Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

  • mattias-j

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 11:52

    Men ni har väl inga problem med att åka till Maui? Har ni frågat Mike, Pete, Mark, Josh och Laird om det är ok? Bästa inlägget i denna tråd (förutom sköna bilder från grabbar som vill förmedla en skön surfdag) är Svennes smiley. Perfekt tajming! Från och med nu PM:ar ni som vill segla Elsa till mig och frågar om lov. Jag är en av tre “spotfinder” :santa:.

    Ho´okipa betyder “hospitality” på Hawaiianska……..döpt av gamla lokala surfare.

    Var finns ödmjukheten?

    Surfsport skrev om Ängjärnsudde och Tokenäsudde(Elsa) innan ni blivit av med blöjorna, dax att ta av dom nu kanske…..

  • fredrik-plantin

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:01
    Lars_K;633821 wrote:
    Se det som bra träning inför utlandsresan att det är lite annat folk på vågen. Viss vana vid crowds tror jag krävs för att få något ut av seglingen (tex Kanaha en bra dag, o helvette).
    Att försöka hålla spots hemliga är nog kört nuförtiden. Men man kan ju iaf undvika att hänga ut ett spot dagarna innan det går av. Där har nog ett o annat ålahuvve här på konfen nåt att fundera på…
    Bäst trivs jag inte helt själv men med 2-3 polare som delar stoket på ett spot. Men man kan ju inte alltid få precis som man vill… 🙂

    Ålahuvve ….. 🙂

  • stinger

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:25

    Mattias J skrev: “Surfsport skrev om Ängjärnsudde och Tokenäsudde(Elsa) innan ni blivit av med blöjorna, dax att ta av dom nu kanske….. “

    😀 Tänkte precis på det att ställena nog var med i Ölandsguiden från början av 90-talet…

  • canoya

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 13:44

    Jag känner mig lite, ska vi säga obekväm(?), som svarade på Ola H’s fråga om Ängjärnsudden med karta och GPS-koordinater i en annan tråd häromdan. Jag tänkte att det var allmänt känt var den ligger och att det är ett ställe som vid enstaka tillfällen kan bli riktigt bra, eftersom tillochmed jag vet om det.

    /Ålahuvvet

  • styret

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 13:49

    Som jag skrev i mitt sista inlägg. Det är inget snack om localism. Men det verkar vara svårsläppt.

    Vill man inte skriva ut gps-kordinater samt anlägga coopparkeringar framför varenda bra pointbreak så är man egoist och nästintill nazist.

    Bara för att man säjer att man inte tycker att det är kul att segla crowds som låser ens egna möjlighet till vågridning så tolkar folk det som att man vill sätta upp bommar och stänga ute folk. Det är inget snack om “godkännande” för att få segla här som vissa påstår.

    Det är inget snack om något av det i mina inlägg. Det läser ni in själva.
    Det verkar också som att folk tror att vi som säjer ifrån hävdar rätt till just det här spottet.
    Mitt snack handlar om outning i allmänhet. Spottet tråden handlar om har jag som sagt aldrig vart i vattnet på. Jag claimar ingenting.

    Men hela det här tänket hör väl till min åsikt som alltid tas emot som helt uppåt väggarna. Åsikten om att jag inte förstår varför sporten blir bättre bara för man är fler eller kändare. På samma sätt förstår jag som sagt itne varför det är så jävla kul att ens hemmaspot blir känt och att massvis av folk kommer dit. Har man inte lika kul om man bara är ett gäng tighta polare som har en fin session ihop?

    Inledningen på den här tråden var inget snack om outning. Det visades upp gryyyymma bilder med en snabb rapport. Man blev riktigt sugen på att segla.
    Sen var det den vanliga ramsan.
    Någon måste nämna spottets namn för att visa att den har koll. Jag förstår inte poängen bara.

    F´it! Jag tycker inte att man måste berätta exakt vart varenda spot ligger PÅ NÄTET. Jag är egoist och borde ta mig i kragen och förstå bättre.
    Ni tycker att det är varenda surfares mänskliga rättighet att ha en outtömmlig informationskälla om alla spots i hela världen på internet och det är lika självklart som att gunghästen har träkuk. Fine!

    Nu drar jag till Cali och paddlar runt lite locals i line-up istället!

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 14:23
    canoya;633855 wrote:
    Jag känner mig lite, ska vi säga obekväm(?), som svarade på Ola H’s fråga om Ängjärnsudden med karta och GPS-koordinater i en annan tråd häromdan. Jag tänkte att det var allmänt känt var den ligger och att det är ett ställe som vid enstaka tillfällen kan bli riktigt bra, eftersom tillochmed jag vet om det.

    /Ålahuvvet

    Så, skall jag segla där sö-må eller ej?

  • oaxen

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 14:39

    @ Styret

    Hur hittar du nya spot?
    Är det bara via djungeltelegrafen?

    Jag har seglat vågspots runt om hela södra Sverige: Rullsand, Torö, Trollskogen, Elsa, Grönhögen, Gislövs hammar, Tjyvahålan, Tylösand, Ringenäs, Vilshärad, Lejet, Apelviken och Åsa.
    Av dessa hade jag bara seglat Apelviken före interwebben.

    Jag seglar också helst med ett gäng kompisar. Precis som i somras på Elsas bryt.

    Kan vi inte bara sjunga “We shall overcome” och vara vänner?

  • fastlandsguten

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 14:44

    Nej Ola, du bör åka till Gotland 🙂

  • fredrik-plantin

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 15:04
    Ola H.;633864 wrote:
    Så, skall jag segla där sö-må eller ej?

    Du ska ingenstans utan mig! Jag har hittat en pöl som kommer gå av, alla får komma så länge de tar med egen hårfön för blåsa kommer det inte göra ..

  • fnassel

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 15:13

    @ Ola H;

    Du skall segla Söndag, måndag, tisdag och onsdag!

    Det är i alla fall mitt förslag.

    Och hittar du inte kanske, kanske jag vågar svara dig!

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 16:30

    Jag tänkte vara riktigt kitesurfarpubertal och skriva ööh… ba! Jeflar va ni e gay!
    Fast jag går och hämtar en öl istället. Elsa, är hon snygg eller?

  • frippe75

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 17:17

    Out:a, Secret, Locals, Stoke, Bajs, Runk och Kuk

    Hoppas jag får sista ordet…

    Ehh. Är mikrofonen på?? Hallå, hörs jag?!

  • bjorn_surfer

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 18:56

    Hej!

    Jag hade faktiskt verkligen tänkt att inte blanda mig i diskussionen efter Calleväders – om jag får säga så – något “lågbegåvade” startinlägg härom dan.

    (Nedan följer Citat Calleväder:
    Det var ju fint det där men fågan är varför denna lilla ö som ännu inte är helt sönderseglad, skall behöva behöva fläkas ut på nätet som ett luder och sedan bli påsatt av varända surfare i svedala.)

    Nu är inte jag överintelligent på något sätt och tänker heller inte moralisera över enskilda skribenters sätt att uttrycka sig. Men risken är nog att man inte kan räkna med att bli tagen på allvar i framtiden med en sådan framtoning eller “brandfackla” som skribenten själv valde att kalla inlägget.

    Nog om det!

    Jag startade tråden helt på eget initiativ. Min avsikt var att förmedla några bilder på ett spot som sedan lång tid tillbaka har varit känt och som det också har skrivits om på forumet. Som någon skriver så nämnde jag aldrig spotet vid namn. Det var i och för sig ett medvetet val men jag kunde lika gärna skrivit ut namnet och gett en vägbeskrivning.

    Hade det (namn + vägbeskrivning) i så fall påverkat “windsurfingsverige” i sådan riktning att flera vågseglare (och vågsurfare också för den delen) vid nästa tillfälle spotet “går av” till följd av för mycket folk på spotet, inte kommer kunna få ut så pass mycket av sin segling, att de efter dagen slut kan konstatera följande hypotetiska frågeställning…:

    …Hade det varit mindre folk ute, så hade jag utvecklats mer som windsurfare, haft mycket roligare på vattnet, och dessutom sluppit några som skär ens våglinje genom att blockera vägen.

    En del svarar säkert “JA” på denna fråga. Jag har respekt för det svaret. MEN då måste man också fullt ut respektera andra (inklusive mig) som är av en helt annan uppfattning. Min åsikt är att jag även i fortsättningen kommer lägga ut bilder på för mig “nya” såväl som enligt någon annan “hemliga spots” om jag gör bedömningen att det kan berika sporten som helhet.

    Jag kommer alltså inte på något sätt ta hänsyn till risken för att någon enskild windsurfare riskerar att känna sig “påhoppad, utlämnad, utfläkt” för att ett visst spot exponeras i ett windsurfingforum. Varför då? För att jag tycker att allmänintresset överväger några enskilda skribenters rent egoistiska läggning.

    Jag kommer således ha respekt för dom som själva väljer att inte berätta om vissa spot. Det är var och ens enskilda val och ska respekteras.

    Tittar vi lite utanför vårt lands gränser så kan jag lätt konstatera efter att ha windsurfat i Australien, Sydafrika och Maui några gånger, faktiskt inte, stött på en sådan attityd som signaturen Styret uppvisar genom att vilja segla vågor ensam och obehindrat från freerideseglare som tydligen rätt ofta enligt Styret är i vägen för signaturen. Då vill jag säga till Styret (som förstås själv aldrig varit i vägen för någon eftersom Styret inte kastar sten i glashus) att håll dig på ditt eget hemliga spot med några av dina vänner så minimerar du också risken för att stället exponeras och dessutom så minimeras risken för att du ska behöva dela vågen med någon med freeridesegel.

    Vänligen

    Björn

  • fredrik-plantin

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 19:59

    Sådärja,

    Jag får tacka deltagarna i den här diskussionen, det är skönt att man får tycka och tänka som man vill och full respekt för allas inlägg seriösa som oseriösa.

    Jag tror dock att Björn och Styret kommer dela en kanna kaffe på parkeringen efter gyt surf trots olika åsikter. Vi delar väl ändå glädjen som surfet ger oss?

    Därmed,

    Peace out bro’s and ho’s

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 20:00
    Ola H.;633445 wrote:
    Gör inte det för stället håller nog inte för mer än 8-10 seglare samtidigt.
    Jesper B;633473 wrote:
    Vad händer när den 9-11 seglaren dyker upp? Går stället av då?

    /JB

    8-10=9-11, så det är nog säkrast att låta udda vara jämnt i det här fallet.

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.