Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

  • oldschool

    Medlem
    30 september, 2010 vid 13:18

    Just nu ångrar man bittert att man flyttat upp till fjollträsk när man ser polarna plocka så fina vågor i hemmavatten! Man får väl åka ut och bli uppspolad på stenstrand istället.

  • styret

    Medlem
    30 september, 2010 vid 17:21

    Nämns det inte vart ni seglar? Det står Elsas i flera inlägg i rad och det är inte många veckor sen en gammal local gick ut med vart Point (eller peak kallar han det) Elsa ligger i en annan tråd.
    Inte sååå svårt att räkna ut. Ungefär som när GH benämns Fight Club.

    Jag förstår inte varför man som svensk måste vara så jävla “bro” med alla hela tiden och helt skita i att få kvalitet på sitt eget surf. -Det är ju bara roligare om alla får vara med. Nä! Det är roligare om man kan rida vågen utan att väja för 25 pers på väg ut. Det är roligare om man får ladda på sektionen som lägger sig perfekt för dig istället för att vänta ut den där snubben som kommer med sitt freeridesegel och vill hoppa på samma sektion men är lite för rädd för att ladda. Det är roligare att ha fri fart nerför vågen än att vara tvungen att skita i att rida för någon freerider som ligger och bränner mellan vågorna utan någon som helst ambition att rida trots att det är loggo superglassy låser dig. Hur ofta är man inte med om det i Gröhögen? (Dem få gånger per år vi får loggo och glassy dvs).

    Kalla mig elitist, kalla mig snål, kalla mig vad du vill men jag gillar att rida vågor obehindrat när jag är på vattnet. Om ni tycker det är fel så undrar jag varför ni vindsurfar vågor egentligen.

    Jag är inte emot outning av spots men jag tycker det kan bli lite väl mycket så fort några “nya” dyker på ett bra spot. Jag ahr säkert gjort det själv sen min flytt till Skåne och jag hoppas att någon säjer åt mig då så att jag i min eufori stannar till och tänker till lite.

    Lägg gärna upp bilder, helt grymma bilder ju! Men tagga ner lite om vart ni var och exakt hur vinden ska vrida för att stället ska gå av.

  • bohm

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:11

    Jag får nog ansluta mig till styrets åsikt.

    Att halva sverige (och halva danmark) ska komma till ett och samma ställe när det går av tycker inte jag är bra. Folk kör 50-60 mil vid en bra prognos till de bästa ställena. De flesta spotsen tål inte att bli “over-crowded” av flera anledningar. Först och främst blir kvaliten på seglingen sämre när det är för mycket folk på vattnet. Det orsakar även mer nedskräpning, att folk parkerar precis hur som helst och att boende i närheten blir förbannade.
    GH är ett bra exempel på hur det kan bli. Jag var för första gången i GH för några år sedan och redan då var det ganska mycket folk på en bra prognos. Sist jag var där var det ju rent löjligt. Det är ju bara tur att gislövsborna är så förstående.

    Låt folk få veta vilken del av sverige, men att ge vägbeskrivning är kanske lite väl…

  • mats_o

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:26

    Ni är för roliga!

    Och mot bakgrund av ditt inlägg Styret så tar jag förgivet att du aldrig någonsin kommer sätta din fot vid Elsa då det ju helt klart är mot dina principer att dela på vågor med andra och sneaka in på ställen du inte brukar segla. Synd, för jag, som ju numera brukar segla där, delar gärna med mig av min stoke till dem som vill vara med.

    Nu loggar jag av lunarstorm för ett tag.

  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:30

    Svår fråga. Humanisten i mig vill dela men å andra sidan känner jag också som Styret och kan bli gråtfärdig bara av tanken på en glassy våg och fet läpp strax över huvudhöjd som man får strunta i för att någon för femte rundan i rad ligger och badar med prylarna just där. Tyvärr vinner nog humanisten…

    Men det ju vara värt att lägga till att stället i fråga inte funkar för hopp och att det är mer eller mindre vindstilla från stranden och en bra bit ut och rätt lite vind på vågen med. Inte för att avskräcka utan bara som ren information så att seglare med olika preferenser kan göra välinformerade val angående seglingsplats.

    Vattnet är förresten 12-13 grader kaller just här också, så snart lägger sig den lokala inlandsisen. Se upp för drivande flak i läppen. Dessutom regnar det jämt när det inte haglar eller snöar. Oljan i vattnet är också lite jobbig för att inte tala om e-kolibakterienera. Mycket haj också, bland brännmaneterna och giftalgerna i vattnet. Och de lokala ungdomsgängen stjäl som korpar – allt från våtskor till hela bilar försvinner om det inte är larmat, låst och undangömt. Å så var det ju det där sjöodjuret som sägs ha käkat upp minst en handfull Linköpingslocals det senaste året…

  • blueride

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:58
    Mats_O;633700 wrote:
    Ni är för roliga!

    Och mot bakgrund av ditt inlägg Styret så tar jag förgivet att du aldrig någonsin kommer sätta din fot vid Elsa då det ju helt klart är mot dina principer att dela på vågor med andra och sneaka in på ställen du inte brukar segla. Synd, för jag, som ju numera brukar segla där, delar gärna med mig av min stoke till dem som vill vara med.

    Nu loggar jag av lunarstorm för ett tag.

    gör det killen, jag tror faktiskt inte du riktigt är rätt målgrupp för lunar anyway (dom gamla och trötta räcker upp en hand..) kolla abc-nyheterna eller nåt ist. Kanske blir det vind på roxen med lite tur.

    väldigt hyggligt och dela med dig så generöst av din enorma stoke.. för det är väl inte så att du bara vill vara lite linslus?

  • spike

    Medlem
    30 september, 2010 vid 19:15

    När norra Öland gick av i slutet Juli månad, tog jag en spotschck runt norra ön, träffade då “Mattias J” (tror jag) som gått över från wave till speed pga skada?! En mycket trevlig pratstund om just norra Öland. Han tipsade mig om Elsas peak väldigt ingående, även om andra wave spots bla annat Ängjärns udde som han i annan tråd beskrivit ingående. Tack, fick min livs segling på Öland.

    Jag som har 12 till H-stad/varberg, 23 till fight club 28 till Elsas, aldrig varit i Åsa/torekov/Torö för jag är inte “redo” för dessa spots ännu känner jag själv. Grönhögen letade jag upp vägen till på ren tjurighet 2008, men det snurrades en del på golfbanan. Trollskogen 1 ggr
    Fight-club kan man både älska & hata, jobbig launch, samt mycket folk, men när man väl få en våg blir man tårögd (som Gurra skrev “är det värt 6 h bil för 2h. wave” Jag håller med..) Jag är tacksam för dessa själar som delar med sig om spotsen och när dom går av, då det händer sällan,

    Tack Mattias, Tack Goose, Tack kulingvarning som fotar alla bra ställen, för vi vill alla bli bättre våg seglare och då krävs det bra arenor. Tack alla ni andra som vågar yppa om era spots!

  • styret

    Medlem
    30 september, 2010 vid 19:21

    Du lär nog garanterat se mig på elsas framöver.
    Bara för att ni precis har hittat spottet så betyder det inte att det är tidigare okänt och oseglat.

    Första gången jag fick se Elsas var jag 17. Har bara aldrig blivit av att jag har kommit i vattnet. Funkade aldrig under mina första intensiva år uppe på norra. Sen var det en period då jag inte var och seglade på norra delen på flera år fram till för 1 år sen då jag började leta mig uppåt igen. Nu har jag gått och funderat på det ett tag med historier från den gamla ligan om delade segel och fina solnedgångar ringande i bakhuvudet. Men resten av Surfsverige hann tydligen före mig då det finns annat att segla på samma riktning.

    Jag har inget emot att folk tipsar om eller kommer och seglar spots där dom inte är locals. Jag själv kör ju hela Öland, hela skåne och valda delar av Halland till vardags förfan. Men jag går inte ut på konfen och skriker om vart allt ligger och hur vinden ska vrida, ffa inte innan.
    Men om någon ringer eller om jag träffar någon på stranden som undrar vart man ska köra idag eller kommande prognos, då är jag oftast hjälpsam och berättar vägen till det jag tycker är bäst.

    Men tydligen är jag ett rövhål som inte vill freerida i vågdalen och bara känna stoken ihop med 50 andra jävlar som ingen får något vettigt uträttat eftersom alla låser varandra.

    Valet är rätt lätt. Jag väljer rövhål!

  • styret

    Medlem
    30 september, 2010 vid 19:38

    Sen förstår jag inte riktigt hur ni gör kopplingen “Tycker inte man måste outa varenda spot man seglar” med Localism och att inte vilja se någon annan på vattnet.

    Kan man inte bara tycka att man ska ge fan i att outa alla spots men att dem som är där är välkomna? Det är den nivån jag är på.

  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2010 vid 19:38

    Tror nog inte man kan kalla Mats linslus, inte någon av de andra som var där denna gång heller för den delen. Hade det varit jag däremot….

    Som sagt, självklart finns det två sidor av det hela. Jag tycker Björn och gänget lade sig på en bra nivå genom att visa bilderna och berätta om det som måste ha varit en fantastisk upplevelse men formellt sätt inte skriva ut platsen. Som Masse skriver är det ändå lätt för den som verkligen vill att ta redan på det, men utan namn i tråden är det nog trots allt färre som åker dit på ren slentrian för att freerajda lite.

    Summa summarum är det väl ungefär lika obetänksamt att konfa ut varenda detalj om varenda litet lokalt spot som det är tråkigt att hålla allt hemligt. Man får kompromissa med sina olika själv.

  • callevader

    Medlem
    30 september, 2010 vid 22:17

    Hoppsan vilken brandfackla det blev! Var inte riktigt menat så.
    Tänkte bara lyfta frågan lite. Tanken var inte att så få selgare som möjligt skall vara på resp spot utan tvärtom typ så mycket de tål och omgivningen accepterar utan att lokalbefolkningen ser till att man inte kan komma ner till vattnet eller liknande i fortsättningen.

    Men nu nu skall jag dra mig tillbaka till min håla som den träskmänniska jag är.

    Se you on the next bitch nej vad säger jag beach 😉

  • jesper-b

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 07:23

    “Kalla mig elitist, kalla mig snål, kalla mig vad du vill men jag gillar att rida vågor obehindrat när jag är på vattnet. Om ni tycker det är fel så undrar jag varför ni vindsurfar vågor egentligen”.

    Vad sägs om “egoist”?

    Jag vindsurfar vågor för jag tycker det är så förbannat kul. Gillar även sällskap. Finns inget roligare än att dela än våg med stokad gammal eller ny vän. Visste, man kanske inte kan smacka sektionen perfekt (vem fan kan det oavsett sällskap), men delad glädje är dubbel glädje.

    Vad gäller free-riders eller nybörjare i line-up: Vi har alla varit där och det är bättre att förklara/instruera/undervisa på plats än att gå om kring och vara hemlig.

    Vågsegling är en extremt liten “sport” med extremt få utövare, på Öland, i Sverige och i världen. Jag tycker vi ska vara generösa med vår kunskap, både vad gäller teknik, utrustning, spots och allmän aloha. Bjud in för faan!

    GH/FC är färesten rätt komiskt. Jag har varit där ett par tre gånger på vad som påståtts vara episka proggar. Danskar och tokholmare har dykigt upp mangrannt och i god tid. Men när jag tycker det är som bäst (nordligt, rena vågor, äkta sindvind och väldigt lätt på insidan), har vi varit typ max 5 pers på vattnet… Ju mer kunskap desto mindre stör crowden. Slutsats: störs man av crowd – jobba med sig själv (de största hindren sitter i ens eget huvud och i sin egen kropp), INTE motarbeta vår sport.

    Just my 2 öre

    Och så det viktigaste av allt, glöm ej: Bär hjälm!

    /JB

  • m-c

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 08:24

    Slappna av och var tacksamma att ni inte är(var?) Klitmöller- eller Hanstholmlocals som fått spotten superexponerade och invaderade…eller är det kanske positivt att även svenskar är välkomna dit?
    /M

  • oaxen

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 08:51

    Jag röstar på Jesper!

    Jag är evigt tacksam för ytspännings, och andras, spot guide. Jag tror det bästa vore om precis alla vågspots var kända med vridrekommendationer och allt. Då skulle man slippa klumpa ihop sig på ett enda ställe (läs: GH).

    Tidigare har det varit en tydlig skillnad mellan vågsurfsveriger och vågseglingssverige – de förstnämnda har hållt på varje spot medan vågseglarna ganska generöst delat med sig av sina spots.

    Nu är det fler som slagit in på vågsurfarvägen.

    Jag är som sagt kluven. Det är ju alltid trist att få “sin” våg förstörd av nån som badar mitt i vägen. Jag har egentligen bara haft problem med just det i Gislövs hammar. Det var i och för sig ett mindre problem än att en hel del “ridvågor” blev pajade av att ett par seglare valde att gå högt och fokusera på att hoppa rakt ut igenom “ridområdet”, de hade ju rätt till vägen ut.

    Samtidigt är ju flera av de spots som är bäst ganska krävande. En del spots kräver rätt mycket erfarenhet.

  • lars_k

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 11:43

    Se det som bra träning inför utlandsresan att det är lite annat folk på vågen. Viss vana vid crowds tror jag krävs för att få något ut av seglingen (tex Kanaha en bra dag, o helvette).
    Att försöka hålla spots hemliga är nog kört nuförtiden. Men man kan ju iaf undvika att hänga ut ett spot dagarna innan det går av. Där har nog ett o annat ålahuvve här på konfen nåt att fundera på…
    Bäst trivs jag inte helt själv men med 2-3 polare som delar stoket på ett spot. Men man kan ju inte alltid få precis som man vill… 🙂

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öland levererade den 27:e september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.