Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • doc

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 09:50
    Ola H.;643630 wrote:
    SOm jag ser det är det dock egentligen enklare att designa en single+twin – det är helt enkelt enklare att få en twin att bli loose trots rätt så “rak” design. Det är mycket svårare att få fram de intressanta kombinationen av egenskaper ur en thruster, men försök pågår.

    Varför inte trailer? Då kan man ju välja på trailer, singel eller twin efter behag. Rod kör ju tri på sin Moo trailer med tre (ganska stora och flexiga) fenor vilket uppenbart funkar bra också. Nu tror jag iofs att han kommer att byta ner sig till mindre fenor när han vant sig vid brädan…

    Själv kommer jag att köra 4×12 till våren.

  • ola-h

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 10:24

    För att få en trailer att funka riktigt bra tror jag framfenorna måste sitta lite längre bak och tätare ihop en på en thruster men samtidigt längre fram och mer isär än på en twin. Jag tror inte en “äkta” trailerdesign funkar så bra som twin, och egentligen inte heller som thruster (mer tre ungefär lika stora fenor). Det är ett intressant koncept, men vi har ingen proto med den fenkonfigurationen. Däremot går det givetvis att köra en trifin-bräda (med framboxarna i typisk thruster-position) även som “trailer style”. Jag har testat det rätt mycket och får man fenstorlekar och positioner precis rätt så har det sina poänger. Men då är det mer en “extremvariant” för superloose vågridning i inte allt för stora vågor än det är ett seriöst allroundalternativ.

  • lars_k

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 11:03
    Doc;643873 wrote:
    Platt rocker är nog fint till bump’n jump men faktum är att i slöa vågor håller man farten bättre med mer rocker. Den bromsar lite rakt fram, men i sväng bromsar en rak kurva mer än mycket rocker.

    Håller med där, i små vågor är vattenytan på vågen ju kraftigt “konkav”. En bräda med mkt rocker har en form som bättre överenstämmer med vågens yta än en bräda med rak rocker. Det bromsar mindre med mkt rocker helt enkelt. Så jag tror på mkt rocker även i små och slöa vågor, typ Lejet. Min bananrockade Quad gick som tåget i Lejet i höstas. Grymt driv i svängen inte bara pga quadfin utan också pga rejält med rocker. Klart, rakt fram hänger man inte riktigt med brädor med rak rocker. Men är det bara lite drag i trasan är det inga större problem. Rak rocker är bara bra för bump n jump enligt mej. På vågen slajdar och bromsar man sej runt i svängarna. Det ger ingen skön känsla av driv och skär.

  • ola-h

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 13:23

    Helt sant. Jag hade en riktig lättvindssession i cross on i Åsa i höstas och det var förvånande hur bra min superbananrockrade Quad69 även jämförelse med den rätt snabba (och mycket bredare) quad 74:an. När vi snackar produktionsbrädor har ju faktiskt EVO-brädorna som jag kört så mycket alltid stuckit med rejält med rocker.

    Fast det handlar också om var på brädan man placerar kurvan. EVO (och ännu mer den Evil Twin 70 som är en av mina gamla favoritbrädor) är väldigt extrem eftersom den är väldigt platt på mitten men har mycket kurva längre bak. Man kan säga att min quad 69 är en liknande kurva på steroider, dvs rätt mycket böj även på mitten, men ännu mer bakåt. De “ground swell” brädor vi jobbat med för Simmer bygger i princip på ett direkt motsatt koncept. 75:an har t ex ungefär lika mycket rocker som min quad69:a mätt på den sista metern, men den är som jag skrev tidigare rakare bakåt och böjdare på mitten. De mer “wind swell”-orienterade brädor vi jobbar är som sagt lite plattare på mitten och har mer av sin kurva lite längre bak.

    Jag har också ritat på en uppdaterad variant av min Quad69 som blir en riktig rocketfish, mycket rocker (fast lite lätt justerad från produktionsquadden) och riktigt bred och kort (55*219, 70 liter). Den kan bli en riktig lättvindsraket för lättviktare. Hoppas få den byggd tills isen går (typ maj eller nåt…)

  • lars_k

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 14:14

    Ja, var kurvan ligger spelar helt klart stor roll. Min CarbonArt SCW har mkt kurva, men ganska jämnt fördelat över hela längden. Klart rakare än min quad dock sista halvmetern, så man får inte den där sista tajta och skärande “knycken” i svängen. Dock är den snabbare rak fram, och i snabb DTL med mer utdragna svängar är den sjukt vass. Så den är nog mer lik dina “ground swell” brädor, medan min quad är klart långsammare och mer “fishy” med tajta och driviga svängar. Kul att ha två så olika brädor, båda med mkt fast olika rocker. Att ha quad på en fishy bräda tror jag hjälper till att ändå få den hyffsat allround med Ok planing och höjdtagning. Dock är det nog extremt svårt att få den snabb, trots konkaver etc. Rockern sista metern och quadfins bromsar för mkt.
    Kul att det kommer fler produktions vågisar som inte bara är insjö raketer för tyskar i hårdvind. EVOn var kanske lite före sin tid, men nu kom ju även Quatro KT, Goyas och Fanatics Quads, och riktigt kul att starboard satsade på din Q69:a. Äntligen kanske massproducenterna inser att det finns folk helst vill rida vågor!

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 11:08
    Lars_K;643891 wrote:
    Min CarbonArt SCW har mkt kurva, men ganska jämnt fördelat över hela längden. Klart rakare än min quad dock sista halvmetern, så man får inte den där sista tajta och skärande “knycken” i svängen.

    Kanske gör single fin kontra quad fin en del skillnad också mellan dessa brädor. Rent visuellt ser ju CA:n ut att ha rejält med kurva överlag, så hade den varit en twin eller quad hade den nog gett an tightare svängkänsla. Man får nog betrakta det som ett faktum nu: en single fin har ingen chans när det gäller vissa aspekter av vågridningen och ju tightare svängar, desto svårare får single fin att hävda sig.

    Men nu går jag ut i garaget och slipar fram lite asymmetriska fenor…

  • lars_k

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 11:14

    Nja, det går nog att få en single att svänga tajt med en massa rocker, typ mauibananerna som proffsen körde på för några år sen. Men att sedan få den allround med hyffsad planing och höjdtagning är värre. Då krävs det fler fenor! Och driv i sväng är nog också mkt lättare att få till med fler fenor.

  • mag

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 13:35
    Lars_K;644143 wrote:
    Nja, det går nog att få en single att svänga tajt med en massa rocker, typ mauibananerna som proffsen körde på för några år sen. Men att sedan få den allround med hyffsad planing och höjdtagning är värre. Då krävs det fler fenor! Och driv i sväng är nog också mkt lättare att få till med fler fenor.

    jag är rätt skeptisk till att det går att komma ifatt en fler fenings svängar, en twin främst. Körde på två identiska Quatro på Maui med enda skillnaden att den ena hade två fenor. Och det var stooor skillnad, både i bottensväng och topp. Men mest just i den snäva toppsvängen. Detta fick mig att gå över till the dark side. Jag blev helt såld!

    De quad jag testat har varit ett steg tillbaka mot singel, eller faktiskt ännu trögare i sväng, men ska testa på Maui snart igen och hoppas hitta en gyllene brädformel då.

    Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 13:46

    Åkte lite singelfena nu i Jeri. Och visst, det funkar ju utmärkt bra på alla sätt och vis, gillade exempelvis JPs nya fsw en hel del, oväntat mycket vågis i den brädan. Även Starboard Kode 94 var inte alls dum.

    Men när det gäller sväng på vågen… Jag körde JPs Wave 83 (2010) som singelfena och SingleThruster 83 (2011) med tre fenor och oj! vad mycket roligare det var att svänga på vågen med tre fenor… mig veterligen är det exakt samma shape. Det känns faktiskt otänkbart att köra singelfena i vågorna igen, för mig i alla fall.

    En annan aspekt som jag (eller slöhögen i mig) måste medge att jag gillar med flerfeningar är att när man väl hittat rätt fenor och ställe i boxen så ere bara att åka. Jag har inte rört fenorna i vare sig min twin eller quad på bra länge nu… och nej, jag saknar inte de ständiga fenbytena i singelåken från förr… bekvämast av de alla är nog fasen quad – höjdtagning, sväng, kontroll och helt grym range med en och samma fenuppsättning e ju så najs!

  • s-1441

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 14:17

    Kommer det någon ren freestyle ? 🙂

  • lars_k

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 19:42
    Mag;644154 wrote:
    De quad jag testat har varit ett steg tillbaka mot singel, eller faktiskt ännu trögare i sväng, men ska testa på Maui snart igen och hoppas hitta en gyllene brädformel då.

    Låna en av Keith Tebouls quads så inser du nog att en quad kan svänga bättre än dina två twinnar tillsammans! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 20:31
    S-1441;644159 wrote:
    Kommer det någon ren freestyle ? 🙂

    Inget i pipeline, och jag har ingen direkt koll på freestyleplankor heller. En typisk brädtyp som nog är svårare än vad man kan tro att få till riktigt bra. Men med bra teamriders/testare borde det förstås kunna gå.

  • ola-h

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 20:32
    Lars_K;644204 wrote:
    Låna en av Keith Tebouls quads så inser du nog att en quad kan svänga bättre än dina två twinnar tillsammans! 🙂

    Glöm inte att han redan kört på Quatro twin fins. Det är väl i princip inget som säger att en quad skulle vara mer “loose”.

  • lars_k

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 21:20

    Jag menar Keiths personliga brädor. Kolla rockern, helt sjuk: http://concon.cwsurf.de/blog/2010/11/25/unleash-the-hungry-mob/img_7992/

  • mag

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 21:29

    Nej, varför skulle en quad med fler fenor, dessutom separerade i längsled svänga snävare och kvickare än twin. Både ingången och vridet runt fenorna blir ju trögare med fler fenor, eller? det finns få brädor som kantas så snabbt och kan fås att ändra riktning som en riktig twin.

    Ingen jag snackat med har nämnt denna skillnad. Det är snarare andra kvaliteter som avgör att folk väljer quad. Höjdtagning, stabilitet, grepp men inte just svängfömåga.

    Inte heller i mina nyliga diskussioner med just team Quatro nämns just det som en fördel för quad gentemot twin. Olika preferenser, olika kundönskemål. De säljer lika gärna twin med dess fördelar.

    Min lilla Q har mycket rocker, jag lovar! Ett syskon till OlaPs bräda som var helt vild, men kul. Den hade du inte gillat Rille!

    Magnus

Sida 3 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.