Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • petter

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 16:34
    dr Masse;646436 wrote:
    JP SingleThruster 99 Exocet 3X 96?

    Eller Carbon Art Wave Thruster 62 🙂

    Grymt nöjd!!! Finns betydligt snabbare bumpjump/fsw brädor på marknaden men jag kommer aldrig ens försöka bli en freestyle trixare så för alla typer av lättvindsvågor fungerar denna perfekt för mig. Är det plattvatten föredrar jag en riktig slalombräda…

    5154489736_187348af57_b.jpg

  • gustavw

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 19:21

    Tack för tipsen masse och petter!

    Den där JPn ser bra ut tyvärr så tror jag inte att surfers tar in den största.. Du verkar nöjd med din Carbon Art Petter, måste bara fråga vad du väger? Jag seglar en RRD Wavecult90 som jag är jättenöjd med i de flesta vågförhållandena men inte när det är riktigt lätt och byigt fullt vinterpåklädd. Då skulle jag vilja ha en större helt enkelt. Gärna 105-110 liter, riktigt svängig, slapp å rolig vågridning;)

  • ola-h

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 07:02

    Jag tror personligen det är lite feltänk att gå upp för mycket i storlek. Bättre att hitta en bräda i “rätt” storlek som “löser problemet”. Lite förenklat skulle jag säga att det ytterst sällan är meningsfullt att gå över sisådär kroppsvikt+ 12-15 liter om det handlar om vågsegling. Problemet som jag upplevt med stora brädor är att om de skall bli loose nog så måste de ha rejält med krök och då blir de istället sega, faktiskt segare än en lite mindre bräda med motsvarande rocker. Och gör man dem istället snabba, så blir de för tungjobbade (om man inte själv är tung nog).

  • perkele

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 07:21
    Doc;646434 wrote:
    Nä, då är det ju ingen FSW. Gör en 100-liters vågis istället. Det blir den enda serietillverkade 100kg-vågisen i världen, efter att Albeaus Evo 100 togs ur produktion.

    Jag hade inte backat för en twin FSW. Men då kan du lika gärna skippa mittenboxen, Man tar ju ändå lika bra eller oftast bättre höjd med två snabba fenor än med en större singel. (De flesta som hävdar motsatsen har knappt kört twin, o definitivt aldrig en twin med FSW-rocker.)

    Det där skålar jag för.
    =]

  • ola-h

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 08:10

    Tanken är som sagt en “vågig fsw”. Kai var rejält skeptisk till att shapen skulla vara bra nog för spocks och andra liknande moves, men provseglade idag och kom in och meddelade med förvånad min att det faktiskt gick bra. Dock skall vi nog ändå biffa till tailen en lite aning – i nuvarande version blev den lite väl tunn, riktigt dtl vågselingsbrädestunn, faktiskt.

    Men det var också upp mot mast i setten på Kahana så Kai dropade in på några vågor också och var grymt imponerad över vågridningsegenskaperna – nästan så han tyckte att den klarade dessa förhållanden bättre än vår “euroquad” (som jag kallar vår windswell-orienterade quad). Och detta var ändå som singlefin. Men det är klart, för att åtnjuta dessa egenskaper har vi offrat lite av vissa klassiska fsw-egenskaper, framför allt den riktigt “godmodiga” gången. Så är man lite mer åt nybörjarhållet så finns det säkert tryggare och stabilare fsws. Men om vågsegling eller freesyletrick ens finns i seglarens vokabulär så tror jag han/hon kan segla vår fsw minst lika effektivt som Starboard, JP, RRD etc när det gäller planing, höjdtagning fart etc. Och på vågen är det helt ärligt en annan värld. Jag tog en vända på en Starboard Kode idag också. Det är en grymt skön bräda som jag kört en hel del på tidigare. Men när jag plockat en rejäl våg vågade jag helt enkelt inte lägga en enda ordentlig sväng. Det kändes verkligen som helt fel bräda för förhållandena – en närmast skräckartad upplevelse. Men vår fsw-proto känns helt naturlig i sammanhanget. Som sagt, inte samma kvickhet och lätthet i skäret som en utpräglad vågis, men ändå så man kunde lita på den och med bara lite extra kraft kunde få den att göra den som krävdes både för att hantera 3-4 meter Kanahavåg i setten och för att snärtas runt på enmetersvågorna på insidan.

    Så jag hoppas verkligen att inte vi offrat för mycket av “godmodigheten”, för det vore sjukt kul att få ut en bräda som denna i det som jag ser det sjukt likriktade fsw-segmentet (när man mäter rockerkurvor på några av de mer populära är den enda frågan vem som kopierat vem…). Skall försöka få ut några som i vanliga fall kör fsw på den och se vad de säger.

  • bohm

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 08:26
    Ola H.;646506 wrote:
    Jag tror personligen det är lite feltänk att gå upp för mycket i storlek. Bättre att hitta en bräda i “rätt” storlek som “löser problemet”. Lite förenklat skulle jag säga att det ytterst sällan är meningsfullt att gå över sisådär kroppsvikt+ 12-15 liter om det handlar om vågsegling. Problemet som jag upplevt med stora brädor är att om de skall bli loose nog så måste de ha rejält med krök och då blir de istället sega, faktiskt segare än en lite mindre bräda med motsvarande rocker. Och gör man dem istället snabba, så blir de för tungjobbade (om man inte själv är tung nog).

    Det det är säkert sant i vissa delar av världen, dock inte överallt….

    Jag flyttade nyligen till sydney och här blåser det inte särskilt mycket eller för den delen särskilt ofta… (i svenska mått mätt) för någon dag sedan blåste det 16-18 m/s och det var tydligen ganska ovanligt.. de flesta hade inte tillräckligt små segel utan körde rätt överriggade…

    Därimot kör man ganska ofta i perfekta DTL förhållanden, men bara i runt 7 m/s. Då behöver man ha nåt att hålla balansen med förbi brytet när du ska ut. Jag har en goya custom twin 93 och visst, den känns rätt stor på vågen, men jag skulle inte kunna ta mig ut på nåt som är mycket mindre. (Jag väger runt 67kg)

    När man kör i masthöga vågor och man bara guppar på väg ut behöver man den där extra volymen.

    Eller för att citera en sydneysider “well mate, you need some skills and heaps of luck to get past the break.”

  • ola-h

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 08:43

    Men så är det närmast dagligen på Maui med, senast idag och jag menar ändå att 15liter plus räcker mycket långt (själv går jag sällan öven några liter + ens när det är ultralätt). Sedan är det ju också en fråga om balans för att kunna guppa på mindre brädor, men jag tror det är ännu mer en fråga om vana och självförtroende. Men designen på brädan spelar stor roll också. Men kan lätt addera “tio liter plus i guppkänsla” genom att justera rail och däckshape utan att egentligen ändra volymen. Och kör man mycket guppasegling menar jag alltså att det är bättre men en “lagom stor” bräda som med lite extra inbyggda “guppaegenskaper” än med en ultrastor bräda som egentligen är en usel guppare.

    Jag menar inte att det är fel att skaffa en stor bräda om man känner att det hjälper en att ha roligare, men det finns en utbredd ide om att man MÅSTE ha 20-25 liter extra volym för att kunna guppa effektivt och DET är helt enkelt inte sant.

  • dr-masse

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 08:53

    Njäeeee…. jag är nog med Ola här, mer än 12-15 liter plusvolym, då ere så lite vind att det ändå inte går att göra något på vågen oavsett storlek på bräda. Och ja, jag har guppat ut i hyggligt stora vågor i väldigt lite vind… Har just nu 13-14 liter plus i min “storvågis” och då är det mest i Östersjön den körs där det flyter sämre, dessutom.

    Du väger väl [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=71044″]runt 65[/ame]? Och Goya Custom twin 93, ere inte 89 du menar? Eller är det en fullcustom? Hursom – de har inte mycket volym i tailen, de där fina tvåfenade sakerna från Goya. Dessutom är det en tvättäkta vågbräda. Och skulle det vara en fsw med lika mycket “plusvolym” för dig så vågar jag nästan garantera att vågseglingen skulle bli lidande. Sedan har jag ibland en känsla av att lätta seglare kan lägga på mer plusvolym än vad tyngre kan göra, brädan blir helt enkelt för bred, seg och svårsvängd även för en stor kille om den är på 120 liter och 65 bred…

    Annars avundas jag dig – att vara lite lättare och kunna gå ut i 7 sekundmeter i rejäla vågor är ren lyx. Njut av Sydney! (åk gärna lite norrut mot Newcastle, där såg jag några ställen för mååånga år sedan som såg helt otroligt bra ut för surf och vindsurf)

    Ola, det låter bra spännande, det där! Dock tror jag att det är lite extra viktigt att en fsw-bräda är lätt att “hitta hem på” utan alltför mycket meck, många fsw-seglare är, i mina ögon, rätt ointresserade av att mecka med fenplacering, stroppar och annat utan vill mest ut och åka så där skönt bekymmerslöst. Det är därför de ofta väljer en fsw – enkelt val, funkar för allt.

  • bohm

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 09:05

    jo, det stämmer, 89 liter är den på..

    När jag tänker efter så kanske jag har helt fel, eftersom jag inte provat nån mindre i lättvindsförhållanden.

    I sverige körde jag på en EVO 74 liter och en FSW 93 liter. EVOn tog jag aldrig fram om det inte blåste mer än 12-13 m/s. Jag kanske borde testa en mindre nån gång…

  • mats_o

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 09:24

    Jag håller med alla, he he, alltså att mer än egenvikt plus 10 liter är mest av ondo. Däremot är det ju så att många väger 90-95 kg och då landar man på 100-105 liter. Och där verkar det verkligen inte finnas någon vågbräda på marknaden så jag tror att det finns ett hål att fylla och att den som fyller det kan kapa fina marknadsandelar. Och i min värld är det skillnad på vad tex en 85 liters vågbräda ska prestera om den används som lättvindsvågis av en räka eller hårdvindsvågis av en tungviktare. Just detta har jag nog aldrig sett diskuteras.

    //Mats 75 kg

  • dr-masse

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 09:44

    Jag tror att det mycket väl kan vara på väg dit – att brädorna mer anpassas efter seglarens vikt och längd. Precis som med vilka utförslagg som helst.

    Jag är till exempel helt övertygad om att jag, med mina 190 och 77kg, gillar andra brädor än vad någon som är 165 och väger 75. Och just vågbrädor för de med lite mer vikt bakom spakarna känns märkligt bortglömt. Tycker der är rätt många surfers som väger 85+ och dessutom rätt vältränade… undrar vad snittvikten på “normalseglaren” är numera, knappast 75… ? Lägger man dessutom på våtdräkt, skor, sele så är väl till å med en speta som jag uppe i 80 kg.

  • svenne

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 10:33

    Och inte minst seglarstil! Håller med Masse och Mats att det borde vara med individanpassat.
    Vindsurf och vågsurf har gått skilda vägar rätt länge och jag är övertygad om att vågsurfingens ideal där man söker en bräda som passar surfaren och inte kollektivet är helt rätt väg att gå.

  • svennebanan

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 10:40
    Mats_O;646525 wrote:
    Däremot är det ju så att många väger 90-95 kg och då landar man på 100-105 liter. Och där verkar det verkligen inte finnas någon vågbräda på marknaden så jag tror att det finns ett hål att fylla och att den som fyller det kan kapa fina marknadsandelar.

    Exocet har haft sin Original Wave/XWave linje med hyfsat vågiga (tror jag) vågisar på upp till 105 liter sen 2005. De har dock försvunnit i de större storlekarna det senaste åren vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att de inte säljer speciellt bra. Vad det gäller freeride skidor så verkar åkare runt 80 kg köra med de längsta skidorna för modellen vilket tyder på att det tyngre segmentet inte är så lönsamt där hellre. För carving skidor verkar man än sålänge kunna betala sig ur det dilemmat iaf.

  • jesper-b

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 11:35

    I saltvatten och iklädd shorts finns det ingen anledning att gå större än kroppsvikt plus fem liter för mig. Hemma i Stockholm/Toröguppandets bräkta vatten och 5mm gummi är några lite till bra de extrem-lätta dagarna. Men då har jag tränat Maui vintersegling i några år. Förr i tiden hade Hookipa rippers oftast under 70 liter oavsett hur lite det blåste. Men de hade och har desto mer kompetens. Det blir t ex svårare att lättvindsvattenstarta ju mer volym brädan har eftersom den inte sjunker ner under riggen på samma sätt, givet att man vet hur man gör. Nu har trenden varit det motsatta ett par år, dvs över 80liter i extrem lättvind, mycket ström och feta stängande sektioner. Flera jag snackat med i år och förra vintern ser redan hur den trenden börjar vika sig. Det blir lätt extremt när pendeln väl är i gungning.

    Sen håller jag INTE med Ola helt och hållet att en “effektiv” shape är lika med så lite liter som möjligt för en viss egenskap i en bräda. Man kan lika väl resonera tvärt om att ju fler liter man kan få in i en bräda med vissa egenskaper är den effektivaste. Tycker man kan se skillnaden mellan t ex Quatro och SB här. SB har dasslocksliknande outline, dvs rätt bred nos och ibland häck men relativt platt däck. Det ger mycket yta att balansera på, men relativt lite volym. Quatro har extrem limpshapat däck med mycket volym i mitten, relativt smal nos och häck (Fanatic ännu mer framför mastboxen). Det ger mindre yta att balansera på men fler liter att flyta på…. båda kan ses som extremt effektiva eller ineffektiva beroende på vad man lägger i begreppen: Lite, lite fart rakt fram i plattvattnet på väg ut skulle jag tro att mycket yta är viktigare än liter. Just tokpumpat sig över en dumpande våg och står och sjunker i det turbulenta vitvattnet/skummet/luften precis bakom skulle jag säga att många liter är effektivare…

    Hur som helst så spelar det faktiskt ingen roll om det finns en 105 liter produktionsvågis eller inte när det går att köpa custom. Beställe en av Ola, Svenne här på hemmaplan eller av någon annan lite eller mycket längre bort. Finns ju hur mycket om helst att välja på! Våga custom!!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    9 februari, 2011 vid 11:49

    Och vill man åka redan nu kan man beställa den här. 😉

Sida 7 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.