Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT-fråga om färg & lack

  • OT-fråga om färg & lack

    Publicerad av glader på 27 april, 2014 vid 10:49

    Vet att detta är OT, men det är så många som är duktiga på färg och lack här att jag tror att jag kan få bra svar. Hoppas att jag är ursäktad.

    Min son skall ta över min frus skidor. Har lovat att hjälpa honom att pimpa dem och ta bort lite rosa och blommor etc. Planen är att måla svart med pensel och sedan spraya på vitt med schabloner. Testat Line-loggan i länken nedan på kartong och det blir bra.

    Nu till själva frågan: Jag tänker mig att klarlacka efter det att vi är klara får att det inte skall slitas bort med en gång. Vad skall vi använda för lack för att det skall bli starkt? Någon risk att lacken löser upp våra sprayade texter?

    http://culture.evo.com/wp-content/uploads/2012/03/linelogo1.jpg

    hakuna svarade 10 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • erree

    Medlem
    27 april, 2014 vid 15:19

    @glader 722739 wrote:

    Vet att detta är OT, men det är så många som är duktiga på färg och lack här att jag tror att jag kan få bra svar. Hoppas att jag är ursäktad.

    Min son skall ta över min frus skidor. Har lovat att hjälpa honom att pimpa dem och ta bort lite rosa och blommor etc. Planen är att måla svart med pensel och sedan spraya på vitt med schabloner. Testat Line-loggan i länken nedan på kartong och det blir bra.

    Nu till själva frågan: Jag tänker mig att klarlacka efter det att vi är klara får att det inte skall slitas bort med en gång. Vad skall vi använda för lack för att det skall bli starkt? Någon risk att lacken löser upp våra sprayade texter?

    http://culture.evo.com/wp-content/uploads/2012/03/linelogo1.jpg

    2k polyuretan-lack är den mest slittåliga lacken, IMO den enda som lämpar sig, och den lär med stor sannolikhet lösa upp 1k sprayburksfärg. Du kanske kan måla något häftigt med 2k färg istället för spraya och sen lacka över? Borde kunna bli coolt nog!

  • svenne

    Medlem
    27 april, 2014 vid 17:04

    2K PUR brukar inte lösa upp spray-färg. Det går att lackera över. Det ENDA som Biltema säljer som är värt pengarna är deras 2K båtlacker och deras klarlack, om du vill hobbykladda är det nog det bästa alternativet som klarlack.

    Däremot har skidorna en slitfilm i högdensitetsplast överst för att skydda grafiken och den brukar inte färg fästa något vidare på. Testa först.

  • glader

    Medlem
    27 april, 2014 vid 20:09

    Tack för era svar!

    Skidorna har mycket riktigt en slitfilm Svenne. Något man kan göra för att få färg att fästa på denna?

    Senast jag handlat på Biltema och testat prylarna sa jag till min fru att om jag någonsin säger att jag skall åka till Biltema igen så säger du bara Nej. Om jag inte ger mig då säger du bara Nej starkare tills jag ger upp. Sätter inte min fot där igen även om lacken skulle vara bra. Hemska skitbutik, måste bojkottas.

    Finns det någon på Sea Sea som skulle kunna fungera istället, t.ex.
    http://www.seasea.se/färg/lackfärg/hempel_fernissa

  • svenne

    Medlem
    28 april, 2014 vid 06:56

    Hempel är bra men vet inte hur hård den blir.
    Epifanes 2K tar lång tid på sig att härda men blir hård som sten.

  • hakuna

    Medlem
    28 april, 2014 vid 08:23

    Det har varit stiltje länge nu…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OT-fråga om färg & lack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.