Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel = ny fena?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2007 vid 06:57

    Jag tycker definittivt du ska satsa på ett camberlöst segel typ NP Saber eller liknande. Då kommer du uppleva 7.0:an som väldigt mycket lätthanterligare än 9.0:an och jag tror det kommer hjälpa dig utvecklas. Ett annat tips (om du köper begagnat) är att försöka få tag på ett “paket”, nån som säljer både seglet och den rekommenderade masten, det brukar bli billigare än att köpa separat.

    MK2: Ta emot det om du får det gratis.

  • jester

    Medlem
    29 november, 2007 vid 07:38

    Ja, du kommer märka skillnad mellan 7.5 och 9.0. 1.5 kvadrat är ju ganska mycket. Jag har själv beställt 7.6 och 8.4 inför nästa säsong… Håll dig borta från MK2, dom var bra i början av 90-talet men håller inte måttet längre.

    Komplettera sedan med en 6.5 så småningom, så klarar du dig väldigt långt.

  • filipl

    Medlem
    29 november, 2007 vid 07:40

    Spray,

    Om du väger mellan 80-90 kg, är en “early intermediate”, seglar med 7.0-segel i “comfartably powered up” förhållanden, skall du enligt BOARDS “fin size calculator”, se

    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

    ha en fena runt 41 cm.

    Min erfarenhet är att BOARDS fin size calculator är en vettig utgångspunkt, men att man gott och väl kan gå upp flera extra centimeter i fenlängd, jämfört med vad den säger, om man är ute efter tidig planing, och att man kan gå ner flera centimeter, om man är ute efter kontroll när man är överriggad.

    Som lämpliga fentyper för den större fenan (52-55 cm) skulle jag rekommendera en förhållandevis upprätt fena, med mycket area, typ en G-sport Carve, gå in på http://www.gsport.com och kolla!

    Som mindre fena till 7.0 seglet tror jag att en 42 cm, aningen bakåtsvept freeride fena, både skulle få brädan att kännas mindre och roligare, och ge dig kontroll när det blåser mer, typ en sådan här:

    http://www.select-hydrofoils.com/fins/windsurf/2007/pro-series/ride/?smsid=tdrq7lhvkbjgdgtdrio920oqs7

    Jag såg att du har Leksand som hemort. Seglar du på Siljan då?

    Mina föräldrar har ett fritidshus i de trakterna, så jag är lite nyfiken på var på Siljan man brukar segla.

    Filip

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2007 vid 09:31

    Spray!

    Kolla om den här 7,2:an fortfarande är till salu. Den är perfekt för dig! Saber är ett riktigt snabbt camberlöst segel.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15958&sort=1&cat=13&page=4
    Annars finns ett exception 6,9 också. Det är ett freestylesegel och kanske inte helt perfekt till din bräda men antagligen helt OK ändå. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15770&sort=1&cat=13&page=5
    Gun booster är också ett alternativ, men jag rekommenderar att du skippar cambers till din 7.0:a. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15678&sort=1&cat=13&page=5

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 november, 2007 vid 14:19
    kinetic;431350 wrote:
    Spray: Ett WC Slalom MK2 har 6 lattor o 5 cambers om man ska vara “korrekt”. Har själv haft ett “gäng” WC Slalom MK3 (efterföljaren till MK2, men snarlikt) när det begav sig 92/93 o det jag minns av dessa segel är att de hade grym “range”, kan inte minnas att rotationen var speciellt knepig utan helt OK för ett cambersegel.
    Om jag inte missminner mig helt så fanns inte WC Slalom MK2 i storlek 6.9 utan det största var 6.5 (dock osäker), har för mig 6.9 var/är ett WC Racing med 6 lattor o 4 cambers…

    Camber rotationen är bättre än moderna freeride segel såsom zero-five enligt mig (som har båda). på 6.9 så är det 7 cambers men det kan stämma att det är ett wc racing 🙂 Dock så har jag ett 5.8 mk2 (signerat björn dunkerbeck ;))

    Men det är 7 cambers är jag rätt säker på, ska hem och kolla 🙂

  • kinetic

    Medlem
    29 november, 2007 vid 14:23

    Tim.Eriksson: Har seglet 7 lattor (& cambers) så är det ett MK4, MK2 & MK3 hade båda 6 lattor & 5 cambers.Punkt:grin:

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 november, 2007 vid 15:07
    kinetic;431471 wrote:
    Tim.Eriksson: Har seglet 7 lattor (& cambers) så är det ett MK4, MK2 & MK3 hade båda 6 lattor & 5 cambers.Punkt:grin:

    Ehm… Då är det ett mk4 då 🙂 Rätt säker på att det är 7 cambers. Dock ej vilken modell förutom att mitt 5.8 är ett mk2.

    Det är i alla fall jätte rosa och fint !

  • spray

    Medlem
    29 november, 2007 vid 16:14

    Men ändå måste det väl ha hänt en hel del på utvecklingsfronten de senaste 15åren?

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 november, 2007 vid 16:17
    Spray;431502 wrote:
    Men ändå måste det väl ha hänt en hel del på utvecklingsfronten de senaste 15åren?

    Självklart ! MYCKET !

    Framförallt så har saker blivit lättare… Du behöver längre massa cambers för att få ett stabilt och snabbt segel. lättare att vattenstarta då för nybörjare 🙂

    Dock så lärde jag mig vattenstarta med gamla saker.. så det går. Gamla segel såsom MK 2, 4 etc var bäst! Men utvecklingen går framåt och nu är de bara bra segel 🙂 Att kalla dem dåliga tycker jag är för mycket :)…

    Fördelen med gamla segel för dig är att du kan köra på samma mast rätt länge, t.ex. så körde jag 5.0-6-9 med 460 mast 🙂 Variotop lite på 5.0 bara.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2007 vid 17:45

    @Spray 431502 wrote:

    Men ändå måste det väl ha hänt en hel del på utvecklingsfronten de senaste 15åren?

    Massor! Jag tycker absolut du ska kolla in Sabre-seglet jag tipsade om. Jag tror det skulle bli perfekt till din bräda.

  • spray

    Medlem
    29 november, 2007 vid 18:12

    Tack för alla tips! Lutar lite åt saberseglet men jag tror jag avaktar med det hela tills det att sesongen närmar sig.

    En annan fråga, kan man med fördel vaxa brädan med bilvax? Hade brädan framme förut och tog och gjorde den ren med hagmans “cleaner” och sedan fuktig disktrasa med YES på. Kan man köra med nano-seal på undersidan av brädan?

    Undersidan som den är nu från fabriken är lite sträv och det är liksom små små slipränder längs hela botten på brädan. Den ser matt ut. Funderarare på om det fanns något syfte med den matta strävheten.

  • rillestark

    Medlem
    29 november, 2007 vid 18:17

    Det ska vara så. 🙂
    En vaxad yta ger ett högre motstånd mot vattnet än en yta med fin slipning.
    Jag tror att de flesta brädor och segeljollar ser ut så här.

    Frid,

    /Richard

  • spray

    Medlem
    19 februari, 2008 vid 14:43

    @filipl 431341 wrote:

    Hej Spray,

    Jag köpte själv en JP X-cite Ride 145 i somras, som komplement till mina mindre brädor, att segla på de dagar då det inte blåser så mycket.

    Jag har själv seglat den med 8.0, 6.5 och 5.5.

    8.0 funkar utmärkt och även 6.5 fungerade mycket bra. 5.5 kändes däremot klart för litet för brädan.

    Jag är rätt förtjust i att experminetera med olika fenor och har hunnit byta fenor en del.

    Jag prövade med en 52 cm G-sport Carve, och den gav klart tidigare planing än 48 cm standardfenan. Med ditt 9.0 segel tror jag att du skulle ha stor glädje av en fena på 52-55 cm, för att få tidigare planing.

    Överhuvudtaget kan man ju förändra hur en bräda upplevs väldigt mycket genom att byta fena.

    Jag tycker att standardfenan får brädan att kännas lite stel och tråkig.

    Jag provade med min 45 cm G-sport Freespeedfena (den är aningen bakåtsvept) och den fick brädan att kännas mycket mindre och roligare.

    Jag provade även med min G-sport Freespeed 37 cm fena, och den kändes aningen för liten för brädan, mitt tips är att du inte behöver en fena som är kortare än 40 cm för brädan.

    Vad gäller segel tycker även jag att 7.0 känns som ett lämpligt mindre segel. Gärna ett freeride, eller freerace segel utan cambers, du kommer nog att uppleva ett sådant 7.0 segel som klart mer lätthanterligt än ditt 9.0 segel. Så småningom kommer du kunna börja öva fullplaningsgippar med ett sådant segel, detta blir svårt med ditt 9.0 segel skulle jag tro.

    Mitt tips, förutom ett 7.0 segel, är att köpa så många extra fenor som du anser att du har råd med. På det sättet kan du öka brädans register – och hur du upplever den – rätt rejält.

    Om du köper två nya fenor skulle jag föreslå en på 52-55 cm och en på 40-42 cm.

    Filip

    Vad körde du med för fena på 5.5 respektive 6.5 på din Xcite ride?? Jag köpte ett Goya FXR 6.5 segel och en 36cm prolimit fena, något bakåtsvept. Så nu har jg två fenor, en 48 och en 36. Men 48 blir väl för stort på 6.5an va?

    Hur förändras karaktären med en mindre respektive större fena?

  • Knatte

    Gäst
    19 februari, 2008 vid 18:25

    @Spray 445746 wrote:

    Vad körde du med för fena på 5.5 respektive 6.5 på din Xcite ride?? Jag köpte ett Goya FXR 6.5 segel och en 36cm prolimit fena, något bakåtsvept. Så nu har jg två fenor, en 48 och en 36. Men 48 blir väl för stort på 6.5an va?

    Hur förändras karaktären med en mindre respektive större fena?

    48 cm är klart stort för ett 6.5 kvm segel 🙂 En 48 cm fena är väl snarare för segel omkring 8-9 kvm eller så.
    Men en 36 cm fena borde väl funka bra för ditt 6.5 kvm segel ??

  • spray

    Medlem
    19 februari, 2008 vid 20:11

    @Knatte 445786 wrote:

    48 cm är klart stort för ett 6.5 kvm segel 🙂 En 48 cm fena är väl snarare för segel omkring 8-9 kvm eller så.
    Men en 36 cm fena borde väl funka bra för ditt 6.5 kvm segel ??

    Jodå jag blev ju rekomenderad en 36cm till seglet, men jag vill ändå kolla med en snubbe som kör exakt lika bräda som jag. Han verkade ha koll på vilken fena som passar bäst just till min bräda.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel = ny fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.