Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Optimala is-seglet?

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 19:30

    Hur blir känslan i vindbyar, med det riggat platt?
    Får man sämre dragg i låga farter, än med vanligt riggat?
    Får prova att rigga det platt nästa gång.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 08:19

    Nybörjarsurfaren – Om vi lyssnar på de som nu vågat köra riktigt fort så verkar det vara riktigt platt som gäller. Den optimala kombinationen kanske är just PLATT och MOD! Det senare kan ju brista med tilltagande ålder eller om man tänker på sprickor, knöggel eller andra ojämnheter i isen när man kör. Helt ofarligt är det ju faktiskt inte.

    Förra säsongen körde jag med ett platt skotat 80-talssegel i uppåt 15 m/s men det gick inget vidare eftersom backvind slog in precis bakom masten så det blev en buk åt fel håll. Det syntes tydligt på en bild. Det kan ju innebära att en del äldre segel kan se platta ut men ändå inte hålla måttet när det drar på.

    Vad gäller vindbyar så kan det ju vara så att man inte behöver något direkt drag när man går ur bindbyn eftersom man ändå har så pass hög fart vilket gör att rörelseenergin räcker fram till “nästa vindby”.

    Antagligen fungerar det med lite mer buk i lägre vindregister men blåser det riktigt dåligt är det samtidigt tungt och bökigt att “hålla upp” ett större cambersegel, särskilt om isen inte är perfekt. Det känns inte likadant som på vatten. Det är därför inte helt säkert att man får bättre fart med ex 7.5 än 6.0 om det blåser uselt men är man duktig på att pumpa och har kondis för det så kan ett större segel vara ok.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 20:45
    Herr Pelegrin;681729 wrote:
    Nybörjarsurfaren – Om vi lyssnar på de som nu vågat köra riktigt fort så verkar det vara riktigt platt som gäller. Den optimala kombinationen kanske är just PLATT och MOD! Det senare kan ju brista med tilltagande ålder eller om man tänker på sprickor, knöggel eller andra ojämnheter i isen när man kör. Helt ofarligt är det ju faktiskt inte.

    Förra säsongen körde jag med ett platt skotat 80-talssegel i uppåt 15 m/s men det gick inget vidare eftersom backvind slog in precis bakom masten så det blev en buk åt fel håll. Det syntes tydligt på en bild. Det kan ju innebära att en del äldre segel kan se platta ut men ändå inte hålla måttet när det drar på.

    Vad gäller vindbyar så kan det ju vara så att man inte behöver något direkt drag när man går ur bindbyn eftersom man ändå har så pass hög fart vilket gör att rörelseenergin räcker fram till “nästa vindby”.

    Antagligen fungerar det med lite mer buk i lägre vindregister men blåser det riktigt dåligt är det samtidigt tungt och bökigt att “hålla upp” ett större cambersegel, särskilt om isen inte är perfekt. Det känns inte likadant som på vatten. Det är därför inte helt säkert att man får bättre fart med ex 7.5 än 6.0 om det blåser uselt men är man duktig på att pumpa och har kondis för det så kan ett större segel vara ok.

    Har ett niel pryde nr 4.0 rosa och fint 😉
    Får prova att rigga det platt, när isen är framme igen.
    Fick för mycket snö igen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 14:04

    För Er som “orkar’ med en gammal tråd. Nu när det gick undan rejält för vissa i vintras. Har vi blivit något klokare vad gäller speed och segel?

  • vindsokaren

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 19:28

    @Herr Pelegrin 721533 wrote:

    För Er som “orkar’ med en gammal tråd. Nu när det gick undan rejält för vissa i vintras. Har vi blivit något klokare vad gäller speed och segel?

    Klokare ? snararare mer förvirrad!

    blåste ca 15 körde sönder mitt 3 cambrade 5.0 hade inte 4.7:an med mej.
    Riggade 4.0 vågsegel från -08 så grymt skönt att köra litet och gick bra att ladda i gipparna.
    jättenöjd med kryssen och farten.Nästan som vanligt riggat lite mindre släpp bara.
    stod sig bra mot lite större speedsegel.
    I coarse så har jag ingen koll faktist mer att raceseglen kryssar bättre än mitt freeracesegel.
    I slalom så verkar freerace funka bra då det flippar runt lite lättare/ snabbare än fullcambrat.
    Dock provkörde jag ett annat freeracesegel i samma storlek och det var bra mycket mer bottendrag än mitt så det behövs nog i starten.
    Stickan som körde EM har nog fler erfarenheter.

  • stickan

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 23:25

    Själv har jag ju kört mest med mitt TR6 5,5 (4 cambers) när det blåst mycket. Har än så länge inte upplevt det som för stort även när det tryckt på riktigt mycket. Mina freestylesegel upplever jag att de blir överriggade mycket fortare och då tappar dom bara formen och det går inte direkt fortare.

    Nu på EM i Riga fanns det lite intressanta segel. Janis Preiss från Lettland som var totalt överlägsen kör med ett omsytt 12,5 formula segel där hela akterliket är avkortat så det är mindre än max tillåtna 8.0. Han har alltså kvar formulamasten vilket gör att seglet är närmare 1 meter högre än alla andra segel.

    Förmodligen är det då ganska mycket buk i seglet vilket ger mycket bottendrag. Själv har jag nu skaffat ett KArace 7,9 (4-cambers) som jag tänkt använda till slalom i lättare vind och det tyckte jag fungerade bra på slalombanan även om det är lite stort för att göra bra gippar med. Kan väl nämna att jag var med ganska bra i racen nu på EM, i alla fall på lördagen när det blåste lite mer. I några heaten var jag först på första rundningen men sen kom Janis som skjuten ur en kanon. Intressant var att ALEKSANDRS LEONTJEVS också från Lettland som slutade 2a i Slalomen kör med ett NP RS6 5,9. alltså nästa 2 kvadrat mindre än de flesta andra. Dock är han ganska kort och långt ifrån någon tungviktare.

    Vet inte om någon blev nått klokare av mitt resonemang men jag tror helt klart att vi skulle behöva testa mera, flera riggar på isen och testa varandras grejor mer….och fram för allt se till att lägga slalombanor och match mot varandra testa olika kombinationer.

    Har inte med segel diskussionerna att göra men vi testade en intressant sak i Riga som jag gillande skarpt. En 3×0.3 meter lång plywoodskiva med ett par skruva ner i isen som man fick springa på i starten. Man fick alltså ta fart på den men inte fortsätta springa längre än plywoodskivan. Det jag upplevde var att alla då hade möjlighet att få upp en vettig glidfart samt att man inte riskerade att halka omkull eftersom isen var blöt och väldigt hal.

    Tycker vi ska testa detta till nästa år!

    Här hittar ni bilder från EM:
    http://www.winterwindsurf.com/?p=2001

    Mvh
    Stefan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 18:42

    Kul med dessa reflektioner!!! Vi kanske kan köra parallellslalom nästa säsong för att jämföra riggalternativ…

    Om man vill speeda på fin kärnis i långa repor i 13 m/s – vilket segel? Det verkar ju kunna funka med runt 4 till 5.5-6.0 kvm. Man blir snart inte klok på när det ska vara bukigt o när det ska vara platt. Hur gör man ex med nedhal på NP Evo 5.5? Kan man dra lite extra när det blåser så pass eller..,?

  • vindsokaren

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 20:19

    Hmm hur är det med special segel.
    Ska det inte vara serieprodocerat?

  • stickan

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 13:15

    Jag föreslog att bara skulle vara serieproducerat men sen skulle vi ju tillåta “custom” segel bara de utan tvivel inte överskrider max storlek på 8.0 resp 10.0 kvadrat.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 13:02

    Kan Ni hjälpa mig med tips på bra ocambrat slalomsegel runt 6.5 utifrån följande master: NP 400, Gaastra 460, Goya 460 o Maui 460?

  • bicless

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 23:14

    Severne NCX är supersnabbt ocamrat racesegel, kan du hitta det beggat så är det intressant, Funkar fint både på Gaastra och Goya och om det är några år gammalt funkar det också på Mauisails. Jag har ett nytt du kan få bra pris på men kanske du inte vill lyxa till det så på isen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 06:44

    Klart man vill lyxa till det! Jag tittar in till veckan!

  • vindsokaren

    Medlem
    20 augusti, 2016 vid 14:00

    Efter VM o SM runt feb. I år.
    Så fick man lite mer input om issegel dock så
    Blev jag också mer förvirrad.
    Köpte alla möjliga segel under vintern.
    Favoriterna är:severne overdrive 5.6 och Sailloft curve 4.0
    5.6 severne gick mycket bra på VM i coarse
    Både i kryss och fart trots att en del körde upp till 9.3 var först nån vända upp till märket
    Men aha nu kom alla som kanoner eftersom det var läns efter märket.
    Hade ett TR9 6.6 som är riktigt skönt på vattnet men får inte till det riktigt på isen
    Borde vara optimalt.
    Testade lättvindsseglet Sailloft traction också.
    Men mitt MS Blaze 7.5 fungerade bättre i alla lägen.
    Nytt för iår blir ett freeride Sailloft cross 6.5
    Men annars testar jag med andra master.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Optimala is-seglet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.