Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing också några frågor

  • också några frågor

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 juni, 2005 vid 06:27

    efter en skön dag igår har man väl insett att man tyvärr inte har järnkoll på grundläggande saker. nån som kan svara på:
    1.vad gör man för fel när all tyngd bara är på bakfoten och det är omöjligt att få bort den.
    2. hur ska segel och bräda ligga i förhållande till vinden när man vattenstartar?
    3. Hur blir det lättare att få in fötterna i stropparna, nu känns fötterna blytunga när jag flyttar dem?
    4. Hur gör man för att ta optimalt med höjd och hur ska grejerna vara trimmade för detta?
    5. Vad gör man för fel när första halvan av gippen går i 180km/h men så fort man byter ställning med fötterna och/eller flippar seglet tar farten slut direkt?

    rasmus_w svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • karnan

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 08:26

    Mycket på en gång, men några tips ska jag väl hinna med innan jobbet kallar.

    1.vad gör man för fel när all tyngd bara är på bakfoten och det är omöjligt att få bort den.

    Förutsatt att brädan planar, så gissar jag att det har med seltekniken att göra. Du lyfter bort vikt från fötterna genom att hänga/sitta i selen. Prova att huka dig. När brädan fått ordentligt med fart så kan du räta på dig så att du får tryck på fenan, dvs bakfoten.

    2. hur ska segel och bräda ligga i förhållande till vinden när man vattenstartar?

    Märkligt svårt i början men intuitivt enkelt när man väl kan det. Första tipset är att det är ingen idé att försöka om inte riggen ligger på rätt bog. Ta det lugnt och simma/vrid runt prylarna tills de ligger rätt. Om du kollar på riggen när den ligger plant i vattnet så är det ofta lite luft under masten. Det är där vinden ska in så att den lyfter seglet. Pekar masten rakt mot vinden funkar det alltså inte. När du ska ha upp seglet ur vattnet ska masten pekat något upp i vind. Lyft seglet med den blivande masthanden en bit ovanför bomen. När seglet flyger tar du tag med bakhanden och när du känner att du har kontroll så flyttar du ned framhanden. Du ska hålla på samma ställen på bomen som när du seglar, gör du inte det flyger seglet lätt ur händerna. När du ligger i vattnet med seglet ovanfördig och känner att du har kontroll över då har du riggen på rätt ställe för vattenstart. Hur brädan ligger är inte lika viktigt eftersom du kan styra den med seglet när du väl fått upp det ur vattnet, men när du ska upp bör den ligga i ungefär 120 grader mot vinden. Dra ned bom till näsan och lyft den sedan snabbt över huvudet så åker du upp. Ett sista tips är att bara träna på vattenstart när du har bra med vind. Räcker inte vinden måste du pumpa och även hjälpa till med simtag med benen.

    3. Hur blir det lättare att få in fötterna i stropparna, nu känns fötterna blytunga när jag flyttar dem?

    Också barnsligt enkelt när man väl kan det, men extremt frustrerande på vägen dit. Till att börja med är det väl som de flesta surftrick lättast på ena bogen. Så det kan väl vara ett tips att träna på denna först. Jag tror att det handlar mest om timing. Kroka först i selen. Flytta bak fötter så det står precis framför stropparna. Fall av något för att få fart. När brädan precis börjar plana (inte när du har full fart alltså) sticker du i framfoten. Tänk på att hänga i selen så inte railen tar i och du lovar upp. Någon sekund (inte mycket mer) efter framfoten sticker du i bakfoten. Nu brukar brädan vilja lova. Motverka detta dels genom att hänga ordentligt i selen, och dels genom att försöka pressa ned läsida med bakfoten. Det går att lirka lite med både bräda och riggen så ge inte upp för tidigt. Ibland kan man försöka att dra in aktern med bakfoten. Här kan man också börja med att bara använda framstroppen. När man vant sig vid det går det lättare med bakfoten.

    4. Hur gör man för att ta optimalt med höjd och hur ska grejerna vara trimmade för detta?

    Om du inte planar så är bästa tricket att vrida huvudet upp i vind, dvs att titta dit du vill. Kroppen följer efter och du får rätt stance för kryssen. Ställ sedan framfoten långt fram, så att den pekar framåt, och pressa ned lovartsidan ordentligt. Om du planar så gäller samma sak med huvudet. Du ska vrida kroppen så mycket att selen skär in i sidan. Sedan gäller det att sätta press på fenan med bakfoten (fötterna i stropparna alltså). Du tar bättre höjd om du har bra med fart. Själv upptäckte jag att jag var tvungen att ha bakstropparna i de yttre positionerna för att komma tillräckligt långt bort från brädan på kryssen. Det beror kanske på utrustning, men kan vara värt att prova.

    5. Vad gör man för fel när första halvan av gippen går i 180km/h men så fort man byter ställning med fötterna och/eller flippar seglet tar farten slut direkt?

    Jag tränar själv på gipparna just nu och har ungefär samma problem. Några saker som jag försöker att tänka på. Pröva att inte flytta fötterna förrän du har bra fart på nya bogen, dvs du seglar clewfirst och switch stance ett stycke. En annan grej är att man lätt tappar trycket på mastfoten efter halva svängen. Fören reser sig, railen tappar vattenkontakt och farten tar slut. Det gäller då dels att inte stå för långt bak på brädan och dels att pressa ned mastfoten med masthanden. Slutligen säger alla teknikgurus att man måste titta ut ur svängen, dvs man måste vrida huvudet din man ska.

    Det var allt jag hade att erbjuda. Hoppas det hjälper ett stycke.

    /Johan

  • calle_b

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 08:47

    Ja du…

    1. Du har för mycket vikt på bakfoten. Häng mer i riggen och utåt, samtidigt som du försöker hålla dig mer balanserad.
    En fråga, kör du med hängsele? Om så är fallet, testa att flytta fram linorna lite eller joxa runt dom lite.

    2. Alla sätt är bra förutom de dåliga. Jag brukar låta brädans nos peka något mot vinden, inte i vindögat men typ kryss. Seglet ska ligga med masten bakåt, om du tänker dej att du seglar, och bara släpper ner riggen på läsidan. så.
    Ta tag i masten/bommen och lägg riggen på brädan, med bommmen OM DET GÅR på tailen. Sen rycker du upp riggen och får akterliket upp ur vattnet och därifrån gör du som en strandstart fast utan stranden.

    3 se punkt 1. Ett tips kan vara att falla av lite för att få lite extra fart och sen tar du ett balett-kliv, framstropp, bakstropp och relaxa. Snabba lätta fötter är det som gäller. Våga ha riggen lite mer upprätt/framåt. Ju mer du lutar riggen bakåt, desto tyngre blir fötterna.

    4. Kryssen är alltid rolig och det finns två varianter. I planing, och utan planing. Jag försöker i bägge lägena hålla ett svagt hälskär samtidigt som jag för riggen upprätt och svagframåt och försöker liksom “sugas” upp i vind. Höjdtagningen är en kombo mellan fart och kurs. Mindre fart, mer avdrift. Massa fart, kanske lite för klen kryss? Eftersom det handlar mycket om fart och drag skall riggen vara trimmad för det(förutom när(om) det blåser huggorm. Man kan vara överriggad på kryssen och då tryckas ner i vattnet om man har för mycket buk etc. Men trimma seglet som det skall trimmas så borde det gå vägen hur som.

    5. Ah, gippen. Den fantastiska fullplansgippen. Med tanke på dina tunga fötter, framför allt bakfot, “stallar” du brädan och nosen reser sig. Du står kvar för länge i “180 km/h-läget” och missar därmed tajmingen. Själv gippar jag med framfoten i stroppen tills jag är helt klar med flippen och planingen ur svängen och det är först när jag är helt säker på att jag har tillräcklig fart, som jag switchar fötterna. Men det hela bygger på en smidig, tajmad rörelse som flippar riggen samtidigt som fötterna gör sitt och bara är och carvar i svängen och håller jämnt tryck. Flippa seglet tidigare och var beredd på drag när du fångar upp det igen på andra sidan. Låg tyngdpunkt och mjuka knän är bra.

    Kan jag få en kuling för detta inlägg?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 13:20

    grymma svar ska sätta dem i min pärm med trick och tips som jag ska ha i bilen .

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 23:08

    Svar till:


    4. Kryssen är alltid rolig och det finns två varianter. I planing, och utan planing. Jag försöker i bägge lägena hålla ett svagt hälskär samtidigt som jag för riggen upprätt och svagframåt och försöker liksom “sugas” upp i vind. Höjdtagningen är en kombo mellan fart och kurs. Mindre fart, mer avdrift. Massa fart, kanske lite för klen kryss? Eftersom det handlar mycket om fart och drag skall riggen vara trimmad för det(förutom när(om) det blåser huggorm. Man kan vara överriggad på kryssen och då tryckas ner i vattnet om man har för mycket buk etc. Men trimma seglet som det skall trimmas så borde det gå vägen hur som.

    [/ QUOTE ]

    Skoj det där med kryss i planing. Det tycks förekomma två olika tekniker för planande kryss: Den du beskriver och den jag använder. Jag har alltid lutat riggen bakåt så underliket tagit i däcket när jag har kryssat och lyft lovartskanten lite. Det där sista gör jag numer ganska lite av eftersom jag tvivlar på effektiviteten, tanken var att man härmade longboard-krysstekniken där brädan seglades på högkant med läkanten som “köl” för att hindra avdrift. Jag misstänker att det snabbaste är att ha brädan helt plan.

    Ett annat sätt att se det är att om man lutar seglet bakåt så hamnar tryckpunkten bakom fenan så brädan lovar, fotstyr man sen åt lä, går den rakt fram.

    Fast nummer ett är egentligen att segla likadant på kryss som på halvvind, men tänka på att det är lätt att överskota när man kryssar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing också några frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.