Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överlapp mellan brädorna?

  • Överlapp mellan brädorna?

    Publicerad av rasmus_w på 21 april, 2005 vid 15:18

    Är det bra eller dåligt? Med överlapp menar jag att flera av brädorna man äger har delvis samma användningsområde.

    Nu är det ju inte så enkelt att precisera. Jag brukar mest tänka i termer av vindregister: Om två brädor har mer eller mindre samma vindregister så överlappar de i min värld. Å andra sidan är ju inte bilden komplett. En vågbräda, en freestyle och en slalombräda som alla tre funkar bäst i 8-10 m/s har ju ändå rätt olika användningsområden.

    Själv gillar jag inte att ha brädor med liknande vindregister, min erfarenhet säger att om två brädor funkar lika bra med sexnollan så kommer en samla damm mesta tiden. Å andra sidan kan det ha fördelar att kunna låna ut en bräda, t.ex. om man har besök av en polare som kan surfa men inte har med sig grejorna.

    Just nu upplever jag att jag har ett problem med överlapp och riskerar att skaffa fler. Min T2:a är större och mer lättvindsinriktad än min gamla RRD 286 (oldskool, tokrak bottenkurva, tokskarpa kanter om runt 55 cm bred, jag köpte den som lättvindsbräda på 90-talet), T2:an funkar bra med 10.0, medan allt över 7,5 kvadrat känns rätt stort på 286:an, som helst vill ha tokmycket drag i ett fullcambrat segel runt 7 kvadrat. Fan vad snabb den är då.

    I praktiken blir det åndå himla lite seglat på 286:an, T2:an funkar också bra med fullt drag i den där fullcambrade 6,6:an och oftast väljer jag den eftersom jag har blivit så van vid T2:an och hur den funkar. Dessutom är den extra volymen trevlig på byiga vatten. När jag ändå byter ner mig brädmässigt, hoppar jag ofta direkt till 4,5 och vågbräda.

    Vad borde jag göra? Det vore kul att få mer seglat på 286:an, den är kul. Fast den kanske är för antik? Skaffa ett nytt racesegel runt 7.0 till 286:an vore en kul idé om jag hade råd. Ett annat sätt vore att byta t2:an mot nåt större, typ en formula, det borde skapa ett användningsområde för 286:an.

    I samma veva funderar jag på att byta vågbrädan mot en nyare vågis, den här är från 80-talet och smal (ca 51,5 cm) som dagens 60-litare. Jag har redan frågat lite här och var om den saken, alla rekommenderar en freestylevågis eller en stor vågis, och jag undrar om inte det kommer skapa överlapp igen. Visserligen har jag ett nytt compact 5,7 som säkert skulle funka bra på en FSW, men jag har ingen koll på hur mycket jag kommer använda det. Kanske kommer jag fortsätta hoppa från fullcambrat 7.0 direkt till 5.0 eller 4.5 ändå. Är det ändå vettigt att skaffa en bräda som enligt tillverkaren funkar bäst med 5.0-6.0? Tänker jag väldigt fel när jag tar så lite hänsyn till att vågisar är tänka för vågor medan 286:an är en plattvattenraket?

    Hur mycket ska man tro på tillverkarnas påstående om ideala segelstorlekar? Min befintliga vågis funkar med 5,7, men inte så värst bra, och det har inte stört mig för när jag har använt den har jag i 90% av fallen seglat 4,5, och de övriga tio procenten har jag mest seglat 5.3. Nån enstaka dag med 3.5 har det också blivit.

    rasmus_w svarade 19 år sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola-h

    Medlem
    21 april, 2005 vid 16:08

    När det gäller själva grundfråga, dvs om överlapp är bra eller inte så hör jag till dem som gillar överlapp. Då seglar jag i och för sig huvudsakligen vågor. Det är egentligen inte själva överlappet jag vill åt, utan att så många som möjligt av mina brädor skall vara hyfsat allround. Lite överdrivet kan man säga att jag vill att alla brädor skall ha egenskapen att om jag vaknar upp var som helst på jorden med endast en av mina brädor, så skall jag kunna ha kul och segla på just den brädan, utan att sakna någon av mina andra allt för mycket.

    Det får t ex följden att jag har en EVO 62 och en EVO 70. EVO 70 är för mig en slags lättvindsvågbräda eftersom 62:an funkar upp till 5.0 i alla fall. EVO 74:an eller rent av 80:an skulle vara lite bättre rena lättvindsbrädor, men inte lika allround som 70:an. Så jag offrar några uns lättvindegenskaper för mer överlappande prestanda i “typiska förhållanden”

    När det gäller din fråga om ny vågbräda så kan jag för det första säga att det är grym skillnad på nya brädor jämfört med din galma vågis. Även det en modern “ren” vågis (dvs det extremaste man kan ha) är otroligt mycket mer allround, planar tidigare svängern bättre och är helt enkelt både mer lättkörd och har högre prestanda än din gamla.

    Skall du segla på ställen med vågor så är det absolut inte fle med en bräda som tar 5.7. Det kan vara väldigt roliga B&J-förhållanden eller till och med riktiga vågförhållanden (på vissa ställen, om det just mojnat) vid 5.7.

    Min åsikt är att många av de moderna korta ochbreda vågbrädorna är de som levererar störst register när det gäller vilka segeltorlekar som funkar, i alla fall om du inte väljer brädan allt för stor. En stor “stubbie” blir en ren lättvindsvågbräda. På samma sätt blir en stor klassisk vågbräda en ren lättvindare, men där blir problemet att en mindre blir rätt svårseglad och svår att hålla fart med i svenska vågor. När det gäller freestylewave så tyckar jag att dessa brädor brukar vara rätt känsliga för segelstorlekarna. Välj den stor och den blir snabbt studsig med småsegel. Även medelstora freestylevågisar tycker jag snabbt blir rätt studsiga. Är de för små så håller de inte farten i vågorna. I korthet kan man nog säga att många freestylevågisar egentligen är bäst som B&J-brädor, dvs för skön, snabb freeride fast med vågkänsla i brädan. Detta kan i och för sig vara helrätt för många seglare, förståss.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 april, 2005 vid 16:49

    Jo, ett visst överlapp är ju bra, problemet är mest att jag oroar mig för att ha brädor som känns överflödiga. Samtidigt så är jag lite avis på dig som är västkustseglare. Som Stockholmare så har jag liksom inget val: Jag måste ha grejor som funkar med tio kvadrats segel om jag nånsin vill få nåt seglat. Samtidigt har ingen nånsin lyckats övertyga mig om att det finns nåt trevligare än fullt drag i 3.5:an. Alltså måste jag ha en jäkla massa prylar och en del kommer sällan till användning. Även på blåsiga ställen som Haga Park har jag märkt att jätteprylar ger mer tid på vattnet.

    Jag har också fått känslan av att freestylevågisar är B&J-brädor, och det är så jag oftast har använt vågisen: B&J med överriggad 4.5. Å andra sidan, här finns ju Torö, som lär vara rätt mycket “guppa ut, rid in”, och då är kanske stor vågis bra. Det lär bli nån kompromiss i alla fall.

    Om jag sen borde satsa på en “stubbie” eller en vanlig vågis lär jag också älta ett tag till. Min maggropskänsla säger mig att breddens betydelse är annorlunda för B&J än för vågsegling: Med tillräckligt mycket drag i ett litet segel säger min magkänsla att ju smalare bräda, desto mindre studsigt blir det, och att det överväger. Fast det finns ju inget som säger att den smalaste brädan inte kan vara en stubbie, Evo-62:an är väl rätt smal? En liten nos har ju dessutom mindre vindfång och det ökar ju också kontrollerbarheten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överlapp mellan brädorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.