Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf På hjul i väntan på is?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 september, 2015 vid 20:32
  • tsss

    Medlem
    25 september, 2015 vid 09:50

    @Herr Pelegrin 736061 wrote:

    http://actionbolaget.se/product/trampa-wheels-4-pack

    Som fd isseglare med draksegel under Hedenhösperioden tyckte jag att det var kul att läsa om alla innovationer nutida isseglare har kommit på. Festligt med actionbolaget, läste i deras presentation på hemsidan:
    “Vi köper enbart in produkter av personer vi gillar och märken som vi själva tror på. Finns det ett pucko i grossistledet får något annat pucko sälja deras prylar.”

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 oktober, 2015 vid 13:04

    Vindsökarn blir nog så giftig i vinter när han ska satsa på freestyle! Här är några tricks att jobba på; https://m.youtube.com/watch?v=I0C1ktNHTj0

  • vindsokaren

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 10:55

    Nä kanske inte så giftig kommer jag vara.
    Och lite svårt på is kanske.
    Dock kanske det funkar med en bräda som är bra på att sladda.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 oktober, 2015 vid 13:06

    Första testet med 4-hjulig Hiberna på gräs. Ingen golfbana men hyfsat jämt. Aningens blött i gräset vilket kan öka motståndet något. Med 5 eller absolut max 6 m/s i byarna gick brädan igång med 6.0. Eftersom motståndet är betydligt större än på is får man börja långt bak på brädan och hänga i bommen för att komma iväg. Vindriktningen var fel för denna “spot” och därmed kunde jag bara köra tvärs, max 40-50 m på en annars ganska lång bana. Eftersom det bara var drag i byarna fick jag inte tillräckligt drag för att gippa. Jag hoppas på lite mer väst i vinden nästa gång…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 november, 2015 vid 15:15

    Som Ni alla vet har det varit en vindfattig höst så det har inte blivit så många möjligheter att testa landbrädan. Det lilla jag kan konstatera hittills är:

    Ojämt eller grovt grusunderlag = rätt värdelöst p g a att det blir mycket motstånd.

    Gräs = kändes rätt ok men jag hade för lite vind vid tillfället. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder.

    Asfalt = naturligtvis bäst och brädan går igång ungefär som på is men motståndet är förstås aningens större. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder. Så länge vägbanan är torr greppar gummihjulen bra.

    Något annat som jag noterat är att det är svårare att höjda på land än på is. Detta knölar till det hela om man inte har tur att ha vindriktningen tvärs färdriktningen.

    Eftersom nu asfalt verkar vara bäst så finns ju naturligtvis möjligheten att köra med vanliga longboardhjul istället för gummihjul. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av longboard men det finns ju en uppsjö av olika varianter, om det ex. är så att man prefererar bra grepp,

    De flesta som kör isbrädor kan ju lätt konvertera brädan till en landbräda om väntan på is blir alltför smärtsam. Det är bara att åka till Biltema och köpa två gängrör 12 mm, 2×4 muttrar M12 och hitta lämpliga hjul på nätet eller Jula, m fl ställen. Sedan drar man gängröret genom befintliga rotationshål och låser det med två muttrar på insidan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf På hjul i väntan på is?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.