Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta tjänstebilen

  • Perfekta tjänstebilen

    Publicerad av freed på 1 juli, 2009 vid 11:25

    Tjena,
    Vet att det tidigare diskuterats kring den perfekta surfbilen. Kikade in på vw.se precis och började direkt dregla över en multivan. För er som har lyxen av förmånsbil så måste detta ju vara den perfekta bilen, väljer man biogas varianten så reduceras förmånsvärdet med 40% vilket enligt skatteverket motsvarar ca 2500 i förmånsvärde, vilket ju blir en klart attraktiv månadskostnad efter skatt (typ 1300 kronor, beroende på lön givetvis).

    Har jag sett fel eller stämmer dessa siffror? Kör man dessutom på gas borde man kunna dra iväg på rätt långa roadtrips utan att bensinkostnaden drar iväg. Viss begränsning med gasen dock, ca 20 mil på en tank. Ett annat stort plus är ju givetvis de små utsläppen.

    Nu låter jag nästan som en vw försäljare, det är jag inte, men jag blev j*kligt hooked!

    Finns ju även som touran och caddy, och passat och då blir det ännu bättre priser antar jag.

    fluff svarade 14 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fastforward

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 13:09

    Jag har för mig att det finns någon gräns på strax över 300k som bilen max får kosta för att den ska gå som tjänstebil. Multivan passerar nog den, särskilt med gasmotorn (som jag dock inte hittar i bilbyggaren).

    Caddy Maxi Life är annars ett trevligt alternativ, då den är både högre och längre borde man kunna lasta ovanför huvudet på passagerarna.

  • mexi_

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 13:41

    Det finns inga begränsningar hos skatteverket map tjänstebil (http://www.alltombilen.com/tjanstebil.asp), däremot så kanske arbetsgivaren har satt nivåer. Normalt är inom 7,5 basbelopp, vilket blir 321′ för 2009.

    Jag tycker att multivanen låter kanon, ska kolla och börja räkna direkt…..

  • freed

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 15:23

    Jepp, visst blir man sugen!

    Gas finns som tillägg till 2.0 bensinmotorn, men jag hittade inte heller den i bilbyggaren, trodde den ingick……….:(, då lär man få pruta hårt för att få in den under 321, låter tveksamt

    Caddy är ju nog ett bättre alternativ egentligen, men multivan verkar grym

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 16:01

    Åhåå! Ett favoritämne. Folkabilar! 🙂

    Visst är den läcker men jag väljer en Touran alla dar i veckan. Jag är sjukt nöjd med min, trots att den har blivit hårt misshandlad i sin ungdom (av feta vakter på Securitas).
    Jag har lastfjädrar, och jag kan verkligen ladda den full med grejer. Och samtidigt är den inte större än en Golf-kombi (samma platta) så den är supersmidig att köra.

    Vad sägs om:
    Sex segel
    Tre brädor
    Tre master
    Två bommar
    En väska med fenor och mastförlängare
    En väska med våtdräkter
    En väska med kläder
    Ett tält
    Ett kylskåp
    En cykel
    -och då fortfarande med sikt genom alla backspeglar

    Eller:
    14 flyttkartonger och en Yuccapalm
    -och faktiskt sikt genom alla speglarna, om än lite halvdåligt i mittenspegeln

    Eller, med takbox/räcke:
    En fru (inte i takboxen den här gången)
    Barnstol med innehåll
    Fem segel
    Fyra flyttkartonger
    Fyra master
    Två bommar
    Två surfbrädor
    En väska med fenor och grejs
    En väska med våtdräkter
    En hockeytrunk med kläder
    En väska med kläder
    En rulle glasfiber
    En stor låda med byggmaterial
    25 kvm furufanér
    En väska med barnleksaker och tillbehör
    En apstor barnvagn
    En resesäng för barn
    5 paket blöjor
    Tre väskor med bärbara datorer
    En systemkamera med allt tillhörande skrot
    – Och alla fem stolarna monterade i bilen
    – Och då fortfarande med sikt genom alla backspeglar
    Faktum är att jag packade så lågt att det inte var lastat över ryggstöden, så att inget skulle komma farandes vid en hård inbromsning.

    Den börjar på 219 lök. En TDI modell 2010 med 7-växlade DSG:n går på 234 (jag är fan kär i den växellådan). Ecofuel börjar också på 234.
    Multivanen är snordyr, du får väl i princip all utrustning som finns till Touranen för grundpriset på bussen.

    EDIT: Har du en tjänsteförmån där du inte står för avbetalningen, ja då är det väl bara att välja multin. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 17:44

    Det går väl inte att skriva Multivan utan att skriva snordyr, men…
    Vad kostar en husbil?
    Vad kostar det att skaffa en valfri skåpbil och låta nåt proffs surfbusskonvertera den så den går att sova i och ha brädorna i, antingen samtidigt eller antingen eller.
    Om man själv skaffar ett skåp och bygger om, hur mycket är arbetstiden värd?

    Jag kan ha en bunt brädor och riggar i bilen och ändå ha sovutrymme, och jag kan ha kall frukostmat i den fabriksmonterade kylboxen. Nu köpte jag en skraltig multivan för 27000 men jag tycker det är grymt att det finns en bil som i princip är en surfbuss direkt från fabrik. Jag tittade runt på några andra tillverkares (Renault och Toyota) websidor för att se om de har nåt som är jämförbart med multivan men kunde inte hitta nåt. Finns det nåt sånt?

  • freed

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 22:18

    Det verkar som om Caravellen finns som eco/gas variant. Den klarar dessutom 7,5 basbelopp. Men Caravelle är väl inte riktigt som Multivan?

    Ska in och kolla på vag imorgon

  • fluff

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 13:26

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta tjänstebilen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.