Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing överriggad?

  • överriggad?

    Publicerad av anonym-anvandare på 26 augusti, 2005 vid 07:01

    vad är det egentligen som menas med att man är överriggad? hur mäörker man det och vad händer? hur åtgärdar man det, finns det nåt annat sätt än att skaffa ett mindre segel, jag menar kan man pula med lattorna/ut- och nedhal etc. Förresten om man ändå envisas med att segla överriggad, kan nåt gå sönder?

    tack så mycket!

    rasmus_w svarade 18 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • surfmats

    Medlem
    26 augusti, 2005 vid 07:08

    Det betyder att seglet är för stort laugh.gif
    Du märker det genom att seglet känns svårt att hålla, tex att du inte kan skota in maximalt. Du kan i viss mån åtgärda detta genom att dra hårdare i nedhal och uthal. Vad som händer då är att selglet blir plattare och att twisten (fladdret i toppen) släpper igenom lite vind. Själv tycker jag att det gör rätt stor skillnad. Att byta till en mindre fena kan öka kontrollen något nogot.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2005 vid 21:59

    De flesta använder i och för sig överriggad något slarvigt. Speciellt för några år sen var det tufft att segla överriggad, så då kallade sig alla överriggade stup i kvarten bara för att de hade ett racesegel och biceps fick jobba lite. Jag tror rätt många skulle kunna säga “rätt mycket drag” lika gärna.

    Fast jag slarvar också. Några pumptag och så var man iväg, överriggad till max. wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing överriggad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.