Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Påkörd i Läjet!

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:23

    styret: Nä där kom vi väl fram till att det var väg ut gällde. FAST om man skall gå enligt lagen så är det faktiskt vind från styrbord som har företräde med massa andra regler men det diskuterar vi inte igen tack 😉

    Lars K: Glömde att jag inte skall köra nåt mer i Sverige i år så du slipper. Drar till varmare plats istället när jag skall surfa 😉

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:28

    Här tycker jag det är skillnad om man ligger i vattnet eller om man står upp. Är det så lite vind att man inte kan väja tycker jag man bör undvika att segla så att man kommer ivägen för surfare. Det gäller både på vägen ut och på vågen. Man bör alltså segla lite mer “safe” om man riskerar att trilla just den sektions som surfas. Man kan givetvis tänka sig en situation då man även om man har iaktagit den typen av försiktighet ändå hamnar i “spåret” där det vågsurfas, och kanske även ramlar där. Då bör vågsurfare förstås väja. Det gäller EXTRA MYCKET för SUP:are eftersom de är så pass tunga att de kan vara riktigt farliga. Jag skulle säga att en “löshängande” SUP är mycket farligare än en fridrivande vindsurfingutrustning, som ju liksom har seglat som drivankare (jag spolas BETYDLIGT heller med min vindsurfingutrustning än med min SUP). Om man inte ha nog koll att svänga sin SUP eller hålla koll på den även när man trillar får man helt enkelt hålla sig på ställen där man inte hamnar i det läget där man måste väja, dvs ställen med lite folk.

  • surfslusken

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:38

    @S66 512068 wrote:

    Jag håller helt med Sture, tycker verkligen att Halmstad är tvärt om…jag va i Lejet för några dgr sen och även Apel, där kan man snacka om oaktsamma folk på vattnet. Vet i fasen hur många ggr jag höll på krocka på riktigt.
    Titta downwind är ju ett stående tips när man ska antingen gippa, hoppa eller vågrida frontside men det är tydligen inte många som gör har jag märkt.

    Jo, just de. O du e ju verkligen känd för att alltid hålla säkert avstånd o följa väjnings regler. O så ligger du aldrig o simmar i vågen när man ska rida o sabbar. Har för mej att du t o m kommer riktigt bra överens me lokala vågsurfare på Fuerte, ni fatta ju sånt tycke för varandra så ni låg o kramades ute bland vågona, eller va de nu va ni höll på me.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:40

    @styret 512085 wrote:

    Därför brukar man väl säja att vindsurfare så gott som alltid väjer för surfare?

    Det finns väl iofs (minst) ett bra skäl till för det: Att paddla ut genom vågen tar längre tid än att vindsurfa ut och vi kan dessutom plocka vågen redan innan den börjat bryta så om vindsurfare inte vore väjningsskyldiga så skulle några få vindsurfare lätt kunna sno varenda setvåg och vågsurfare som ligger och skvalpar en hel dag utan att få surfa blir knappast glada.

  • styret

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:05

    @Rasmus_W 512096 wrote:

    Det finns väl iofs (minst) ett bra skäl till för det: Att paddla ut genom vågen tar längre tid än att vindsurfa ut och vi kan dessutom plocka vågen redan innan den börjat bryta så om vindsurfare inte vore väjningsskyldiga så skulle några få vindsurfare lätt kunna sno varenda setvåg och vågsurfare som ligger och skvalpar en hel dag utan att få surfa blir knappast glada.

    ja det stämmer. har jag påstått nått annat eller att regeln är fel?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:15

    @styret 512110 wrote:

    ja det stämmer. har jag påstått nått annat eller att regeln är fel?

    Nä absolut inte. Jag bara fyllde i lite.

  • s66

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:32

    @surfslusken 512095 wrote:

    Jo, just de. O du e ju verkligen känd för att alltid hålla säkert avstånd o följa väjnings regler. O så ligger du aldrig o simmar i vågen när man ska rida o sabbar. Har för mej att du t o m kommer riktigt bra överens me lokala vågsurfare på Fuerte, ni fatta ju sånt tycke för varandra så ni låg o kramades ute bland vågona, eller va de nu va ni höll på me.

    Ja, säkert avstånd lr inte…jag har aldrig krockat me ngn hittills förutom när min kompis skulle prova sin hjälmkamera i Torhamn, han kom i 200km/h på spinout och rammade mig precis efter jag avlagt manöver. Jag kan säga att hans fena satt 15cm inkilad i sidan på min bräda så vi fick va båda för att få väck den.
    Då kan vi ju föreställa oss om den fenan hade träffat mitt skenben, lår…och den stora förskräckelsen om exempelvis hals lr huvud. Då hade de varit go natt för gott.
    Slå gärna en titt på videon vet ja http://piculell.se/preview.mov

    Slusken, det är bara dig jag håller mig lite för nära…inte bara för att jag alltid kör om dig dubbelt så fort, skvätter ner dig när jag vågrider lr hoppar över dig när dina stötdämpare stuckit…utan faktiskt för att jag råkar gilla dig! 😉 puss på dig

  • johan_gbg

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:35

    @Haze 512078 wrote:

    Du har aldrig vågsurfat/SUP???

    Oavsett vad har du Aldrig påkörsrätt.

    / Johan

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:36

    Nä men DU har väjningrätt om han är på vågen som vi skriver här ovan. Och skulle väl aldrig tro och hoppas att någon med berått mod kör på någon annan eller??

  • ola_p

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 12:04

    @Haze 512125 wrote:

    Nä men DU har väjningrätt om han är på vågen som vi skriver här ovan. Och skulle väl aldrig tro och hoppas att någon med berått mod kör på någon annan eller??

    Så länge man har styrfart så håller man undan för vågsurfarna. Lejet har rätt jämn vind och surfarna brukar vara vid piren där man sällan seglar, så det är sällan ett problem, oavsett om de är påväg ut eller in. Jämför man med till exempel Åsa där det kan vara massor av vågsurfare på en väldigt liten yta så borde det inte ens kunna vara i närheten av ett problem i Lejet. Största risken är nog brist på uppsikt då paddlande surfare är svårare att se än kitare/windsurfare.

    Och någon som inte har styrfart (står stilla med vatten upp till knäna eller ligger i vattnet) bör vara rätt enkelt att hålla undan för om man är SUPare/vågsurfare.

    Sen skulle jag nog hålla rätt god marginal till SUPare av självbevarelsedrift.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 12:30

    En kollega som seglar isjakt påpekade hur isjaktseglares reglemente börjar. Viktigaste regeln är att ingen nånsin har rätt till väg, däremot finns en mängd situationer där man är skyldig att väja.

    Det skulle kunna vara ett bra sätt att tänka även för surfare.

  • pelle_o

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:05

    @Haze 512080 wrote:

    Hur lätt är det att göra en snabb sväng med en SUP? Longboard?? Det finns en anledning varför det är väjningsplikt för dessa. Det går inte så fort att kunna svänga med dessa brädor.

    Det är väl självklart att man ska hålla uppsikt och väja om man kan, men om en SUP är så svårmanövrerad är det väl inte så smart att vara bland annat folk.

  • nekons

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:34

    @Pelle_O 512151 wrote:

    Det är väl självklart att man ska hålla uppsikt och väja om man kan, men om en SUP är så svårmanövrerad är det väl inte så smart att vara bland annat folk.

    Jag citerar “SharkBoy” från surfsverige.se ang. detta. Detta är hur det fungerar (bör):

    “…swimmers/surfers have right of way over SUP/Kayaks that have right of way over Kiters/WIndsurfers which have right away over Sailboats which have right of way over Motorboats/Jetski’s

    basic logic is simply the same as the pedestrian right of way.

    People on foot have right of way over Bikes/Cars, Cars should look out for bikes a bit.”

    Det handlar om möjligheten till MANÖVERBARHET! Där har windsurfaren en fördel, vilket innebär ett större ansvar.

    Period.

  • rrd

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:14

    Intressanta jämförelser med trafikregler i dom aktuella länderna-
    Ja för fotgängare har ju alltid företräde – not
    Permanenta övergångsställen överallt?

    Stora grupper, typ vågsurfskolor som lägger sig i dom bästa vågorna o ligger där o guppar/väntar in vågor under långa perioder kanske kan anpassa sin surfing så att dom inte blockerar vågspotsen för andra

  • poppo

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 17:17

    @nekons 512173 wrote:

    Jag citerar “SharkBoy” från surfsverige.se ang. detta. Detta är hur det fungerar (bör):

    “…swimmers/surfers have right of way over SUP/Kayaks that have right of way over Kiters/WIndsurfers which have right away over Sailboats which have right of way over Motorboats/Jetski’s

    Mycket sant men segelfarkoster sinsemellan (vind/kitesurfare vs segelbåtar) gäller de vanliga reglerna (styrbord osv). Sen har väl de flesta märkt att inte många segelbåtar tar hänsyn till vindsurfare utan de applicerar regeln “störst går först”. Å andra sidan har en vindsurfare med koll betydligt lättare att väja för segelbåt än vice versa.

    (och varför orkar jag lägga mig i det här? ingen aning…)

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Påkörd i Läjet!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.