Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Över 30 och skulle vilja börja åka skateboard?

  • Över 30 och skulle vilja börja åka skateboard?

    Publicerad av rad på 4 december, 2009 vid 10:43

    Jupp, som uppvärmning inför min 40 års kris har jag börjat skejta…och har kommit på att det är ju djäääääkligt kul! Dessutom är det tidseffektivt, man har något att göra när det inte blåser, prylarna är billigare och bor man i rätt stad är man inte ens väderberoende! Så jag funderar helt enkelt på hur intresset är för gubbskate!?
    [ame=”http://www.vimeo.com/7101960″]Nacka skatepark teaser on Vimeo[/ame]
    Och som vanligt har personerna i filmen inget med artikeln att göra:laugh:

    trimmarn svarade 9 år, 5 månader sedan 24 Medlemmar · 109 Svar
  • 109 Svar
  • tsss

    Medlem
    4 december, 2009 vid 10:59

    hej
    Jag har hört att brutna ben i kroppen läker ganska bra om man är 24 år eller yngre. Så jag tror att det finns risker med skateboard om man börjar i mogen ålder….

  • crash151

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:04

    Har du testat longboard? Ska visst va lite surf känsla, asphalts carving.
    Ser ut att passa mer förädlade personer, inte samma tempo.

  • oaxen

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:07

    Jag har skejtat sedan våren 1977. Inga benbrott. Faktum är att skateboard, otroligt nog, har ovanligt lite skador jämfört med många andra aktiviteter.

    Allt handlar om att man kan ramla rätt – det kan inte alla. Det som är gemensamt för de som blir duktiga skejtare är att de är riktigt vassa på att ramla rätt.

    Rätt = “judorullning”

    Kör hårt! Kör med skydd! Kör länge!

  • styret

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:49

    frågar du ortopederna på Mas i Malmö om statistiken för benbrott sen stapelbädden och alla senare betongparker i stan byggdes så ser dem rätt oroade ut. 😉

    Fick en lång blick över glasögonkanten och frågan: stapelbädden eller? när jag kom in med min arm i två delar för några år sen.

    Här i Malmö är det ett rejält gäng gubbar som rippar. Oldbastards varje lördagmorgon, bukar vara i parken samtidigt som dem och det är bra hets och häng. På hyllan i stora poolen på bryggeriet är man klar minoritet om man är under 30 alla dar i veckan.
    Ett stort gäng kitare verkar det som…

  • larry

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:56
    Rad;591032 wrote:
    Jupp, som uppvärmning inför min 40 års kris har jag börjat skejta…och har kommit på att det är ju djäääääkligt kul! Dessutom är det tidseffektivt, man har något att göra när det inte blåser, prylarna är billigare och bor man i rätt stad är man inte ens väderberoende! Så jag funderar helt enkelt på hur intresset är för gubbskate!?
    Nacka skatepark teaser on Vimeo
    Och som vanligt har personerna i filmen inget med artikeln att göra:laugh:

    Jag hade en period för ca 5 år sen då jag åkte i fryshuset på kvällen när det började tunna ut med kids. Sen dess har jag inte haft någon att åka med så det har inte blivit av, men jag är lite småintresserad av att köra igen, speciellt om man har någon med sig som kan ringa 112. Gärna i en skatepark av något slag, har inte varit i fryshuset sen jag åkte senast. Nu kanske det finns fler inomhusparker?
    Är dock rätt kass. På den nivån att jag kan olla över ett marie-kex, vågar inte droppa in i verten och har vertskydd i miniramp.

    //L

  • rasmus_w

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:57

    En kompis som just fyllt 30 provade nyss att åka skateboard och lyckades krossa armbågen rätt kvickt. Jag har en känsla av att risken att en som skejtat sen -77 ska råka ut för nåt liknande är rätt liten, men en jämnårig som just börjar har lite högre skaderisk. De flesta rör sig rätt mycket när de är unga och har därför bra kroppsuppfattning och lär sig rätt fort att ramla rätt, plus att de som sagt har bra läkningsförmåga. En 40-åring som just börjat, som i värsta fall har varit kontorsråtta och soffpotatis i 20 år, har antagligen helkass kroppsuppfattning och risken är att första provturen mest av allt ser ut som hen råkade trampa på en isfläck. 20 år av slöande kalkar dessutom ur skelettet rätt bra så om nåt går snett är risken för allvarliga skador rätt stor.

    Däremot inte sagt att det är kört för soffpotatisar, kroppsuppfattningen går att öva upp och ökar man sin aktivitetsnivå så blir skelettet med tiden starkare även om det sldrig kan bli lika starkt som hån nån som alltid hållit igång.

  • svenne

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:58

    Fuck yeah! Kör hårt, skate är förbannat kul och ger dessutom skönt surfig känsla som övar in rätt feeling för att svänga med stil på surfbrädan när det blåser. Jag kan verkligen rekommendera en bra longboard, och lär dig att [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=qcQpcvkylGs”]YouTube- How To Coleman Slide[/ame] så är du hemma!

  • carl-r

    Medlem
    4 december, 2009 vid 12:54

    Slösurfa i pool eller vert är superskönt. Är man gubbe har man även rätt att sätta på sig skydd. 🙂
    Björns trädgård rekommenderas!

  • rad

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:06

    Jo, longboard är kul. Det står en där hemma…men det är mer kul på ett soft, transport liknande sätt…om man inte åker ner för feta backar med sliding gloves vilket är riktigt kul (det lilla jag testat) men det innebär ju oxå att man måste gååååååå upp för backen igen och då pysslar man plötsligt med 80% promenad av tiden.

    Däremot har jag fastnat för poolskate, väldigt mycket surf feeling, man slipper erkänna att man inte vet vad en ollie är och det är retro:) Så jag har hängt ett par timmar i fryshuset..och kör med alla möjliga skydd, droppar inte i verten (men det är nästa projekt) och ser fram emot att testa poolen i Nacka till våren!

    Btw, bra skate spot guide här…om någon vill smyga iväg till närmaste park en regnfri lördagmorgon:)
    http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&msa=0&msid=117973674492729671822.000472849890203f71f1c&t=h&z=6

  • oaxen

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:18
    styret;591042 wrote:
    frågar du ortopederna på Mas i Malmö om statistiken för benbrott sen stapelbädden och alla senare betongparker i stan byggdes så ser dem rätt oroade ut. 😉

    Fick en lång blick över glasögonkanten och frågan: stapelbädden eller? när jag kom in med min arm i två delar för några år sen.

    Här i Malmö är det ett rejält gäng gubbar som rippar. Oldbastards varje lördagmorgon, bukar vara i parken samtidigt som dem och det är bra hets och häng. På hyllan i stora poolen på bryggeriet är man klar minoritet om man är under 30 alla dar i veckan.
    Ett stort gäng kitare verkar det som…

    Frågan är väl om “nybörjare” ska börja med “svart backe”* det första de gör.

    När jag var i stapel första gången lyckades en förbipasserande inlinesåkare bryta armen trots alla skydd (inkl handledsskydd). Han kunde INTE ramla.

    * Stapelbäddsparken är defintivt svart backe.

  • davven

    Medlem
    4 december, 2009 vid 16:28

    Hmm skatebord, det var ett tag sen det. Kom ihåg att jag skatade ngt år mellan sexan och sjuan. Kommer inte ihåg att jag drog på mig ngn skada? Fick en bomerang i skallen av en kompis när jag åkte i rampen så jag flög av brädan, det var en redig smäll det.
    Det var det enda jag kan förknippa som obehagligt med skate-tiden, resten var gutt.
    🙂

  • tobb

    Medlem
    4 december, 2009 vid 17:30
    Rad;591032 wrote:
    Jupp, som uppvärmning inför min 40 års kris har jag börjat skejta…och har kommit på att det är ju djäääääkligt kul! Dessutom är det tidseffektivt, man har något att göra när det inte blåser, prylarna är billigare och bor man i rätt stad är man inte ens väderberoende! Så jag funderar helt enkelt på hur intresset är för gubbskate!?
    Nacka skatepark teaser on Vimeo
    Och som vanligt har personerna i filmen inget med artikeln att göra:laugh:

    Robban spara nu höftlederna till SA, bara en vecka kvar..

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 december, 2009 vid 18:46

    Åkte inlines i Fryshuset senast för ca 3 år sedan.
    Kommentaren som fick mig att känna mig riktigt ung och stark:
    “Owååå, kolla!! Gubben gör tricks!”

    Påbyltad à la Donatello också såklart…
    donatello-turtle.jpg

  • macedu

    Medlem
    4 december, 2009 vid 21:04

    Som hockeykille så kan kör man ju en del inlinehockey på somrarna….. och vips så är man mer balansorienterad på de större sk icke trick hjulen……
    Men fan va läskigt det var att droppa njer i första rampen…. ett tips som ingår för instruktörer på tidigare K2 Skate College var att FALLA….. OCH FALLA RÄTT…. och som Carl ovan nämner,,,,skydd skydd och skydd……

    Skulle vilja lägga till….. ÖVER 40…..(NU SNACKAR VI 🙂 )

    /MAC

    PS Hoppa räckena gubbs…….. DS

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 december, 2009 vid 21:58
    MacEdu;591106 wrote:
    Skulle vilja lägga till….. ÖVER 40…..(NU SNACKAR VI 🙂 )

    Vaddå, som om över 40 skulle vara unikt?
    Det här är vindsurfingavdelningen, inte kite :cool2:

    /Stefan

    PS. Provade rails på snowboard. Har aldrig plockat upp en buckligare plåttermos ur ryggsäcken än efter den wipe-outen. DS.

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Över 30 och skulle vilja börja åka skateboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.