Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

  • callevader

    Medlem
    29 september, 2010 vid 17:25

    Det var ju fint det där men fågan är varför denna lilla ö som ännu inte är helt sönderseglad, skall behöva behöva fläkas ut på nätet som ett luder och sedan bli påsatt av varända surfare i svedala.

  • per_m

    Medlem
    29 september, 2010 vid 18:12

    Misstänkte väl att ni gav er dit igen Mats, ser om möjligt ännu bättre ut än förra gången! Lika kallt???

    Glöm inte skicka ply layup på förlängaren…..
    //Per

  • styret

    Medlem
    29 september, 2010 vid 19:29

    Pretto? Snål mot andra heter det.

    Jag var inte där då men efter helgen på fight club så vill jag INTE ha drösvis med andra när vi sexfingrade ska segla hemmavattnen… 😉

  • oscar

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:00

    Fattar inte…vi var 3 från Linköping där, kom förbi en vågsurfare som var ute en halvtimme. Senare kom en ölänning som körde en halvtimme. Så antagligen har ni 100 spots på ostkusten som är grymt mkt bättre för jag såg inga ölänningar som tyckte det var trångt på vattnet. Varför vara rädda för att det kommer lite folk? Och ingen ölänning åker väl till västkusten och kör när det blåser Sv-V? Nej ni sitter väl hemma och tjyvhåller på era N-O spots eller? Så löjlig attityd. Det är ju inte så att revet sakta bryts ner av för många bottomturns…bäst före 100 svängar? Försvinner vattnet eller vad är det?

    Share the stoke!

  • lars_k

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:11

    Smålänningar lär vara överjävligt snåla enligt sägnerna. Och karga Öland ligger längst bort i öst.
    You do the math… 🙁

  • hanko

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:21

    Känns som värdet på mamma o pappas hus på Öland kommer att stiga i värde!! knappa 3 mil från “spotten”…!

    Överväger ju att överge GPS:en och skramla ihop till vågprylar och slamra sönder kroppen i vågorna..! Ohh yes..jag har under många år sett Ölands potential så det så!! Norra Öland är sååå bra men många tycks tveka att köra de 7 milen norrut från Ölandsbron.!

    Hus uthyres….hehe!! Öppen spis, dusch……mmm mmm . Surf´s up dudes.!!

  • bjorn_surfer

    Medlem
    30 september, 2010 vid 06:03

    En riktigt lågvattenmärke att sänka en fin kustremsa med denna kommentar. Inte ens värd att kommentera – snarare ignonera. Författaren har uppenbart andra “större” problem i livet. Det märks tydligt i hans sätt att uttrycka sig.

    Vänligen

    B

    Calleväder;633520 wrote:
    Det var ju fint det där men fågan är varför denna lilla ö som ännu inte är helt sönderseglad, skall behöva behöva fläkas ut på nätet som ett luder och sedan bli påsatt av varända surfare i svedala.
  • oaxen

    Medlem
    30 september, 2010 vid 07:47

    Jag blev förvånad när jag kollad profilen/inläggen för Calleväder. Min slutsats är att Stockholmsområdet är hemmaplan.You do the math… ?

    Share the stoke.

    Det har poppat upp en ny företeelse i vindsurfingsverige – en gryende “localism”. Förr gjordes spotguides och (våg-)spots delades broderligt. Nu är det fler och fler som gör som gotlänningarna – ger spotet ett nytt namn och “håller det under radarn”.
    Jag är kluven. Å ena sidan riskerar de “nya” spotsen att gå samma öde till mötes som GH och bli fullproppat med folk. Å andra sidan blir det trängre ju färre spot vi har att fördela oss på.

    Seglar man mycket så får man koll även på de “hemliga” spotsen genom mun till mun metoden, förvisso.

  • blueride

    Medlem
    30 september, 2010 vid 07:49
    Calleväder;633520 wrote:
    Det var ju fint det där men fågan är varför denna lilla ö som ännu inte är helt sönderseglad, skall behöva behöva fläkas ut på nätet som ett luder och sedan bli påsatt av varända surfare i svedala.

    Håller helt med Calle. Det hela handlar om brist på respekt och avsaknad av vanligt sunt förnuft.
    Allt intelligent man hört om mjölby kanske stämmer ändå?

  • mats_o

    Medlem
    30 september, 2010 vid 09:12

    Skärp er nu! När det läggs ut mängder av bilder från Åsa, Trollskogen, Torö och Gislövshammar så är det helt ok, trots att de alla har det gemensamma att inget av ställena egentligen tål för mycket folk pga av följande:

    Åsa: marken ägs av familjen Herz, vi parkerar på hennes mark mm mm
    Trollskogen: Naturreservat, förbjudet för biltrafik.
    Torö: Problematiken där är känd sedan länge.
    Gislövshammar: En liten by som egentligen inte alls tål hundratals bilar. Nu är förvisso bonden snäll och positiv och brukar upplåta sin äng som parkering.

    Sen lägger vi ut lite några bilder från ett ställe där i princip ingen någonsin brukar segla, jag har åkt förbi massor av blåsiga dagar på väg norrut och aldrig sett någon där, vare sig ölänningar eller “locals” från Stockholm och småland. Stället har en busshållplats, parkering och ligger mitt i ett samhälle.

    Och om ni läser igenom inläggen en gång till så ser ni att vi över huvud taget inte nämner vilket spot det är, eller hur?!

    Va fasen tjatar ni om?????? Nivån på forumet börjar ju fullständigt tappa greppet, är det här det nya lunarstorm eller?

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2010 vid 09:26

    Den lilla ö, som ännu inte är helt sönderseglad, kommer nu självklart att fullständigt invaderas av de tusen och åter tusenstals aktiva vindsurfare i Sverige som

    1. Smärtfritt åker minst 80-100 mil TOR för några timmars fin vågsegling (avstånd från Sthlm, Gbg, Skåne)
    2. Kan göra detta på en vardag (för det är då det blåser)
    3. Är tillräckligt bra för att kunna dra nytta av denna typ av förhållanden
    4. Vågar chansa på en såpass lång färd enbart på prognos
    5. Inte har några vettiga alternativ på hemmaplan

    Alltså, helt ärligt, hur många pratar vi om? Tusen pers i hela landet där kanske 20 kan åka dit om allt klaffar, gudarna vill och vågorna infinner sig en eller två gånger om året?

    Att dela med sig av bilder på nya spots tycker jag själv är en höjdare. Sedan, tycker jag!, behöver man ju inte alltid tala om exakt var det ligger, det brukar liksom ordna sig ändå. Blir ju oftast bra om det går genom någon som varit där, ifall det exempelvis är strul med lokala förhållanden som på Torö, t ex. Har ju varit lite snack om exempelvis Gotland, men det är hur lätt som helst att lösa – ta färjan, åk över och snacka med några locals.

    Det finns oftast ett skäl till att hålla vissa ställen “under radarn”, och ett är exempelvis kombinationen fågelskådare + kitare som ju inte slutat allför väl på andra spots…

    Fast jag undrar om de “localistiska” inläggen ovan verkligen är på fullt allvar, eh?

  • oscar

    Medlem
    30 september, 2010 vid 09:26
    blueride;633611 wrote:
    Håller helt med Calle. Det hela handlar om brist på respekt och avsaknad av vanligt sunt förnuft.
    Allt intelligent man hört om mjölby kanske stämmer ändå?

    Brist på respekt för vem? Jimmie Åkesson? Han är visst localist också?

  • goose

    Medlem
    30 september, 2010 vid 10:20

    Då kan jag avslöja var Elsas Point ligger (min sambos pappa har stuga 15 minuters gångväg från Elsas…)

    Det ligger precis söder om Byxelkrok, pointen efter stranden i Byxelkrok. Det tar ca 10 minuter att gå på cykelvägen från hamnen i Byxelkrok. Stället ligger utanför ett fd bageri, Elsas Café, därav namnet Elsas Point. Man kan fråga vem som helst i Byxelkrok var det ligger då Elsas Café var väldigt populärt när det fanns, det stängde för 2 år sedan.

    Förövrigt kan jag även rekommendera ett spot precis norr om piren i Byxelkrok när det blåser N-NNO kuling. Har surfat där flera gånger i väldigt fina linjer (upp till LOGO), vågorna går parallellt med stranden och det är simpelt att gå i, inga massiva breaks och vind hela vägen in. Man går i utanför piren där det finns en småstensstrand.

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2010 vid 10:43

    popcorn.gif

  • jesper-b

    Medlem
    30 september, 2010 vid 11:45

    Elsas Café,
    Jag vågseglade där för ca 15 år sen. Skitfint, slätt, förutsägbart, side-side-off, enkelt, trevligt, osv.

    Jag upplevde då att Öland var rätt inne. Elsas/Byxelkrok och Trollskogen var två spots i norr som vindsurfades rätt flitigt och av rätt många. Sen föll det i glömska. Nu “återupptäckt”.

    KUL!

    Jag kunde tyvärr inte vara med nu senast pga en liten Portugalvända, men nästa gång tar jag med mig minst 50 Tokholma-kooks (ni vet de där som diskuterar antal fenor här på konfen) och skrapar sönder revet.

    Vill ni se ännu finare vågor på Öland:

    http://surfsverige.com/index.php/forum/2-surfforum/89250-oeland-naer-det-aer-som-baest

    Ses på line up!

    /JB

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.