Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2012 vid 10:36

    Ja, det där kan jag verkligen hålla med om. I stort sett exakt den erfarenheten har jag haft med flera brädor jag inte seglat tidigare. Att första gången i småknepiga förhållanden så blir det extra lurigt eftersom kollen på hur man får den att funka så bra som möjligt helt enkelt inte finns där. Men efter en dag med bättre vind och vågor så får man känna på ‘rätt’ egenskaper och vet vad man är ute efter.

    Första åket i Ericeira, framförallt när vinden droppade ur, när vi seglade tillsammans så fick jag en väldigt minnesvärd dag men hittade egentligen aldrig riktigt rätt med brädan även om jag fick ett par ordentligt fina smakprov på vad den hade potential att bjuda på de gånger bitarna hamnade rätt. Andra gången gick allt bra mycket bättre , trots att jag hade exakt samma fenor och placering av pryttlarna på brädan. Känslan för hur brädan kunde seglas var helt enkelt betydligt bättre (och jag har en bra bit kvar!).

    Det tar, nästan alltid. lite tid att åka in sig på nya grejor (brädor, skidor, klubbor, cyklar…) och man måste nästan alltid ge de en chans eller två till innan något omdöme kan ges. Därför kan jag bli lite förundrad över seglare/åkare som emellanåt dömer ut grejor väldigt snabbt då det är så mycket mer än utrustningen som spelar in. Framförallt om första provåket sker i lite småknepiga förhålanden, som sagt.

  • maglu

    Medlem
    15 november, 2012 vid 11:05

    @dr Masse 703157 wrote:

    tänk dock på att Quantum är rätt olika de flesta andra fyr-feningar som ofta är ännu mer åt mycket kontroll/sväng hållet

    Utveckla gärna.

    Ola, är det Surfers som skulle kunna tänkas ha dem/eller få in dem under vintern?

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2012 vid 12:15

    Av de flerfeningar jag seglat, mest twin, ett par tri-fins och fem olika quads så skiljer sig, tycker jag, Simmer Quantum sig mest från de övriga.

    – Ligger högst i vattnet av alla fyr-feningar jag seglat
    – Känns fri och lättstyrd för att vara en quad. Hade jag inte fått se antalet fenor hade jag nog kunnat tro att jag seglade en snabb twin med greppiga fenor.

    Mitt intryck av Quantum är att Ola ritat en ganska ovanlig bräda, en fyrfening tänkt för våra lite segare vågor, halvpålitliga vind och mycket vågsegling i olika former av pålandsvind. De flesta, mig veterligen, fyrfenade vågbrädor är mer åt lite snabbare vågor, stabilare vind och bättre vinkel.

    Hans recept (eller algoritm?) som är tänkt att lösa detta är en bräda som genom bottentkurva, kanter, volymfördelning och fenbestyckning bjuder på lättillgänglig acceleration, bra fart och fina svängegenskaper. Jag tycker han lyckats riktigt bra, åtminstone i den 85an jag hade förmånen att få provsegla under en vecka på Irland i blandade förhållanden.

    Tycker mig se att det är fler som testat att bygga lite snabbare och lättplanade fyrfeningar, bland annat Fanatic, Starboard å Quatro (som ju har två modeller) och som tagits emot väl. Så – en quad behöver inte vara slö, kanske är det rentav så att fyra fenor kan tillåta en snabb och rättså lättplanad bräda med väl bibehållen sväng och kontroll?

    Lite spekulation där på slutet… men annars är Quantum en, i mina ögon, mycket intressant Sverige-vågis för många seglare och hade jag bott på västkusten så hade den varit mitt val.

  • oaxen

    Medlem
    15 november, 2012 vid 12:40

    Quantum 75

    Alldeles för små orginalfenor för mig i klivet från en singel till första multifeningen. Kompletterade med större fenor och har stegvis minskat för att nu köra de små fenorna.
    En fantastiskt fin Sverige-vågis. Men, det tog några pass innan den tog mig vidare till nästa nivå.

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2012 vid 15:17

    Dr Masse beskriver det bra. Det är egentligen inte en fråga om mindre rocker och mindre sväng i brädan. Snarare lite trick mer rockerns och konkavernas placering som tillsammans med rails mm får brädan att liga högt i vattnet och gå riktigt lätt och stabilt på vägen ut.

    Oåxen: Vi har sedan du köpte brädan bytt ut fenuppsättningen. Nu har vi lite svängigare, men lite större fenor som överlag kompletterar shapen mycket bättre. 14bak+9.5fram på 75:an. 15b+10.5f på 85:an, 16b+10.5f på 95:an.

    Maglu: Surfer kan ta hem. En ny sändning brädor kommer att skickas från Kina vilken dag som helst, men det är med båt, så det lär ta till nyår. Det är flera uppdateringar på konstruktionen och också produktionen på dessa. Om du vill ha en Q95 så är det antagligen säkrast att be Surfers redan nu reservera en eftersom fabriken generellt har problem att levera tillräckligt för den efterfrågan vi har på brädorna.

  • oaxen

    Medlem
    15 november, 2012 vid 16:06

    Det tror jag är en bra set up Ola, även om jag lärt mig köra med de små fenorna nu. : )

  • maglu

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 13:27

    Datum för leverans verkar skjutas framåt…Augusti verkar vara prognosen nu.

  • nachoman

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 13:56

    Har precis haft premiärtur med min FSW 95 och såg direkt efteråt att fenboxen har börjat luckras upp. Det lossnar spackel och färg från mitten av fenboxen några mm ut på undersidan. Fenan har inte gått i botten. Antar att det är relativt mycket gods runt boxen så att risken för att ta in vatten är minimal. Stämmer det eller behöver det åtgärdas?

  • ola-h

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 16:49

    Skicka mig en bild till ola.h at simmerstyle.com så kan jag kolla på det.

  • maglu

    Medlem
    2 januari, 2014 vid 13:08

    Fick min Quantum 95 nån dag före jul, och fick provköra den på annandagen i umeå/lillskärskudden.
    Aningen marginella förhållanden och 6.2 segel. Men första känslan är riktigt bra. Lättplanad, minst som min gamla 104l FSW. Blev några svängar i våg, även om det var väldigt lite pga mojnande vind.
    Men kändes bekväm för övrigt, några gippar, några hopp, en hel del guppande ickeplanande som även det kändes stabilt och lätthanterligt.
    Aningen svårt att ta höjd, beror nog på marginell planing och stort segel för brädan + min ovana med quad-vågis.

    Några tips för höjdtagning med quad?

    Undrar också, för att kunna labba med fenuppsättningar och testa olika känsla, vad skulle jag bäst komplettera med i fenväg?
    För att t.ex förändra höjdtagning i marginella förhållanden, vågsegling i små vinddrivna vågor
    Eller för att vara förberedd på större förhållanden?

    Har inte hittat så mycket från Simmer om justering av fenpositioner och dess effekter, men antar att det generell borde vara rätt lika, oavsett brädmärke.
    Ex: http://www.blackprojectfins.com/2013/12/13/quad-set-up-guide-for-maximum-performance-and-range-of-use/

  • oaxen

    Medlem
    2 januari, 2014 vid 13:54

    Hej!

    När jag gick över till Quad hade jag problem med höjdtagningen. Jag kompletterade med ett par 16 cm långa K4-fenor. Efter en tids seglande gick jag ner till orginalfenorna igen. K4:orna är perfekta när jag vill köra brädorna* som twin.

    * Simmer Quantum 75 & Starboard Quad 87

  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2014 vid 15:01

    Maglu:
    Dels är det som Oåxen säger att om man kommer från en Singel fin, och speciellt from en större bräda med rakare rocker så tar det helt enkelt lite tid att segla in sig på en mer radikal quad. Det har både med fenuppsättningen och med den kortare rockern att göra och båda sakerna gör helt enkelt att det är lite mer känsligt för exakt hur man belastar brädan när man skall ta höjd. Det gälelr speciellt om man är lite underriggad. Det är svårt att ge exakta råd, men rent generellt så kanske det handlar om att inte stå så hårt på bakbenet och pressa utan snarare hänga lite mer i riggen och liksom smyga sig upp i vind genom att försiktigt, försiktigt svänga upp lite när man har nedförsbacke på ett lite chop och sedan släppa av på “pressen” när det blir uppförsbacke. Men det här är alltså väldigt subtila grejjor och som sagt är det mer en fråga om att vänja sig vid brädan.

    Vill du förbättra höjdtagningen med hjälp av fenor så är det enklaste helt enkelt större bakfenor, dvs 17cm i ditt fall. Men jag vet inte hur mycket det hjälper i praktiken. Du kan också köra den som thruster vilket kan göra brädan lite mer tålig för bakfotstryck och stora segel. Då skulle det t ex vara 2x13cm fram och en 17 bak om det skall funka med 6.2. Men detta är ett rätt dyrt experiment eftersom det kvävs tre nya fenor. Så jag skulle nog ge brädan lite tid innan jag försöker att optimera den ytterligare för höjdtagning i lättvind. Möjligen kan du prova att flytta bak de existerande bakfenorna lite, men det är lite individuellt vilken effekt man tycker att det har.

    Om du vill ha den lite mer “loose” så tycker jag att du skall behålla bakfenorna och testa ett set med K4 fram. Det är ett rätt billigt experiment. Deras 10cm asymmetriska (Ezzy model) med 1 grads toe in passar bra. De ger fortfarande bra grepp i svängen, men men lite mjukare känsla när man just går in i svängen.

    Min personliga favorit för vågsegling i små vinddrivna vågor är quad med de stora fenorna fram. Dina 16 är möjligen lite väl stora och dina 10.5 är lite väl små för att fungera riktigt bra som bakfenor. Men det duger för ett test. Sätt då bara 16-fenorna fram och 105:orna bak (rätt långt bak i boxen, rent av längst bak). Det kan kännas lite märkligt först eftersom man får så mycket av fenytan fram, men det blir väldigt bra driv i svängen utan att bli stelt när man vill svänga tightare.

    Dessa varianter (k4 asym fram resp “omvänd” quad) är det första jag skulle testa. Sedan kan du rapportera vad du tyckte och ev prova något annat. Men hur som helst skulle jag först ge brädan 3-4 rejäla sessioner för att lära känna den. Speciellt så är det bra att få några sessioner med mindre segel (typ 5.3) och gärna lite sidvind – helt enkelt bra lättseglade förhållanden – min erfarenhet är att en eller två sådana lättseglade sessioner verkligen brukar göra susen när det gäller att “hitta hem” på brädan och att det man lär sig då liksom hänger med även till påföljande mer “krångliga” sessioner (stora segel, onshore etc).

  • john1

    Medlem
    4 januari, 2014 vid 17:22

    Funderar starkt på byta från Starboard acid 88 till Simmer Quantum 85. Använder nu bl. annat weedfena “Mano 23 från Makanifins.ca. Finns någon på nätet som har provat uppsättningar från Makani weed fenor till quatro brädor? Blir rätt så dyrt med olika uppsättningar. Skulle det funka med Weed: 2 x 15 eller 2 x 16 + 1 par mindre?
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    4 januari, 2014 vid 22:26

    Jag vet många som älskar Makanifenorna. Själv har jag bara testat en gång (dock inte weed) men gillade dem också. Tunna och fina. Jag skulle gå på ett kit med 4 walu weed. Jag tror att 2×15 + 2×0 blir bäst till Quantum 85. Originalfenorna till Quantum är superbra, dock inte speciellt anpassade för tång. Men om du vill spara pengar så borde de vara möjliga att sälja (åk till Torö en bra dag och sälj dom direkt till någon som mosat sina fenor där…)

  • snaffe

    Medlem
    5 januari, 2014 vid 09:43

    Kör makanis weedfenor till min quad. Är mycket nöjd, min bräda är ca 57bredd och har smal pintail häck. Kör 9 och 14cm. Tar mycket bra höjd och svänger fint!

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ola H kanske kan svara på detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.