Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • oscar

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 10:42

    Stor vågis för oss mjödtunga nordbor? ca 95-100 liter för segel mellan 3,7 och 5.3. Gärna ca 230×59-60 tunn rail i aktern. Ska funka bäst med 4.2 och 4.7 och gå att guppa ut med 5.3. Kolla gärna JPs största wave från förra året. Grymt skön!!

  • robin

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 11:05

    Jag tror på att skicka med thrusters. Om man köper en bräda som är förberedd för olika fenkonfigurationer så känns det klart bäst att få med rätt fenor också. Med enbart en singelfena tappar man så mycket av potentialen i brädan.

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 11:13

    Ja, med lite tanke måste jag hålla med Robin. Skicka med rätt thrusters + blanks, en bra singelfena är mycket lättare att få tag i om man vill komplettera med en sådan.

  • robin

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 13:23

    Men man vill i och för sig ha en seglingsklar bräda om man får med fenor. Jag förstår varför ni tycker att det är svårt att bestämma sig. Kanske en bra singelfena och lite billigare thrusters som väl kan vara byggda i plast och ändå funka OK?

  • svenne

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 14:35

    Hellre inga fenor alls än sunkiga lågpriskopior som drar ner intrycket på brädan.

    Många åsikter blire…

  • doc

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 15:15

    På västkusten tror jag inte många vill ha den utan tre fenor. Det måste vara lätt att köpa till tre passande fenor om dom inte kommer med i standarduppsättningen. Om dom inte finns i samma butik som brädan och till ett bra pris är risken nog att man väljer en annan bräda.

  • doc

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 15:22
    dr Masse;645323 wrote:
    Ja, med lite tanke måste jag hålla med Robin. Skicka med rätt thrusters + blanks, en bra singelfena är mycket lättare att få tag i om man vill komplettera med en sådan.

    Men vilka thrusters man ska ha beror ju på vilken centerfena man väljer… risken är att folk smäller på en för stor centerfena och inte alls får den så loose som Ola har tänkt sig.

  • rrd

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 15:24

    Självklart ska det ingå matchande fenor o blanks för att få bra prestanda, kan väl bli en kompromiss om storlek. Borde också bli ett bättre totalpris för kunden.

  • poppo

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 17:32

    Lite OT, men på tal om fenor. Det finns exempel på lyckade billigare fenor (K4 fins), som jag tänkt testa i år. Tycker det är lite saftigt med nästan 2papp för ett quadset G10-fenor som ändå får käka östersjö-sten.
    Dessutom kan man köpa olika storlekar på thrusters etc för olika multi-fin kombos.

  • lars_k

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 17:55
    poppo;645352 wrote:
    Lite OT, men på tal om fenor. Det finns exempel på lyckade billigare fenor (K4 fins), som jag tänkt testa i år.

    Japp, sitter redan på min quad. Hann dock bara testa dem en enda Åsa-session innan isen la sej. Kändes riktigt loose och flexiga. “Sög sej” fast i sväng på ett gött sätt. Mer testing snart hoppas jag.
    Kan kanske passa till en FSW med trifin/thruster setup tunad för våg. För B&J passar nog en styvare och rakare G10 singelfena bäst. En single med thruster option passar nog fint för en FSW. Och rena singlefins säljer väl knappt inte längre….?

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 18:12

    Vet inte om Steve gör K4 för slotbox än. Men då går det förståss att köra med sådana om man vill. Men i Simmerprojektet tar vi fram egna fenor. Tre linjer med olika quadfenor är det tänkt. G10, gjorda i samma fabrik som brädorna. En lite mer upprätt och “effektiv” en bakåtsvept och flexig å så ett kit som jag fortfarande jobbar med som troligen blir assymmetriskt, gjort för att köra med stora framfenor eller med fyra ungefär lika stora.

  • robin

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 18:16

    Det var K4 jag tänkte på men mindes inte vad de hette.

  • lars_k

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 18:34

    K4 gör slotbox fenor nu. Ohana har dem på lager.

  • fastlandsguten

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 19:01

    ang Simmer, kommer Olandersson köra Simmer eller Fanatic. Någon som vet?
    http://www.s-66.com/contact.php

  • ola-h

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 19:33

    Vet inte. Tror inte det blir något mega-team såhär i början. Kai, kanske någon mer local på Maui, så kanske någon från vissa av de “viktigaste” marknaderna. Men det där är inte något som jag som har hand om. Ur shaper-perspektiv funkar det grymt bra med Kai och en del andra på Maui för feedback. Men jag hade gärna arbetat med Klaas Voget, men han är nog rätt hårt knuten till Fanatic.

Sida 5 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.