mer pedagogiskt men kostar mer och du måste byta bräda rätt snart.

    När det gäller att börja på hösten så var jag lite i samma sits för typ två år sedan. Jag gick en kurs på sommaren. Skaffade lite prylar på hösten, men ärligt talat blev det inte mycket seglat då. Är ju en hel del att ha koll på. Tar ju ett tag att bara lära sig rigga (lär mig fortfarande nya grejer, två år senare). Så det är lite motigt. Plus att de där snälla sommarvindarna har försvunnit, och vattnet blir kallt, och, face it, det är där du kommer att vara. Hela tiden.

    Men det är bara att nöta. Så länge det blåser mindre än 9ms är det bara att köra. Där du bottnar. Och när det inte är frånlandsvind.

    Och det är inte kallt att hoppa i med 5/3 dräkt som det är nu. Det är ju inte vinter än. Skor, handskar och huva. Inga problem. Och jag är jävligt frusen.

    Fan, jag längtar så sjukt mycket till söndag när vinden kommer!!!!

  • staffomania

    Medlem
    6 november, 2015 vid 21:04

    @malibu 736803 wrote:

    Då är det bara att köra! Som jag ser det har man två val:

    1. Köpen mindre bräda som håller längre. Det blir svårare men billigare och beroende på vad man är för en typ så är det skitkul ändå.

    2. Köp en större bräda och lär dig grunderna ordentligt. Är naturligtvis mer pedagogiskt men kostar mer och du måste byta bräda rätt snart.

    När det gäller att börja på hösten så var jag lite i samma sits för typ två år sedan. Jag gick en kurs på sommaren. Skaffade lite prylar på hösten, men ärligt talat blev det inte mycket seglat då. Är ju en hel del att ha koll på. Tar ju ett tag att bara lära sig rigga (lär mig fortfarande nya grejer, två år senare). Så det är lite motigt. Plus att de där snälla sommarvindarna har försvunnit, och vattnet blir kallt, och, face it, det är där du kommer att vara. Hela tiden.

    Men det är bara att nöta. Så länge det blåser mindre än 9ms är det bara att köra. Där du bottnar. Och när det inte är frånlandsvind.

    Och det är inte kallt att hoppa i med 5/3 dräkt som det är nu. Det är ju inte vinter än. Skor, handskar och huva. Inga problem. Och jag är jävligt frusen.

    Fan, jag längtar så sjukt mycket till söndag när vinden kommer!!!!

    Att man byter ut brädan “rätt snart” vette fan. Beror ju helt på hur mycket man seglar och vilken typ av segling man kör. Körde på min 145L i fem år 🙂 sen bytte jag till en 141L men har fortfarande kvar den gamla brädan.

  • john1

    Medlem
    7 november, 2015 vid 12:10

    Jag tror du kommer tappa gnistan som nybörjare om du börjar i det kalla vattnet nu.. Det är mkt. begränsat tid kvar för dig nu på hösten, även i Skåne och sydkusten med kallt vatten.
    Använd vintern med att hitta en 130-140 liters bred bräda, 6,5 m2 segel med 430 mast som kan användas till mindre segel också. Med en modern 130 liters bräda som är kort kan du ha ett rel. stort vindregister.
    Glöm denna säsongen och satsa på nästa.
    JJ

  • gustav1980

    Medlem
    7 november, 2015 vid 14:54

    Härligt engagemang när det kommer till att slussa in folk i sporten 🙂
    Superviktigt i windsurfing är att ha rätt utrustning, och då inte rätt utifrån tillverkare, årsmodeller eller specifika modeller. Nä rätt STORlek på segel och bräda i förhållande till din vikt, vart du seglar och hur envis du är.
    Jag tänker så här: Köp en bräda som är nybörjarlämplig (absolut minst 75 cm bred & 145 liter) och sälj efter första eller andra säsongen, de brädegenskaper du behöver från början kommer att bli ett problem/tråkigt när du lärt dig plana i stropparna.

    Lämpliga freeridesegel för både nybörjare och rutinerade seglare tycker jag är 8.0-7.5, 6.5 & 5.7. Använd det som en fingervisning. Visst, många hävdar att det är bökigt med stora segel men jag ser en stor poäng i att få fler dagar på vattnet och känna drag när det blåser 6-7 m/s. Även i nybörjarstadiet.

  • kailua

    Medlem
    7 november, 2015 vid 20:39

    Hej igen Daniels

    Grattis till närhet till hav = stabila vindförhållanden – blir lite sotis.
    1. I början skulle jag prioriterat stabilitet för att dra rigg och ha lite förlåtande bräda mot nybörjarmisstag = köp inte för litet. Var inte för rädd att det blir “för stort” . Sporten är tillräckligt frustrerande och oförlåtande utan att du straffar dig själv med för svåra grejjer. Dessutom – Stora freeridebrädor som du köper begagnat kan du relativt lätt sälja vidare utan att förlora alltför stora pengar. Jag tror fortfarande runt 75 cm bredd å uppåt. OK på att gå ner från 160 till runt 145 – kanske ner mot 130 men då börjar du tänja på gränsen till vad som nog är förlåtande.. Det är trots allt 86 nybörjarkilon som ska balansera upp riggen och klara av att slå och sedermera gippa. Du kommer att vara ute i så pass svaga vindar i början ( eftersom du alltid kommer att vilja vara ute) att riggdragning blir ett måste . Det kommer att gå att vattenstarta en större bräda men tvärtom blir ökar svårigheten att dra rigg med antalet liter nedåt och smalare bräda.

    2. Håller helt med John 1. skippa köpet nu. Använd istället de mörka månaderna till att plöja trådar om “brädval” och dedikera samtidigt en viss peng varje månad till ett surfsparkonto. I april/majmånad kommer det börja hända saker på köp och sälj igen . Särskilt i Sthlm, Gbg och Skåne. Om du då bestämt dig för vad du letar efter så klipp till direkt du hittar ngt när det kommer ut på surfzone för de brädor eller paket du letar efter försvinner fort!!!! Skaffa en våtdräkt parallellt med att du letar bräda för i april/ maj när du köpt din första bräda vill du ut DIREKT!!!

    3. Har du lite is i magen under vintern/våren så kan du göra som staffomania föreslår, köpa bräda och rigg var för sig om inte det perfekta paketet dyker upp

    4 Jag tror fortfarande att ditt första segel kan ligga runt 6,5 m2.

    5 Håller med sailortrash om Kona eller långbrädor i allmänhet. Förlåtande att segla och jäkligt trevliga i många olika vindstyrkor och faktiskt kanonbra nybörjarbräda men INTE lika roligt när det väl drar i lite i vinden… det går helt enkelt inte lika fort och flygande.

  • malibu

    Medlem
    8 november, 2015 vid 07:29

    Asså, det här med att dra rigg… När jag började tror jag att jag var ute kanske 3-4 dagar i förhållanden som inte var så vågiga att det var helt omöjligt att stå och dra rigg. Så jag hoppade direkt på strandstart. Visst hade jag gärna haft en lite snällare ingång men havet är som det är här (Läjet). Efter 6 månader bytte jag till 92l och det var en jävla skillnad! Visst, jag fick nästan “börja om” och använde den större brädan fortfarande när det var lite mindre vågor men nu (har typ hunnit med 60 surfdagar på 1.5 år) har jag bara den stora till riktig lättvindsegling (de få dagar som finns).

    Samma gäller segel. Jag hade aldrig kunnat segla med något större än 6:a i början.

    Så det ingår också i avvägningen. Vill du vara med de stora och leka eller bara surfa snälla dagar?

  • danielsk

    Medlem
    8 november, 2015 vid 11:28

    @Kailua 736829 wrote:

    Om du då bestämt dig för vad du letar efter så klipp till direkt du hittar ngt när det kommer ut på surfzone för de brädor eller paket du letar efter försvinner fort!!!!

    Tack alla för fortsatta tips! Mycket att sätta sig in i 🙂

    Hittade ingen köp/sälj-avdelning på det här forumet men folk kanske lägger in under “Konfen Vindsurfing”?

  • canoya

    Medlem
    9 november, 2015 vid 14:55
  • sailortrash

    Medlem
    9 november, 2015 vid 17:11

    Vindsurfing är rätt svårt, jämfört med mkt andra sporter och har en lite flackare utvecklingskurva. Men det är VÄLDIGT individuellt. Har man bra förhållanden är växer man ur nybörjarbädor på ett par tre dar, och sen jobbar man på att vänja sig vid sele. Det tar några försök i stadiga 5 M/s, sen ska man våga kroka i i planing för första gången. Väl över den puckeln så är man nere runt 62/100l ca bredd lagom till hösten, vilket är det mest använda st. Skulle jag påstå, för nästan alla oavsett vikt..

    Det beror hur mkt du vågar, hur envis du är, samt om du är metodisk och lär dig RÄTT saker i RÄTT ordning. Till det hör att använda rätt st. På bräda i början, inte för litet.

    Skåne har ju överlag bland de bästa förhållanden man kan få i Sverige, vilket ger dig mkt bättre förutsättning för att ta till dig sporten än t.ex här i Sthlm.

    Just nu är det inte så bra drag på köp och sälj, så jag skulle väntat med att köpa brädor och segel. Våtdräkter reas nu, ovh 2016 års modeller är ju 1000:- dyrare bara pga dollarn, så köp!!

    Om du nu vill ha egna grejer, så med tanke på din vikt köp freeride modell ca 85 bred. Lämpligt segel för din vikt är nog mellan 6-7. För litet segel kommer inte bli bra med en sån stor bräda, minst 6.0 hellre 7.5 om inte det skrämmer dig. Då kommer du kunna köra i lättare vindar också. Om du köper en stryktålig bräda med center ord kommer du tröttna relativt tidigt. Om du köper en kolbyggd/lättviktsbyggd kanske du säljer den ändå efter ett slag, men isåfall pga att du hellre vill hålla på med slalom, våg eller freestyle, inte för att brädan är för dålig.

    Jag skulle hyrt i början, eller lånat från ngn klubb led sådana möjligheter (klagshamn?). När du planar vet du vad som gäller, då är det bättre köpläge.

  • danielsk

    Medlem
    10 november, 2015 vid 09:22

    @sailortrash 736870 wrote:

    Jag skulle hyrt i början, eller lånat från ngn klubb led sådana möjligheter (klagshamn?). När du planar vet du vad som gäller, då är det bättre köpläge.

    Ja, precis, tänkte också så. Jag hörde av mig till surfklubben i Lomma för att hyra men de öppnade först i maj igen. Kommer vara i Gbg över vintern. Tänkte kolla om det finns några ställen här, men antar att de flesta öppnar först till våren igen.

  • benko

    Medlem
    10 november, 2015 vid 20:57

    Hej Daniel,
    Ville bara hälsa att säsongen inte behöver vara över än. Om du har en OK våtdräkt är det verkligen inga problem att segla i Göteborgstrakten. I Björlanda kile var det t.ex i söndags fullt med mindre erfarna vindsurfare och ingen verkade frysa. En stor fördel där är att du bottnar i nästan hela viken.

  • hakuna

    Medlem
    11 november, 2015 vid 10:53

    @malibu 736832 wrote:

    Asså, det här med att dra rigg…

    +1 på att gå direkt på beach-start. Det är ju skitjobbigt och svårt att dra rigg tycker jag fortfarande, och jag har vindsurfat i 20+ år…

  • danielsk

    Medlem
    3 december, 2015 vid 12:51

    Vad tror ni om 160L-brädan i den här annonsen med något av de seglen + mast/bom?

    http://www.blocket.se/halland/Vindsurfing_prylar_63857022.htm?ca=23_11&w=3

  • canoya

    Medlem
    3 december, 2015 vid 13:01

    160-litersbrädan är bra att starta med, men till den prislappen bör du fåmed åtminstone en komplett rigg på köpet eftersom riggprylarna verkar rätt gamla (någon bild på utrullade segel kan hjälpa att datera dem).

    /Håkan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2015 vid 20:48

    Min dotter har harvat runt rätt mycket på lite olika brädor. Hon gillade Bic 160 l. Den är helt ok som första bräda!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.