Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

  • stenevinge

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 09:57

    Ola h

    Jag väger 85 kg och kör Nash session segel strl 4,7- 6,7 beroende på vind.

    Er andra!

    Tack för peppet, det behövs så man inte bryter ihop och bara kör safe”större volymer”
    Drömmen är ju att kunna behärska att rida vågor, har ju varit på bl.a. Maui och vågsurfat”utan segel ” och känslan av att sväva är helt underbar !!

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 10:21

    Jag tror nog på att ge brädan några chanser till.

    Med tanke på att den andra brädan som du nämner, en 103 liters RRD twintip, vid en första anblick kan framstå som rätt lik (längd, bredd, volym) så kan det ju vara så att både använd teknik och förväntningar kan bli lite fel för Simmer plankan.

    Utan att veta skulle jag misstänka att du möjligtvis kan vara lite snabb med att komma för långt bak på brädan och försöker få igång fart med både pumpning och rimligt tryck i seglet i ett läge när det egentligen redan kan vara snudd på kört – för mycket vikt för långt bak för tidigt. Jag skulle tro att din rrd har mer volym längre bak och en rakare bottenkurva, vilket kan göra att du skulle kunna testa att inledningsvis falla av mer med Simmer-plankan och kanske avvakta ett litet snäpp längre innan du kliver i stropparna. Men svårt, öh omöjligt, att avgöra utan att ha sett dig segla… 🙂

    De jag känner som kört Simmers freewave-plankor har inte nämnt något om att de skulle vara svåra att få igång, snarare tvärtom. Jag har själv kört Quantum 85 en del och den tyckte jag, för en vågbräda med fyra fenor, var väldigt enkel att både komma igång med och få hög fart med.

    Och sedan är det ju så att vissa dagar så går det uselt, oavsett utrustning. Ge brädan ett par chanser till. Och till sist är det ju ofta så att en bräda som vissa tycker är enastående mästerverk kan andra ha svårt att komma överens med. Fast jag tror nog mer, som många är inne på här, på att gnugga teknik och se om det kan hjälpa.

    Den där liknelsen från Marocko fattade jag för övrigt inte alls. Skulle skillnaden på kvinnor vara på grund av deras hårfärg, eh?

  • rabbit

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 15:29
    mikeemikee;701240 wrote:
    Målet är då att kunna segla “som vanligt” utan att få spin out och broucha.

    Törs man fråga vad “broucha” är för nåt?

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 16:53
    rabbit;701279 wrote:
    Törs man fråga vad “broucha” är för nåt?

    Broach är vad som händer när en segelbåt får mer tryck i seglen än vad köl och roder kan kompensera. Inte direkt något som händer på en vindsurfingbräda.

    huntercapsize02 – YouTube

  • rabbit

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 18:52

    Tack Svenne. Det förklarar varför jag aldrig hört det förut.

  • guzzi

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 19:58

    En typ av broach kunde hända på läns i vågor med rundbottnade brädor och centerbord, på 80-talet!

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 09:13

    Stenevinge: Jag tror att du har fått många bra svar nedan. Jag tror att du kommer “hitta hem” på brädan efter lite mer segling på den. Som andra påpekar så är det i praktiken rätt stor skillnad på brädtypen jämfört med den RRDn du nämner som är mycket “plattare”. Även Simmer FW är dock rätt lättseglad.

    För att snabbare hitta rätt på brädan skulle jag göra följande.
    1. Flytta bakstroppen till främsta läget.
    2. Kör den med singlefin (och sätt en tejpbit över thrusterkasetterna (nu levererar vi med “lock” men tyvärr fanns inte det på de tidigare brädorna).
    3. Försök att först segla den med lite mindre segel (hellre under 6 än över 6).

    Alla dessa grejjor kommer att göra att balansen på brädan blir enklare att hitta och när du väl fått känslan för hur brädan funkar så är kan du börja experimentera med stance, fenor och även köra större segel.

    Rapportera hur det går.

  • stenevinge

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 10:30

    Tack Ola,,, skall exprimentera och återkomma !
    Tack åter igen för alla svar…
    Christian

  • oaxen

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 13:22

    Förvänta dig inte att en singelfena på 30 cm ska klara varken din 4.7:a eller din 6.7:a speciellt bra. Har du bra teknik så kan det gå med 6.7:an, men då får du inte vara för tung på bakfoten. 4.7:an kommer behöva en betydligt mindre singelfena.

  • jester

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 14:31
    Oåxen;701356 wrote:
    Förvänta dig inte att en singelfena på 30 cm ska klara varken din 4.7:a eller din 6.7:a speciellt bra. Har du bra teknik så kan det gå med 6.7:an, men då får du inte vara för tung på bakfoten. 4.7:an kommer behöva en betydligt mindre singelfena.

    Låter lite märkligt. Borde inte brädans bredd påverka mer än seglets storlek? Nu kör jag ju bara speed, men där byter vi fenor mer efter hur bred bräda man har, och hur platt vattnet är. Tex kör ju dom stora killarna en 28cm weed-fena med fullt tryck i 9.5…

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 20:02
    Jester;701362 wrote:
    Låter lite märkligt. Borde inte brädans bredd påverka mer än seglets storlek? Nu kör jag ju bara speed, men där byter vi fenor mer efter hur bred bräda man har, och hur platt vattnet är. Tex kör ju dom stora killarna en 28cm weed-fena med fullt tryck i 9.5…

    Njae, det är rätt stor skillnad faktiskt. Dels är fenorna olika. Dels är farterna olika. Dels är tekniken olika. Sedan tror jag också det spelar in att en vågbetonad bräda typiskt gör mycket mer motstånd i vattnet (drag) än en speed eller slalombräda och ändå inte alls genererar samma lyftkraft (lift). Man får då den lite lätt paradoxala effekten att man behöver mer fena för att kunna få upp brädan i planing (alternativt extremt bra teknik). Tänk dig t ex att du skapar någon slags broms under brädan som gör den trögare. Du kommer då behöva mycket mer segeldrag för att kunna plana. Därmed kommer du behöva kämpa med mer “tvär drag” innan du väl kommer upp i planing. Och därför behöver du mer fena för att motverka detta. Typ.

    När man kommer från vågsidan är det en otrolig upplevelse att testa t ex en 49cm/60l speedbräda och upptäcka att man enkelt kan segla den med en liten 26cm fena (vars utan kanske motsvarar en 20cm vågfena) med 6.6 även i väldigt lite vind. Och faktum är att den erfarenheten är något som jag inkorporerat i designen av vissa av mina vågbrädor, genom att helt enkelt tänka på att försöka plocka bort “drag” från brädan utan att för den skull göra rockern nämnvärt rakare. Dock är det ju fortfarande långt till hur speedbrädorna funkar.

  • jester

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 06:21

    Intressant! Alltid kul att lära sig något nytt, även om mina dagar med vågsegling är bakom mig…

  • oaxen

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 06:32

    Jag baserar mitt utlåtande på mina freewave-erfarenheter. Jag har tidigare lyckats få ut väldigt stort segelregister samt med stora karaktärsskillnader på en och samma bräda.

    Från stort segel med lite mer fr-/slalomstuk till mindre segel med schysst vågprestanda. Allt med hjälp av olika storlek och typ på fena, samt justering av stropposition. Självklart spelar brädans bredd in. Skulle tro att om man kommer från freeride-sidan och har lite svårt att få brädan att lira så seglar man lite annorlunda jämfört med en stor kille som kör en 28 cm:s weed fena med 9.5 m2.

  • svensson61

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 11:39

    Väldigt intressant och man inser hur olika de olika stilarna är.
    Själv kör jag nuförtiden en Patrik Freestyle 99 liter med en Makani 15 cm weedfena segel från 4,0-5,2.
    visst, jag tar inte samma höjd som en slalom men inte långt därifrån.
    På min Patrik Freestylewave 86 kör jag med en MFC weedvåg fena på 23 med samma segel.

    Den stora skillnaden som jag ser är hur man står på brädan eller snarare hur man lägger trycket. På freestylebrädan ett jämnare tryck på fötterna jämfört med mer tryck på bakfoten på Freestylewave brädan.

    Båda dessa typer upplever jag generellt att man måste falla av mer för att plana upp jämfört med freeride/slalom brädor.

  • ola-h

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 12:28

    Ja, som sagt är tekniken avgörande. Och det som du beskriver som “falla av lite” är (för de som är duktiga) i själv verket en rätt komplex serie rörelser där både rigg, bräda och seglare måste göra rätt. Ofta pekar man ju brädan lite ned i vind, samtidigt som man öppnar seglet lite för att bädda för ett litet pumptag. Dessutom synkar man det men en liten nedförsbacke på en våg. Sedan trycker man brädan nedför vågen samtidigt som man drar åt sig seglet och under själva segeldragningen också lite lätt svänger upp brädan för att hålla sig på nedförsbacken och inte glida in i uppförsbacken framför. Och allt detta måste göras utan att brädan wobblar. Den måste hållas plan i både längsled och sidled för att inte onödig energi skall gå förlorad. Under denna manöver känner man samtidigt liksom efter hur fenan bygger upp tryck så att man precis lämpligt mycket kan utnyttja fenans lyftkraft. Å så måste man naturligtvis också avpassa belastningen på brädan, genom att lite hänga sig i seglet och liksom nästan lyfta fötterna från brädan så att den ett kort ögonblick blir avlastad och då glider över sin egen svallvåg och går upp i planing. Fast denna “lyftrörelse” får dock inte påverka brädans läge så den vinglar till, då går allt förlorat.

    Så här tänker man naturligtvis inte, men lite i den stilen går det till. Så det är inte så konstigt att det skiljer sig mycket mellan hur snabbt olika seglare får upp samma ekipage i planing och att det också skiljer sig mellan vilka prylar som är mest planingseffektiva för olika seglare.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.