Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 19:35

    Fenor… jag hör er. Om vi kör utan fenor eller endast lämnar med ett kit så kommer vi göra det superenkelt att komplettera och bland annat se till att alla som har brädor också har fenor på lager.

  • m-c

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 18:18

    Vad ar det for mysko quadSimmerbrada som star har pa Cutre i Pozo da?

    Vit och skon rund

    /Mans

  • ola-h

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 19:02

    Med Fishtail? I så fall en proto på den lite snabbare quadmodellen, 84 liter. Det borde finnas en 75:a av den lite radikalare modellen där också – en ljusblå sak. Det är Dario Ojeda som testar lite.

  • m-c

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 11:08

    Fishtail javisst…
    /M

  • lars_k

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 06:32
  • doc

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:58

    Haha. Nästan mer reklam för Ola än för brädorna…

  • perkele

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 00:35

    Fan va skoj detta är, stort grattis verkligen roligt att både läsa och se.

    /T.

    http://www.youtube.com/embed/YX_hmk715LA

  • ola-h

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 09:04

    Apropå diskussionen om fsw med thruster alt twin-option så har jag idag satt igång med de slutgiltiga testerna för att välja. Tyvärr glömde jag thrusterkittet hemma idag, så jag seglade bara single och twin, men jag måste säga att 85-liters fsw:n i twinkonfiguration är häpnadsväckande bra på vågen. Givetvis inte riktigt som en lite bananvågis… lite mer får man kämpa med benen, men vi snackar ju också trots allt om en bräda so är nästan 4cm bredare än vad jag vanligtvis kör en dag som idag (med vågor upp mot tre meter på Kanaha). Även rakt fram känns brädan sjukt stabili och lättseglad som twin. Bara att hoppas att trefensuppsättningen kan konkurrera. Annars blir det ett svårt val mellan den mer logiska och trimbara sinlge/thruster-setup:en och den extremt lättkörda twin (+single) setup:en.

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 09:35
    Ola H.;646404 wrote:
    Apropå diskussionen om fsw med thruster alt twin-option så har jag idag satt igång med de slutgiltiga testerna för att välja. Tyvärr glömde jag thrusterkittet hemma idag, så jag seglade bara single och twin, men jag måste säga att 85-liters fsw:n i twinkonfiguration är häpnadsväckande bra på vågen. Givetvis inte riktigt som en lite bananvågis… lite mer får man kämpa med benen, men vi snackar ju också trots allt om en bräda so är nästan 4cm bredare än vad jag vanligtvis kör en dag som idag (med vågor upp mot tre meter på Kanaha). Även rakt fram känns brädan sjukt stabili och lättseglad som twin. Bara att hoppas att trefensuppsättningen kan konkurrera. Annars blir det ett svårt val mellan den mer logiska och trimbara sinlge/thruster-setup:en och den extremt lättkörda twin (+single) setup:en.

    Av någon anledning blir jag inte helt förvånad. Varenda twin jag har seglat (Fanatic, JP, RRD, Tabou) har varit askul i vågorna. Tycker jag. Och alla dessa har haft rätt olika kanter, outline och bottenkurvor. Det är precis som om twin-fenorna öppnar upp för en ny typ av sväng, eftersom de är mindre och sitter där de sitter, närmast oavsett vågbräda. Kan man bygga om allt till twin, tro? Framförallt med lite normalare bottenkurvor så tror jag faktiskt det. De värsta singelbananerna blir nog svårare. Jag är lite småskeptisk till att en brädas shape är så “fenspecifik” som många verkar vilja hävda. Snarare känns det som att en bra grundshape kan fås att prestera olika bra i olika situationer genom att ändra fenbestyckning?

    Fanatic och JP kändes ju bra nära som fsw-brädor rakt fram (i positiv bemärkelse), framförallt min förra Fanatic twin 93 var oväntat bra på plattvatten. Skulle inte tvekat en sekund att smälla i en singelfena i den och kört den som FSW, helt övertygad om att den skulle fungera grymt bra.

    Skall bli mycket intressant att fortsätta följa Simmer-projektet på det här sättet, sällan har väl en shaper varit så öppen med sina tankar, intryck och erfarenheter som du, Ola. Bra mycket mer modernt än många andra!

    dr masse is a teorisurfer

  • jonteasu

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 09:49

    RRDs quad och singel har ju samma shape. Enligt Roberto så hade de en quad och en singel shape först. Sedan testade dom köra singel/quad på båda brädorna och kom fram till quad shapen var överlägsen som både singel och quad.

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 10:05

    Ja, det är likadant med min Tabou 91. Går att köra singel (ej i min quad, men samma shape), twin och quad…

  • gustavw

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 12:02

    Ola!
    Se till att göra den största FSW-brädan supersvängig och supervågig så att vi 95-100 kg tjockisar har en lättvindsvågis för Sverigeförhållanden! Saknar det i brädutbudet..

    /Gustav

  • doc

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 13:07

    Nä, då är det ju ingen FSW. Gör en 100-liters vågis istället. Det blir den enda serietillverkade 100kg-vågisen i världen, efter att Albeaus Evo 100 togs ur produktion.

    Jag hade inte backat för en twin FSW. Men då kan du lika gärna skippa mittenboxen, Man tar ju ändå lika bra eller oftast bättre höjd med två snabba fenor än med en större singel. (De flesta som hävdar motsatsen har knappt kört twin, o definitivt aldrig en twin med FSW-rocker.)

  • lars_k

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 13:20

    För mej hade jag gärna bytt ut min FS100 mot en ren 100-110L FSW. Som planar tidigt, är snabb och man kan köra bump&jump med i Apelförhållanden med 5.3-5.7. Har redan en supersvängig 90L quad så det blir ett bra lättvindskomplement. Om man sedan lyckas göra en sväng på vågen ser jag som en ren bonus. Bättre än min FS100 lär den ju svänga iaf (den svänger fan inte alls…). Ser helst en single-thruster. Plana tidigt och bränna omkring tror jag fortfarande går bäst med en single…men kan man får lite sväng i plankan med thruster alternativet är det ju guld.

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 13:23

    JP SingleThruster 99? Exocet 3X 96?

    Men – jag vet vad du menar, vågbrädor med lite fart i för 95 kg+ seglare är ju inte vanligt, precis.

Sida 6 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.