Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarprylar

  • Nybörjarprylar

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2002 vid 14:48

    Tjena
    Har testat lite surfing för första gången på sydliga breddgrader o vill nu köpa egna prylar.
    Tänkte segla mest i stockholms-området. Normallängd o 74 kg. Är beredd att lägga 10-15 tusen för ALLT.
    Vad ska jag köpa? Hur stor bräda? Segel? Kläder?

    martin svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oskie

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 16:12

    Jag är också nybörjare, men jag kan säga vad jag lärt mig de senaste veckorna: Trodde först att alla bräder under 130-140L var omöjliga att surfa, men efter bara några gånger inser man att man lär sig fort. (Och på så sätt behöver ny utrustning hela tiden…) Trots allt underlättar det mycket om man “långsamsurfat” med större brädor tidigare. (Man lär sig hur och när man ska släppa efter eller dra in seglet, luta det fram och bak osv.)

    Har man inte tillgång till någon annans utrustning (dvs. kan låna), och måste köpa allt själv från början kan det vara svårt att hitta vad som passar. Lär dig de begrepp som används (både på svenska och engelska), och ta reda på så mycket som möjligt om brädor och segel från tillverkarnas siter, läs tester (t.ex. http://www.boards.co.uk) osv. Ett bra ställe att starta på är http://www.windance.com/info_source/infosource.asp.I slutänden får man någon form av uppfattning om vilken utrustning man behöver och som är bra…

  • tomtenissen

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 17:40

    Köp inget äldre än -99.
    Beg. bräda, runt 100 gärna freeride, wave lr freestyle, 5k
    Beg. segel, kring 6 m2 samt ett kring 5 m2, 3k (för båda)
    Beg. 430 mast, inte mindre än 30% karbon, 2k
    Beg. bom c:a 140-200 (eller däromkring, så brett du får tag på. Ett 6 m2 har en bom på c:a 180-190, och ett 5 m2 på 165-175), 1k
    Ny våtdräkt, c:a 3 mm för vår-höst-segling, 2k
    Övrigt (förlängare, fot, skor, handskar, tampar o.s.v. o.s.v.) 1- 1,5k.

    Totalt: 14000-14500
    Går självklart att få mkt billigare och mkt dyrare, men ett exempel (priserna är för prylar från -00 till -01).
    Lycka till!

  • joeithafish

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 19:36

    A fast där….
    många grejor som är äldre än 99 är fortfarande bra. det gäller bara att hitta dom i bra skick vilket kan vara svårt.
    t.ex. jag har ett race segel från 95, går jävligt bra, kör i från nyare grejor när jag har bra trim.
    o dessutom, det handlar om nybörjargrejor. det tar ett tag innan grejorna begränsar dig endast för att de inte har senaste designen.

    Ett minus, det är svårare att hitta äldre grejor inriktade på lättvind.

    Så följande tips gäller tycker jag:be prylhetsen dra åt helvete, köp stora grejor så du kan vara ute ofta, se upp för beggade master.

  • tomtenissen

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 19:40

    Klart det finns bra grejor som är äldre än 99, var inte så jag menade. Svårt att hitta dom som nybörjare bara, är själv det och när jag för typ ett halvår sen skulle köpa bräda var det nära att jag blev pålurad ett hembygge från tidigt nittital för 3k. Som tur är kände jag en rätt duktig kille som hjälpte mig hitta rätt i djungeln, det hjälper klart om man vill ha najsa prylar.

  • eriksson

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 19:59

    Har en gammal bräda från 90- som jag surfar mycket på!..funkar mycket bra i lättvindar!..sen köpte jag en Bic Vivance 290 på 120 liter och då tyckte jag att de var omöjligt!…men är man envis så kommer man igång mycket fort!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 06:08

    Är själv nybörjare och tycker nästan tvärtemot tidigare inlägg. Köp en bräda och segel från från 95-00. Själv köpte jag två brädor, två 100% carbon master (ej delbara) två bommar och 5,0m2 och 6,5m2 segel för 3500 + en 3mm våtdräkt för 900 (förra årets modell)= totalsumma 4400kr. Finns ingen anledning att plöja ner tok mkt pengar från start när man inte vet vilken typ av åkning man är ute efter + att grejerna har en förmåga att kunna gå sönder när man är nybörjare. Jag tycker det är bättre att ha en grund att bygga på när man känner att man är i behov av något bättre än att köpa ett helt nytt dyrt kit på en gång. Tror inte att jag skulle ha märkt nån större skillnad på spitter mya grejer mot mina prylar från 95. Visst skulle det ha underlättat ibland med en bredare bräda med mer volym, men å andra sidan kan jag nog köra längre utan att tröttna med den jag har. Det är inte omöjligt att lära sig på en mindre bräda men det kanske kräver några fler försök och det tycker jag det är värt om man räknar ut vad det skulle ha kostat annars.

    Undvik gamla pråmar(och wave brädor) med centerbord och trekantiga segel!!

  • martin

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 09:00

    Jag skulle satsa på två brädor och tre segel om jag var du.
    Brädor:
    1. En 140-liters tidig widestyle för lättvind (Vision 150/130, Fanatic Bee 289, Techno 283, Seatrend Allstar 70 eller kanske en Starboard Formula 155). Pris 3-4000.
    2. En billig 85-95-litersbräda från -96-97 för 1500-2500 för att få känna på små grejor när det blåser i.

    Segel:
    1. 8.0-8.5 99-00 (tex NP Supersonic 8.1, Naish Noa III 8.0) Pris 1500. Så stort segel är ett MÅSTE på ostkusten.
    2. 6.0-6.5 99-00 som funkar på 430.Pris 1500-2000.
    3. Ett 5.0-5.3 vågsegel för 1000 som funkar på samma mast.
    +ev ett gammal slitet 4.5 som stormsegel för 300kr.

    Sedan en 490-mast och en 430 för 1000 kr styck. Fråga efter passande mast när du köper seglen. Två bommar (210-250 och 160-210), 500kr st. Våtdräkt 5/3mm, 1000kr. Hängsele och mastfot+förlängare frågar du alla du handlar av om de inte har något som kan slinka med i paketet. Pris 200kr+300kr.

    Summa: 10-15 tusen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarprylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.