• Omscoopning

    Publicerad av martin på 8 september, 1999 vid 14:36

    Jag har som fattig student lite funderingar på om man kan bygga om en gammal sunkig vågbräda I
    stället för att köpa en ny.
    Jag har en gammal Bic Alto, dvs en 255 vågbräda, från -90. Jag tycker att den näbbar alldeles för lätt
    när det är mycket choppigt och att det är svårt att “rädda” dåliga landningar när man får framvikt. Detta
    beror på att Alto:n har relativt lite scoop. Jämfört med moderna designer är det nästan obefintligt.
    Någon gång i en svunnen tid läste jag att det skulle gå att shapa om scoopet på en bräda med samma
    princip som man böjer bladet på en innebandyklubba.

    Häromdagen letade jag åter upp den gamla vindsurfingboken på biblioteket och fördjupade mig i allt
    från högkantseglingens grunder och avancerade “volt-mellan-seglet-och-bommen”-trix. Det finns även
    ett avsnitt där det visas hur man enkelt kan ändra scoopet på sin bräda. Det beskrivs utförligt hur man
    ska linda in framdelen på brädan i svarta sopsäckar och låta paketet ligga ett par timmar i solen en varm
    sommardag. Sedan är det tydligen bara att böja till önskad form, fixera med vikter och kyla med
    vattenslangen. Allt detta gäller givetvis polypråmar modell tidigt -80-tal.

    Är det någon som vet om det är möjligt att tillämpa tekniken på en Bic Alto för att förändra dess
    egenskaper? Materialet är Acetech (i princip samma som i alla Bics standardbrädor fram till -96).
    Givetvis finns det en stor risk att fogar o dyligt går sönder, men vad gör det när det är en så gammal
    bräda. Skulle försöket lyckas kan man kanske hugga ur mastskenan och flytta den 20 cm bakåt. Hur ska
    man då fixera mastskenan? Räcker det med plastskruv och epoxy?

    Sabbar man brädan helt och mot förmodan vill ha en
    ny, kan man ju köpa en för under 500 spänn.

    anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • windseeker

    Medlem
    8 september, 1999 vid 15:10

    Martin,
    Du må va en fattig student men nog verkar det som du har haft råd att både köpa
    Marijuana och en pipa att stoppa det i.

    Att scoopa om en bräda går säkert bra, men det går med allra största sannolikhet inte att göra på din Alto, detta pga av materialet.

    Brädor av Polyetylen eller av polyetylen med exotiska namn såsom durathene etc. fungerar nog bra att böja om bara man vet vad man gör, dvs var man skall böja och vilka egenskaper/konsekvenser detta ger.

    De gamla hederliga Tiga 254:orna brukade ju efter en stunds vistelse i solen scoopa om sig själva, dessa var dock otroligt tunna i fören.

    Att en bräda näbbar behöver inte betyda att scoopet är för lågt utan att scooplinjen helt enkelt är felaktig för ändamålet. I ditt fall kan det nog vara själva scoopet ändå, men risken är att du sabbar brädan totalt. Jag tror inte materialet pallar, använd då en feting varmluftspistol och värm upp, men risken är väl att det kommer delaminera om inte fogarna redan har pajjat vid det laget. Vad får upphettad plast för egenskaper efter avkylning? Min erfarenhet är att det blir sprött.

    Vill du flytta skenan, hmmm, lite epoxi och skruv kommer garanterat inte att hålla för din första landning ens.

    Ta reda på vad det är för skumkärna, riv ur din gamla skena, lägg i skum material, plasta igen – ordentligt med rätt epoxi.

    Sätt i en ny kasett på ett korrekt sätt på önskat ställe.

    Tänk på att 1990 såg seglena annorlunda ut och brädorna också, om man sätter på dagens segel på en gammal bräda är det ganska självklart att egenskaperna blir knasiga, draget i seglet har flyttats etc. Totalt sett så skulle jag ägna tiden åt nåt annat. Men om du vill på kul kan du väl dokumentera rejält och hålla oss på konfen uppdaterade.

    Lägg ner och köp nåt nyare – en omscoopat Tiga 254 tex, den kan du nog hitta billigt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 1999 vid 06:30

    Hallå där,

    Att böja till den med värme funkar inte.
    Det du kan göra är att såga upp ett 50-70 cm långt horisontellt snitt i fören på brädlappen och sedan, efter att avlägsnat asaskalet, laminera ihop den igen med ny scoopllinje. Med denna metod kan du ändra scoopet en 3-4 cm om allt går bra. Det är lite jobb och kommer att se förjävligt ut när du är klar,men vad gör man inte för och hålla nere kostnaderna.

    Boxen går alltid att flytta men det är inte kul att hålla på med sånt, speciellt inte på productionbrädor där man snabbt inser att väv och epoxi är betydligt dyrare än spackel.

    Lycka till / sneaky Joe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 1999 vid 16:45

    Jag fattar bara inte varfor omscoopning skall ske pa en sa underbar brada.
    Fattar du inte vad folk blir avundsjuka och vill byta nya RRD mot din ALTO.
    Dessutom mycket enklare än omscoopning.
    Jag önskar att jag hade en sådan bräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 1999 vid 13:29

    lycka till säger jag.
    Lyckas du sa kan du soka jobb hos Copello.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.