Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyinflyttad student i stockholm

  • Nyinflyttad student i stockholm

    Publicerad av aronh på 5 september, 2007 vid 16:22

    Jag har precis börjat studera vid KTH och har fått boende på Lappkärsberget. Tänkte bara höra mig för lite om hur surfmöjligheterna ser ut för en utan bil. Är det lönt att skaffa sig grejer? Kan man förvänta sig att kunna segla hyfsat ofta med 6.0 och nedåt?
    Jag har förstått att man kan lägga sina grejer i conteinrar typ erstaviken. Var får man ut mest seglig på? Eller kan man ha grejerna hemma och sammåka med någon.

    aronh svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fastforward

    Medlem
    5 september, 2007 vid 18:12

    Det finns containrar vid Görvälnsbadet också men de ställena funkar ju bara på vissa vindriktningar och i sthlm måste man klämma ut varenda liten surfdag vilken vindriktning det än är så det blir lite begränsande. Tillgång till bil känns som ett måste.

  • olandersson

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:37

    Jag tycker att du ska koncentrera dig på dina studier för om du ska försöka segla i stockholm kommer du bara bli förbannad och särskilt utan bil. Jag har försökt nu i snart 9 år och mina bra surfdagar här är lätträknade och dyra. vänta du till du ska tillbaka till skåne om ett par år, det e ett tips.

    Hoppas att alla mina stockholmssurfkompisar inte blir arga på mig nu, det e ju inte erat fel, jag tycker om er i alla fall, heja skåne.

    Henke

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:38

    Å andra sidan, som student har man rätt gott om tid och kan disponera den rätt bra. Det stämmer väldigt väl vad fastforward säger, nästan alla stockholmsspots är mer eller mindre beroende av en specifik vindriktning för att funka så vill man maximera surftiden är bil ett måste.

    Men är du beredd på att missa en och annan dag p.g.a. fel vindriktning och att skaffa lite stora prylar (typ 9-10 kvadrats segel och matchande bräda) så kan du få väldigt mycket seglat.

    Vad gäller var du kan ha brädan, prova att ta dig till de olika ställena med kollektivtrafik först innan du bestämmer dig. Till Görväln är det t.ex. rätt långt att åka från lappis, först ska man in till stan, sen till Karlberg och sen pendel ut. Sen är det en rätt lång sträcka som man inte kan åka kollektivt annat än under sommaren. Lösningen är att cykla ner till Karlberg, ta cykeln ombord på pendeln och sen cykla till badet. Ett problem här är att man inte får ta cykeln på pendeln i rusningstrafik. Att cykla hela vägen är också ett alternativ, det är ungefär 2-3 mil och det kan ofta gå fortare än att åka kollektivt.

    Tyresö är också ett alternativ, men jag tror det tar lång tid att resa dit även om man inte behöver promenera så långt mellan bussen och stranden. Sen finns fågelöudde och erstaviken. Alla med sina för- och nackdelar.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:40

    @OLANDERSSON 411997 wrote:

    Jag tycker att du ska koncentrera dig på dina studier för om du ska försöka segla i stockholm kommer du bara bli förbannad och särskilt utan bil. Jag har försökt nu i snart 9 år och mina bra surfdagar här är lätträknade och dyra. vänta du till du ska tillbaka till skåne om ett par år, det e ett tips.

    Man blir en gladare flitigare student om man får surfa. Fast jag är ju inte freestajlare och kan acceptera att seglet är stort som en ladugårdsvägg och att fenan är rena centerbordet.

  • enkan

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:47

    Jag har pluggat i sthlm men kommer från gbg. Jag tyckte att det var mkt mer värt att åka till västkusten på prognos och leva på dessa färre men större dagar. Om dmi sa att lördag skulle gå av högg jag en sista-minuten-biljett på tåget. Ofta blir det ju två-tre blåsdagar i stöten oxå och sådana långhelger kan man ju få loss när det behövs lite längre in i utbildningen.

  • ola_p

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:49

    Jag är också nybliven 08a…

    Utan bil (av ekonomiska själ).
    Utan prylar (inneboende hos släktingar än så länge=dåligt med plats).
    Freestylekittet är ute till försäljning. Jag räknar inte med att ha tid att springa efter sunkprognoser för att öka seglingsdagarna. Fast det beror kanske lite på vad man pluggar, det finns väl softare utbildningar kan jag tänka mig.

    Jag kommer att behålla vågbräda (väljer på CW68 och One77, vad tror ni sthlm seglare) samt 4.1 och 4.7. För att kunna plocka en eller två bra torödagar, hoppas jag. Och hoppas att man kan få skjuts av någon vänlig själ den dagen det går av samtidigt som man har tid att segla.

    Å så: Är det nån som har/känner till boende att hyra ut så hojta. 😉

  • kamaaina

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:24

    Jag är nyflyttad till Stockholm sedan i April (från Vancouver, men tidigare Gbg), och sedan dess har jag åkt på varje bra prognos till Varberg. Har prylarna i Götet och har väl just nu inga planer på ens att plocka hit sakerna, bättre att ha ett flexibelt jobb där man kan jobba en lördag o ta måndagen ledig. Har fått väldigt många fina dagar i Varberg i sommar, mer än jag kan drömma om. Baksidan är att jag spenderat väldigt mkt på tågbiljetter o ibland hyra bil…. men väl på vattnet är det ju värt det. Delar gärna bil med folk som skall till västkusten blåsiga helger o om jag tar upp sakerna kanske även en tur till Torö. Ett hett tipps som jag kan dela med mig av (bara om ni lovar att plocka med mig i bilen)…. Hertz har ett program som heter Freerider, där man kan transportera deras bilar GRATIS mellan olika städer (soppa o allt betalt) sök google efter hertz freerider…. inser nu att konkurensen om bilarna till västkusten har ökat, men eftersom jag är en god själ så hoppas jag ni plockar med mig i bilen…

    Ola: hade tyvärr samma problem som dig att hitta boende, men det löste sig efter 6 veckor, så håll ut, något dyker upp. Skall du till Götet eller Ljungskile på helgerna och av någon anledning har bil så hör gärna av dig. Jag håller på redan för denna helgen och se om jag kan fixa en “freerider” till Götet. Vi hörs.

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2007 vid 11:23

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen – de verkliga vindsurfingentusiasterna är de som bor i Stockholm. När jag med jämna mellanrum påminns av verkligheten vilken usel vindsurfare jag är trots 20 år på vattnet, så brukar jag pigga upp mig själv med frasen “som 08-surfare är det fanimej ett smärre mirakel att jag överhuvudtaget klarar en vattenstart!”

    Hursom, bjuder på ett gammalt test från förr, om någon orkar läsa det… 🙂

    Tillhör DU en av Sveriges tuffaste Surfers?
    Efter tonvis av beröm, utmärkelser i modepress, journalistpriser, presskonferenser och erbjudande om att spela fyrhändigt med Robert Wälls på Victoriadagen inser jag värdet av en sak. Repriser.

    Efter min förra braksuccé, the Surfalizer 2.0, måste en uppföljare komma. Har ju lärt mig av Hollywood. Om inte annat så för den enda komplimang jag faktiskt fick; när Staffan tyckte att ”det där var ju inte helt värdelöst i alla fall”…

    Så – ladda, stretcha och släpp fjärkontrollen. 2005 års Test är här!

    1. Att ta sig till lite vettigt surf kännetecknas av att:
    Z: Jag tar mina färdigriggade prylar och promenerar tre meter ner till strandkanten. Blir jättesur när jag upptäcker att jag glömt hängselen två meter bort på verandan. Jobbigt.
    Å: En tiominuters rundtur med bilen på vilken jag spanar in 11 av Sverige 7 bästa vågspots.
    Ä: Ovsett hur det blåser seglar jag i Viken.
    Ö: Planering helt i klass med OS. Mutad Morfar hämtar på dagis, packa bilen dagen innan, parkera långt bort från jobbet för att inte chefen skall se att den är full på surfstuff, oroa sig för inbrott, köra 18 mil enkel resa under skuggmöte bara för att få segla sjunoll. Är asnöjd ändå – fick segla!

    2. När jag surfat klart så:
    Z: Lägger jag grejorna lite nonchalant på den konstant golfgreensklippta gräsmattan vid stranden. Går fyra långa steg till den uppvärmda strandvillan och tar en öl. Lite sur för att chipsen är slut.
    Å: Sätter jag mig i bilen och kör tre långa och mödosamma minuter till nästa superspot. Varför surfa klart?
    Ä: Går jag en sväng runt Viken. Alltid är det party någonstans!
    Ö: Riggar ner i svensk urskog, får med mig en liten tall, olika svampar och en del lingon i segelbagen. Kör en lång bit på en vägstump som får vägarna i Akropolisrallyt att framstå som franska betalmotorvägar. Efter 2 timmar och 35 minuter i rusningstrafik hinner jag precis hem för att ta tvättstugan. Hur glad som helst – fick segla!

    3. För att planera in lite bra surf så:
    Z: Ställer jag larmet på klockan på 13.47. Då kommer brisen. Varje dag.
    Å: Mitt problem är att planera in ett liv vid sidan av surfet.
    Ä: Håller jag mig i Viken. Verkligen svåra frågor det här…
    Ö: Kollar alla prognoser som finns, läser SMS, ringer tretton fyrar, räknar tornsvalor på låg höjd, stämmer av molnhöjd och isobarer med Luftfartsverket. Nämen oj! ser ut att kunna bli en fyra-fem sekundmeter en kvart på söndag kväll. Pulsen stiger!

    4. Det blåser 22 sekundmeter. Hav, vind, kyla och regn dånar in mot stenar och klippor.
    Z: Va, regn? Jag seglar inte i regn. Behöver förresten aldrig göra det heller. Inte kyla heller.
    Å: Kör tre minuter (oj, vad jag får köra mycket) till ett spot där det är klockren sideshore, sol och sandstrand. Enkelt.
    Ä: Ännu en dag på kontoret. Rätt najs, men kunde vara bättre. Lite dålig vinkel på vågorna, lite kallt men får väl segla med långärmad dräkt för en gångs skull.
    Ö: OJ, det är ju som den där dagen för elva år sedan! Trots obefintlig vana vid dessa förhållanden ger jag mig ut med femnoll, minsta segel, och siktar på överlevnad. Att kalla det för jag sysslar med för ”surfing” är tveksamt, men Lyckan är Total!

    5. Din surfbil kännetecknas av
    Z: Att den alltid står parkerad på vår egen parkering strax bakom strandvillan. Lite långt avstånd, tycker jag.
    Å: En sann lowrider som gliiiider fram. Inge bråttom här inte, kör ju ändå aldrig längre än någon mil till värstingsurf.
    Ä: Min bil är mitt hem. Mitt hem är en folkabuss.
    Ö: Surfbil? Dream on. Barnstolar, jobbutrustning, lågprofildäck, TV-spel, parkeringsbiljetter, radarvarnare, drive-thru rester, trafikrapporter, polisradio och fett med larm är det som gäller. Surfmässighet = noll. Men den tar mig dit!

    6. Ett riktigt bra lokal spot kan man beskriva såhär:
    Z: Vind. Alltid. Sol. Alltid. Parkering. Alltid. Köer. Aldrig. Fullutrustat välfyllt kök tre meter från beachen. Alltid. Frysa. Aldrig. Perfekta riggytor. Som fan.
    Å: Vågor, sidvind, stränder, parkering, matställen, det mesta. Ibland måste man köra 30 sekunder ifall något saknas, arbetsamt värre.
    Ä: Vi pratar Viken här. Finns det andra spots säger du? Varför då?
    Ö: Med stor tur, rätt vinkel, fördelaktig vindvridning, inga stopp i trafiken, parkering utan att få bot väl på plats, bara 45 minuters bärande av prylarna, ombyte under en gran, så kan det faktiskt ibland bli vågor utanför stenudden, oftast i november. DET är minnesvärda dagar!

    7. För att utmärka dig seglingsmässigt lokalt så krävs det:
    Z: Att du är världsmästare i freestyle. En plattvattens dubbelloop utanför strandvillan med landning på altanen skulle möjligtvis få ett par höjda ögonbryn. Kanske.
    Å: Förstår inte varför den där världscupen åker hela jorden runt för att få lite motstånd och vettiga förhållanden. Kom hit istället.
    Ä: Förstår inte frågan. Utmärka sig i Viken? Lycka till.
    Ö: Alla som tar sig ut utmärker sig. Glädjen över att få segla är så stor att förvåningen att någon överhuvudtaget kan göra något sevärt på vattnet överskuggar allt annat. Vi får surfa!

    08. För att få ut maximal segling så har du följande prylar:
    Z: En hundraliters freestyle och femsju. Möjligtvis åkafortsomfanraket och sjunoll om man tillhör det stelopererade lokala speedgubbgardet. Finns det andra prylar, menar du?
    Å: Två vågbrädor, en för lite side-offshore och 1.8 knops ström, en för mer side-on och 2.3 knops ström. Några vågsegel.
    Ä: Vågis och två segel. En femnolla för lättvind, en femnolla för hårdvind. Det är lite olika känsla i de, fattar du väla?
    Ö: För realistisk segling – elvanoll och brett! Som den sanna optimist (och, det medges, flashfaktorgillare) du är – sexhalv och stoooor freestyle.

    Spänning! – vänd upp och ner på dig själv och KOLLA FAKTA – är du en av Sveriges Tuffaste Surfers?

    Flest Z: Du seglar på Haga Park. Grymt spot, grymt folk, men tuffa… lite då kanske. Mycket gräsmatta att klippa i alla fall.
    Flest Å: Du bor på Gotland. Eller i Skåne. Grattis, där vill jag också bo.
    Flest Ä: Hej på dig Apelvikare/Halmstadsbo! Kul att få läsare från legendställen!
    Flest Ö: Du tillhör Sveriges utan tvekan tuffaste surfers – Stockholmarna! Inga får slita för sin segling som vi, inga får slita när de väl seglar som vi, inga får slita för att ta sig hem från sin segling som vi. Kan man älska sporten mer än oss? Icke.

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2007 vid 11:25

    Men på ett lite allvarligare plan – visst finns det bra segling i Stockholm! Men utan bil blir det svårt, mycket svårt.

    Och Stockholms största fördel ur surfsynpunkt är trotsallt två – nära till Arlanda och färjan till Gotland, ah!

  • gurra1978

    Medlem
    6 september, 2007 vid 14:47

    Hahaha, du är för skön Masse. Roligt inlägg som det ligger rätt mycket sanning i.

  • aronh

    Medlem
    6 september, 2007 vid 14:51

    Dethär lät ju inte så kul. Tror jag sattsar på att åka hem på prognos eller stöta ihop med någon som har bil.
    Jag kommer nog bara bli grymt frustrerad över att inte kunna segla när det blåser om jag lägger prylarna på något ställe. Jag tillhör dom som riggar i trädgården och går ner med grejerna direkt till vattnet. Kan segla hyfsat plattvatten eller både platt och vågor beroende på vindriktning och styrka och kan gå upp och äta lite i pausen. Bortskämd med andra ord.
    Tack för svar!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nyinflyttad student i stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.