Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel på befintlig mast/bom ?

  • Nytt segel på befintlig mast/bom ?

    Publicerad av bjornen på 25 augusti, 2006 vid 09:49

    Hejsan, jag har idag ett 7,0 segel på en 460 imcs 25 mast och en bom 175-235. Kan jag köpa ett segel på tex 5,7 och använda på min mast/bom. Kollar jag tillverkarna så passar inte mindre storlekar är ca 6,0. Det finns ju på vissa segel förlängning i toppen för att kunna använda längre master har jag för mig. Problemet är ju priset om jag tvingas köpa komplett rigg. Skulle vara bra om det gick att använda befintliga prylar.

    rasmus_w svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    25 augusti, 2006 vid 13:23

    Jag kör samma mast på min 6.7, 5.7 och 5.0, det funkar ok. Under en resa fick jag möjlighet att ha 4 olika riggar riggade samtidigt med tillhörand mast och det var en ganska stor skillnad när allt var anpassat. Nu är det ju en kostnadsfråga och jag tycker att price/performance på mina saker funkar att tag till…….

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 16:21

    Generellt sett blir det lätt lite styvt att köra för lång mast och använda variotopp. Seglet släpper byarna sämre, blir tyngre att hålla. Beror på vilken segel/mast-kombination också.
    Kan du inte ta 6.0 – seglet istället? 7.0-6.0 är ett hyffsat OK steg ner. Beror på vilka övriga segel du har också iofs.

  • bjornen

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 17:23

    Hejsan, 7,0 är det enda segel jag äger idag och jag har en relativt stor bräda (rrd z-ride 150l) Jag har en ganska kort tjej som vill prova lite så att jag tänkte “slå två flugor…” och köpa ett segel som passar när det blåser lite mer för mig och ok för henne när hon vill prova. Jag är väl lite orolig att skillnaden blir för liten 7,0 till 6,0 men man kanske inte skall ha större steg mellan storlekarna ? Framförallt så köper jag seglet för mig…:blush: sen att tjejen kan använda det är ett plus. Läste på RRD hemsida att dom rekomenderar 6,5-8,5 på den brädan !? Är jag helt ute och cycklar när jag vill skaffa ett mindre segel ?

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 17:41

    Jag är lite dålig på stora brädor, men RRD ligger säkert inte helt fel i sina rekommendationer för brädan. Men du kan säkert tänja på segelspannet ner till 6.0 och något mindre. Helst då i kombination med en mindre fena om du ska kunna kontrollera och ha kul på brädan i full planing. Men stor och studsig kan ju ändå brädan bli med mkt vind och mer chopp/vågor. 7.0-6.0 blir lite tätt. Men moderna segel har hyffsad trim-range, säg att du kör 7.0 mellan 6-8 m/s och 6.0 mellan 8-12 m/s (lite beroende på din vikt och teknik). Då täcker du in rätt mkt svenska normal-förhållanden.

  • tsss

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 21:09
    Bjornen wrote:
    Hejsan, 7,0 är det enda segel jag äger idag och jag har en relativt stor bräda (rrd z-ride 150l) Jag har en ganska kort tjej som vill prova lite så att jag tänkte “slå två flugor…” och köpa ett segel som passar när det blåser lite mer för mig och ok för henne när hon vill prova. Jag är väl lite orolig att skillnaden blir för liten 7,0 till 6,0 men man kanske inte skall ha större steg mellan storlekarna ? Framförallt så köper jag seglet för mig…:blush: sen att tjejen kan använda det är ett plus. Läste på RRD hemsida att dom rekomenderar 6,5-8,5 på den brädan !? Är jag helt ute och cycklar när jag vill skaffa ett mindre segel ?

    “ganska kort tjej som vill prova”. Det låter nog mer som du ska ha ett äldre 5,0-segel som hon kan testa i lätta vindar. Och då spelar nog inte masten så stor roll.
    Men däremot behöver du själv egentligen ett segel till. Bra att kunna rigga både 7, 0 och 5,8 för snabbt byte. Kanske du kan ha samma bom men klar fördel med två master samt två förlängare….
    Om din dam hänger på o blir en surftjej så lär hon köra storleken mindre än dig: om du riggar 7,0 så kör hon kanske 5, 8. När du riggar 5,8 så behöver hon 5,0 osv….

  • bjornen

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 07:40

    Tack för svaren. Vad är det man bruka säga “snålheten bedrar…” Jag få nog köpa en komplett rigg, kanske en beggad.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:57

    Om den befintliga bommen går att korta ner tillräckligt så behöver du inte köpa nån ny, det räcker med att skaffa segel och mast. Jag tycker ofta det är en fördel att köpa segel och mast ihop, det brukar betyda att de passar ihop och så får man ofta bättre pris än om man hade köpt dem separat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel på befintlig mast/bom ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.