Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarprylar

  • Nybörjarprylar

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2002 vid 14:48

    Tjena
    Har testat lite surfing för första gången på sydliga breddgrader o vill nu köpa egna prylar.
    Tänkte segla mest i stockholms-området. Normallängd o 74 kg. Är beredd att lägga 10-15 tusen för ALLT.
    Vad ska jag köpa? Hur stor bräda? Segel? Kläder?

    martin svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oskie

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 16:12

    Jag är också nybörjare, men jag kan säga vad jag lärt mig de senaste veckorna: Trodde först att alla bräder under 130-140L var omöjliga att surfa, men efter bara några gånger inser man att man lär sig fort. (Och på så sätt behöver ny utrustning hela tiden…) Trots allt underlättar det mycket om man “långsamsurfat” med större brädor tidigare. (Man lär sig hur och när man ska släppa efter eller dra in seglet, luta det fram och bak osv.)

    Har man inte tillgång till någon annans utrustning (dvs. kan låna), och måste köpa allt själv från början kan det vara svårt att hitta vad som passar. Lär dig de begrepp som används (både på svenska och engelska), och ta reda på så mycket som möjligt om brädor och segel från tillverkarnas siter, läs tester (t.ex. http://www.boards.co.uk) osv. Ett bra ställe att starta på är http://www.windance.com/info_source/infosource.asp.I slutänden får man någon form av uppfattning om vilken utrustning man behöver och som är bra…

  • tomtenissen

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 17:40

    Köp inget äldre än -99.
    Beg. bräda, runt 100 gärna freeride, wave lr freestyle, 5k
    Beg. segel, kring 6 m2 samt ett kring 5 m2, 3k (för båda)
    Beg. 430 mast, inte mindre än 30% karbon, 2k
    Beg. bom c:a 140-200 (eller däromkring, så brett du får tag på. Ett 6 m2 har en bom på c:a 180-190, och ett 5 m2 på 165-175), 1k
    Ny våtdräkt, c:a 3 mm för vår-höst-segling, 2k