Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugisiska örlogsmaneter

  • Portugisiska örlogsmaneter

    Publicerad av danneman på 6 januari, 2006 vid 00:16

    Hörde talas om denna manet att den var saatans giftig å att man tydligen förlamas av den! sökte runt lite men hittade ingen fakta direkt men lite orolig blev man ju nu när man ska fara till elyaqe!

    Nåns som vet något om denna elaking:eek:

    nachoman svarade 13 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 05:19

    Jag har inte järnkoll, men använd rätt namn så hittar du kanske mer. Det heter Portugisisk örlogsMAN, inte MANET. Namnet kommer av att maneten har en slags segel och seglar fram på vattnet, och eftersom den är så välbeväpnad måste det vara ett krigsfartyg, en örlogsman.

    På engelska heter den portuguese man-o-war, och googlar man på den får man runt 38500 träffar.

    Sen har jag för mig att den inte är ett djur, utan en hel koloni individer. Varje tentakel är ett djur, luftblåsorna är en bunt djur och så vidare. Jag tror dess livscykel är rätt komplicerad, den är inte manet hela sitt liv.

    Och ja, den är jättefarlig.

  • mag

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 12:13

    Jotack det är bra drag i den lille rackaren. Tyvärr är den såpass liten att du inte ser den i vattnet förrän det är försent. Fast om du inte är överkänslig eller har grym otur och virar den runt halsen, ögonen, eller så så är den inte mycket värre än ett par rejäla getingstick. Vilket iofs kan vara rätt trist! Men är du överkänslig så kan du dö precis som av huggorm eller getingstick.

    Jag blev bränd vintern 99/2000 och har fortfarande ärr på armarna efter en sån liten jäkel. De har tunna genomskinliga trådar med små ljusblå blåsor utefter trådarna. Gjorde rejält ont i nåt dygn sedan avtog det. Man får räkna med lite sånt på kul surfställen tyvärr.

    De blåser upp en flytkropp som de ligger och seglar med! Enligt de som vet så är de vanligast en dryg vecka efter fullmåne har jag för mig, samt efter större stormar i området. De förekommer i alla varma vatten, Västindien, Hawaii etc.

    Bränn på!
    Magnus

  • jonatan

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 20:10

    Om jag inte minns fel dör det fler människor av maneter än hajatacker..

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 22:51

    När jag googlade fick jag fram att flytkroppens längd var 9-30 cm, så vissa är visst inte så små. Sen kan tentaklerna enligt vissa uppgifter bli 50 meter långa, huga!

  • donpedro

    Medlem
    7 januari, 2006 vid 12:18

    Fy fan de låter som en rätt otrevlig varelse, men vilken tur att du står på en bräda och inte dragar i vattnet som alla kitare dåra. Men det borde väl iaf kanske vara så att dom håller sig på ganska djupt vatten om det blåser, de gör iaf maneterna i sverige fast de e ju inga mördarmaskiner direkt.

  • callep

    Medlem
    7 januari, 2006 vid 16:19

    det e ju med en sån manet i ett baywatch avsnitt!
    mycket dramatiskt avsnitt…

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 01:25
    donpedro wrote:
    Fy fan de låter som en rätt otrevlig varelse, men vilken tur att du står på en bräda och inte dragar i vattnet som alla kitare dåra. Men det borde väl iaf kanske vara så att dom håller sig på ganska djupt vatten om det blåser, de gör iaf maneterna i sverige fast de e ju inga mördarmaskiner direkt.

    Det gör de inte, de flyter eftersom kroppen är gasfylld. Däremot driver de in i tusental längs ostkusten på Oahu när det blåser rejält. Då sitter stora varningsskyltar vid stränderna och lokalbefolkningen uppmanas att alltid hålla utkik efter maneter och larma myndigheterna när de kommer in i stora drivor.

  • manno

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 20:35

    Baywatch är alltid dramatiskt!

    Appropå maneterna så hade jag fått för mig att de kunde finnas i portugal när jag var där i somras, sen när jag fick syn på en boj i ögonvrån utanför guincho höll jag på att skita ner mig, fast det gjorde jag inte som tur var…

  • bergelin

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 08:39
    callep wrote:
    det e ju med en sån manet i ett baywatch avsnitt!
    mycket dramatiskt avsnitt…

    haha.. skönt att du har koll på en sådan fenomenal serie.

  • nachoman

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 14:47

    Hmmm… googlade lite på det här nu när jag precis är hemkommen från vindsurfsemester och inser att det var en sån här rackare som jag blev bränd av. Gjorde satans ont på en gång och sen kom yrsel, lite frossa och smärta i bröstet. Tur att ingen visste att den var så farlig där jag var. Ingen hade ens tidigare ens sett dem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugisiska örlogsmaneter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.