Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt beslag till min trogna bom?!?

  • Nytt beslag till min trogna bom?!?

    Publicerad av dude på 25 juli, 2011 vid 17:01

    Hej!

    Beslaget till min trogna vindsurfing.se-bom har gjort sitt. Vet någon om det går att få tag på ett som passar dess diameter på 3,75 cm? Jag testade ett från Aeron som jag gillar annars, men det passar en smalare diameter på 3,35 cm. Har provat och min bom är för tjock där beslaget ska sitta 🙁

    Niklas

    boman svarade 12 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • zurfman

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:01

    Surfspot har ett bra bombeslag, Mauisails bomfront end.

    http://www.surfspot.se/mauisails-bom-front-end-komplett.html

    Köpte ett själv där förra året. Osäker på hur det passar just din bom, men det går väl att fråga på mått.

  • boman

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 07:42

    Yes, köp ett MS frontbeslag på Surfspot och du får en hel ny bom på köpet (blev tok styv!!) det gammla beslaget var inget vidare.

    Ta en bågfil och såga av klacken putsa med fint sandpapper montera enligt anvisningarna.

    ps.
    Fan va långa tampar du har på bommen 😉

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 09:35

    Har också bytt ut till Maui Sails beslag på mina bommar (varav en är en gammal Vindsurfing.se-bom), och det har fungerat bra. Dock har jag i bägge fallen fått ta den lite tjockare gråa “distans-ringen” och fått slipa ner den lite, då den tunnare är för tunn. Men det fungerar kalas på vattnet sedan!

    Och glöm inte såga av klacken, annars mördar du din mast vid första riggning!

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 09:57

    Min bom ser rätt lik ut i fronten, jag tog den tunna distansringen men la på nåt lager (glasfiber eftersom jag inte orkade hålla på och övertyga folk om hur mycket bättre seglare jag blivit av nån decimeter kolfiberväv, se även hologramarmbands-tråden) väv runt frontröret för att tjocka till den.

  • pgvirtual

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 09:13

    Ungefär samma erfarenhet.

    Min 220-280 Vindsurfing.se bom blev pånyttfödd med ett Maui Sails frambeslag. Jag använde det tunnare shimet men lade lite distansmaterial (en bit monofilm klippt från ett gammalt fenfodral) mellan shimmet och beslaget. Så vitt jag kommer ihåg använde jag lite lim för att få det att hållas på plats.

    Har funkat perfekt (och inget behov av att rådda med epoxi). Jobbigast var nedslipningen av klacken till lagom höjd.

  • dude

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 19:07

    Okay, det ser ju ut att funka bra till rdm också, även fast man måste använda shim – vilket jag i och för sig ratat alla år även fast det ger lite bättre fäste. Just därför är jag ute efter ett fäste som passar rdm direkt utan shim, om det finns, alltså passande en 3,75 cm diameters bom, vilket då äldre aeron-beslag (som passar just enbart till rdm) inte gör.

  • calle

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 21:34

    Jag har ju en Maui-sails bom och måste oxå säga att bombeslaget är mycket bra! Det som är lite synd är att man måste använda en shim-grej för RDM master. Får du inte tag i något annat så kör MS lösningen.

    / Calle S
    PS Fick du SUP-bilderna?

  • _frippe_

    Medlem
    2 augusti, 2011 vid 22:03

    Jag skulle behöva göra samma sak med min bom. Det där beslaget från Maui Sails är inte ledat va? Hur funkar det med en styv kolbom? Om man som jag kör med bommen ganska högt borde det bli lite skillnad i vinkel bak till uthalet på en 4.0 jämfört med 5.7 i mitt fall. Jag förstår att det blir som styvast om det inte är ledat men det känns fel att behöva bända ner bommen med uthalet. Men det kanske inte blir så…?

  • pgvirtual

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 05:42

    Maui Sails bommen skall monteras så det är lite spel mellan bomröret och fästena som griper runt bommen (gråa glidlager på bilden ovan). Men andra ord: det är ledat. Och bommen blir mycket styv i sidled.

  • dude

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 11:16

    Tack för info om beslaget. Det verkar ju hemskt bra, bara man använder shimen!

    Just det! Tack så mycket för bilderna Calle, har vart så mycket flängande runt i dagarna att jag knappt har hunnit titta på dem men nu när jag gör det är det riktigt kul att ha dem. Bra mått på förhållandena 🙂

    Hoppas nu att det kommer lite höstvindar snart!

    // Niklas

    Calle;664202 wrote:
    Jag har ju en Maui-sails bom och måste oxå säga att bombeslaget är mycket bra! Det som är lite synd är att man måste använda en shim-grej för RDM master. Får du inte tag i något annat så kör MS lösningen.

    / Calle S
    PS Fick du SUP-bilderna?

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 16:24

    Ett alternativ till MS-beslaget kan vara streamlined. Det sägs bara det ultimata i fråga om styvhet men ska vara meckigt och sen måste du välja om du vill ha SDM -eller RDM-beslag.

  • doc

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 21:48

    Jag har en Streamlinedbom sedan någon månad tillbaka. Oj, vilken skillnad i känsla. Beslaget är nog en del av grejen, men jag gjorde illa mig på en knoge i en av Gislövs tvättmaskiner. Själva remlåsningen är inte snäll mot fingrarna. Ska vulktejpas…

  • jester

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 13:56
    Doc;664304 wrote:
    Jag har en Streamlinedbom sedan någon månad tillbaka. Oj, vilken skillnad i känsla. Beslaget är nog en del av grejen, men jag gjorde illa mig på en knoge i en av Gislövs tvättmaskiner. Själva remlåsningen är inte snäll mot fingrarna. Ska vulktejpas…

    + Att man klämmer sig i tid och otid när man skall stänga spännena. Skänkte bort mitt Streamlined-beslag och körde MS-beslaget istället. Ms-beslaget kanske inte är exakt lika styvt som Streamlined, men bra nog nära. Justeringsmöjligheten vinner lätt i detta fall.

  • calle

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 19:01

    Frippe, på min Mauisailsbom är det iallafall rörligt. PGVirtual verkar veta vad han/hon pratar om.
    Som sagt är shim-grejen det ända dåliga med min MS bom.
    / Calle

  • boman

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 21:00

    Monterings anvisning här dom på hemsidan

    http://www.mauisails.com/boom.php?id=46

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt beslag till min trogna bom?!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.