Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland i helgen?

  • Öland i helgen?

    Publicerad av rasmus_w på 13 november, 2008 vid 11:47

    Jag kommer vara på Öland i helgen och funderar på vad ni ölänningar tror om prognosen. Det ser ju ut att vara en del vind men frågan är om det är lite väl mycket väst eller om det kommer funka bra. Sen säger windguru att det kommer blåsa mer i Grönhögen än i Haga. Finns det nån sjöbris som kan ändra på det eller är det för kallt för sjöbris så här års?

    dane svarade 15 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2008 vid 12:29

    Det skall väl helst

    a. vara torrt över land
    b. finnas tillräcklig skillnad i temperatur mellan hav och land
    c. vara lite termik, eller kanske helst mycket

    och det lär det inte bli på hösten, precis.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2008 vid 13:12

    Nej, det är väl ungefär den grundläggande teorin för sjöbris. Fast jag har inte koll på hur sent på hösten det finns sjöbris. Torrt och soligt kan det ju bli även på hösten, och då kan det bli termik.

    Fast det gör mig inte mindre nyfiken på om det är värt att bränna 1000 spänn i soppapengar för helgens prognos eller inte.

  • kronaldo

    Medlem
    13 november, 2008 vid 13:57

    Kom till linköping ist 😉

  • stewen

    Medlem
    13 november, 2008 vid 14:41

    Vind lär det bli som det ser ut nu. Men det är helt fel riktning för öland.
    Väst funkar inte speciellt bra nånstans. Sjöbris kan du nog glömma tror jag

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2008 vid 15:00

    Typiskt. 2008 ser ut att blir ett helt förlorat år ur surfsynpunkt. Trots två veckor i egypten har jag bara skrapat ihop till fem bra surfdagar. Fast det är väl lika bra att ta med brädorna, och därmed bilen, annars kommer jag garanterat missa nåt. Jag antar att grönis är bättre än Haga på rådande prognos, eller? På lördag ser det i alla fall ut att vara lite syd i vinden.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2008 vid 15:08

    För den delen, hur blir grönis på hård väst? Lyfter vinden så man inte får nåt, blir det tokbyigt (windguru säger 23-24 i byarna på söndag) eller blir det brutal självmords-onshore?

  • stewen

    Medlem
    13 november, 2008 vid 15:35

    Grönis suger på Väst. Seglat där en gång på den riktningen. Kassa vågor och onshore… Inge kul alls.
    Köpingsvik kan dock bli ganska kul på västligt
    Varför åker du inte till varberg istället? Kan väl inte skilja jättemycket i reslängd? Dessutom är prognosen mycket bättre där

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2008 vid 16:06

    Kort och gott: Jag åker inte dit för att surfa, jag åker dit av andra skäl och hoppas kkunna kombinera med surf eftersom det verkar komma rätt rejäl vind.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2008 vid 16:09

    F.ö. Stockholm-Öland (till mammas klinik): 42 mil. Stockholm-varberg: 55 mil om jag minns rätt.

  • davven

    Medlem
    13 november, 2008 vid 16:41

    Ta med grejjerna för bövelen om du ska till öland, känns för tidigt och säga vad det blir för riktning. Jag tycker iaf w kan bli rolig på Haga om det blir bra tryck i den, men det visar sig i helgen. . Häkta på en kortare fena bara, men det där har du säkert koll på. . Jag sticker nog till Haga oavsett w eller sw
    😛

  • stewen

    Medlem
    13 november, 2008 vid 17:01

    Ja för tusan… Surf ser det ju ut att bli. Och ska du dit ändå så klart grejerna måste följa med.

    Jag trodde du åkte till öland enbart för surfet och då finns det bättre ställen på denna prognosen.

  • dane

    Medlem
    14 november, 2008 vid 19:19

    Köpingsvik vill nog ha lite nord i västen för att bli bra. Vid VSV-V borde Sandvik (västra sidan) 3 mil norr om Borgholm funka. Har aldrig provat men tittar man på kartan ser det lovande ut, nån som testat och kan kommentera.
    Vid SV Äleklinta.

    Hur som helst, helt klart du ska ta med prylarna när du ändå ska till ön.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.