Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passa in ny fena i tuttlebox?

  • Passa in ny fena i tuttlebox?

    Publicerad av safesurfer på 27 juli, 2023 vid 20:57

    Hej,
    Har ny bräda med tuttlebox och nya fenor. Vissa fenor ville inte passa i boxen, andra sitter inte riktigt tight. De som är för tighta kan man slipa ner försiktigt men lite osäker på vad som är lagom våld för att få i den jämnt med brädan. Ska det gå att få i den med handkraft och är aningen flex i boxen ok?

    De som inte sitter 100% tight vad ska man bygga up dem med, superlim cyanakrylat, epoxy, polyester gel coat och aluminiumtejp har jag sett som förslag?

    Lite skeptisk till epoxy då det handlar om mycket lite spel i boxen och epoxy är segt att slipa ner, men mixat med microballonger kanske det går enklare. Gelcoat tänker jag är hårt nog och lätt att slipa men lite meck att mixa och spackla. Superlim verkar enklast då det torkar snabbt och är 1-komponent men håller det.
    Tacksam för tipps!

    Är ju inte helt enkelt då toleranserna är så små, vissa fenor kommer med glapp andra för tighta.

    • Denna diskussion ändrades 9 månader sedan av  safesurfer.
    • Denna diskussion ändrades 9 månader sedan av  safesurfer.
    safesurfer svarade 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mr_soft

    Medlem
    28 juli, 2023 vid 08:28

    Jag kör tejp. På us box skar jag upp en pantburk och la runt.

  • robertj

    Medlem
    28 juli, 2023 vid 14:47

    Ska man verkligen acceptera så dålig passform? Är ju inte billiga grejer. Hade en sb supercruiser foil som jag tvingades slipa ned längs sidorna för att få dit men fram och bak var det ett par mm glapp. All last hamnade i skruvarna.

  • safesurfer

    Medlem
    28 juli, 2023 vid 16:29

    Det är ju ytters små tolleranser för perfekt passform på tuttlebox. Fenor görs ofta aningen stora så man kan slipa in en exakt passform. Då man byter bräda kan man möjligen behöva lägga på något för att få det riktigt tight. Sen vet jag inte hur tight det måste vara. Jag måste trycka i fenan men med handen. Trycker jag på fenan flexar den ändå en aning i boxen. Lätt att slipa lite för mycket jag körde på 1200grit så var rätt försiktig. Bästa tippset är att göra detta hemma en dag utan vind 😁

    Här var en bra video där han passar im fenor.
    Bästa tippset är att göra detta hemma en dag utan vind.
    https://youtu.be/j400OYvSHsQ

    Edit: Det var ca tjockleken av blå maskerigstejp som behövdes för riktigt bra passform på den fena som satt löst, 0.09mm. Testade snabblim sprinklat med mikroballonger och sen sanda ner plant med block tills det passar tight. Det verkar funka rätt bra får se om det håller. Snabblim stelnar direkt blir hårt och lätt att sanda, samt billigt. Verkar som en lovande metod.

    • Detta svar ändrades 9 månader sedan av  safesurfer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passa in ny fena i tuttlebox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.