Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Paddla en surfbräda som en kayak?

  • Paddla en surfbräda som en kayak?

    Publicerad av safesurfer på 22 juli, 2007 vid 12:00

    Jag har en stor surfingbräda på 200l och 80cm bred. Jag funderar på att köpa en kayak paddel och använda den som en kayak, verkar vara fin träning att paddla, i väntan på vind. Undrar om det blir problem att hålla kursen då man inte har någon fotstyrning. Gissar att knatte är lite av en kayak expert som kan ge lite tips.

    Kona paddlare svarade 16 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Knatte

    Gäst
    22 juli, 2007 vid 12:38

    @SafeSurfer 399230 wrote:

    Jag har en stor surfingbräda på 200l och 80cm bred. Jag funderar på att köpa en kayak paddel och använda den som en kayak, verkar vara fin träning att paddla, i väntan på vind. Undrar om det blir problem att hålla kursen då man inte har någon fotstyrning. Gissar att knatte är lite av en kayak expert som kan ge lite tips.

    Det bör väl funka skapligt bra ?? Du får ju styra genom att använda paddeln, precis som du gör när du paddlar kajak utan roder. Ev. kan du väl luta/kanta brädan och svänga på detta sättet:tongue: Låna en paddel och testa vet ja!
    Men en riktigt kajak är säkerligen överlägsen om du vill få träning och upplevelser:smile:

  • nikke

    Medlem
    22 juli, 2007 vid 12:47
    SafeSurfer;399230 wrote:
    Jag har en stor surfingbräda på 200l och 80cm bred. Jag funderar på att köpa en kayak paddel och använda den som en kayak, verkar vara fin träning att paddla, i väntan på vind. Undrar om det blir problem att hålla kursen då man inte har någon fotstyrning. Gissar att knatte är lite av en kayak expert som kan ge lite tips.

    Jag har gjort det med min 150 l bic techno och det gick fintfint det. Man styr med paddeln somsagt!

  • safesurfer

    Medlem
    22 juli, 2007 vid 13:00

    Tack för tipsen, givetvis är en riktig kayak bättre men jag lägger hellre pengar på vindsurfing. En kayak paddel borde man kunna få hyffsat billigt. Har en techno 293 så är ju stabil iallfall.

  • nikke

    Medlem
    22 juli, 2007 vid 13:27
    SafeSurfer;399241 wrote:
    Tack för tipsen, givetvis är en riktig kayak bättre men jag lägger hellre pengar på vindsurfing. En kayak paddel borde man kunna få hyffsat billigt. Har en techno 293 så är ju stabil iallfall.

    Jag köpte min paddel på biltema, billigt och bra!

  • Knatte

    Gäst
    22 juli, 2007 vid 13:35

    @NIKKE 399244 wrote:

    Jag köpte min paddel på biltema, billigt och bra!

    Billig ja… Men säkerligen inte speciellt bra 🙂 Men funkar ju säkert till den paddling som ni sysslar med 🙂
    Annars gäller samma regler inom paddling som inom windsurfing…. Kolfiber/Karbon är grejerna som behövs..

  • nikke

    Medlem
    22 juli, 2007 vid 17:35
    Knatte;399246 wrote:
    Billig ja… Men säkerligen inte speciellt bra 🙂 Men funkar ju säkert till den paddling som ni sysslar med 🙂
    Annars gäller samma regler inom paddling som inom windsurfing…. Kolfiber/Karbon är grejerna som behövs..

    Jag orkade inte lägga några större pengar på en kvalitetspaddel så det fick bli biltema. Och nu står paddeln och bara samlar damm också. Förresten knatte, håller du på att forspaddla också? Håller på att klura på en forspaddlingskurs nämligen.

  • Knatte

    Gäst
    22 juli, 2007 vid 18:53

    @NIKKE 399284 wrote:

    Jag orkade inte lägga några större pengar på en kvalitetspaddel så det fick bli biltema. Och nu står paddeln och bara samlar damm också. Förresten knatte, håller du på att forspaddla också? Håller på att klura på en forspaddlingskurs nämligen.

    Nope! Håller bara till i havet 🙂 🙂 ( Och för tillfället på ganska låg nivå pga skada) Men man vet aldrig vad man kan tänkas göra i framtiden…

  • platypus

    Medlem
    23 juli, 2007 vid 13:27

    Vet inte om ni vet om detta än men det handlar ju precis om paddla med surfbräda!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50942

    Det kallas Stand-Up Paddleboard, och det går att fästa ett vindsurfingsegel på brädorna. Sjuk cleant!

  • nikke

    Medlem
    23 juli, 2007 vid 18:52
    Platypus;399488 wrote:
    Vet inte om ni vet om detta än men det handlar ju precis om paddla med surfbräda!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50942

    Det kallas Stand-Up Paddleboard, och det går att fästa ett vindsurfingsegel på brädorna. Sjuk cleant!

    Men det kostar pengar som allt annat, köper hellre en ny vågbräda då ju! 🙂

  • Kona paddlare

    Gäst
    9 augusti, 2007 vid 20:38

    Skaffa dig en Konabräda då har du allt, bara att köra paddel (kolla in Fahlen surf). Ducktailen gör att den fungerar i lite vind och även i planingsfart…Ducktailen och surf rockerlinen (böjningen) gör att detta fungerar Patrice Belboech har gjort detta under till bräda. Tröttnar du kan du även segla med denna och toppa kanske 28 knop…bättre allvädersbräda har aldrig gjorts.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Paddla en surfbräda som en kayak?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.