Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Power.XT förlängare?

  • Power.XT förlängare?

    Publicerad av Oregistrerad på 19 maj, 2006 vid 20:02

    Hej Hej..funderar på att investera i en Power.XT förlängare..funkar dom bra? Hur är det med sand och sånt..är dom känsliga för det..alltså själva mekanismen..eller inga problem alls? några nackdelar förutom priset?

    hstrom svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • krullo

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 20:58

    Jag har två polare som är helnöjda med sina Power.XT. De kör camberfritt och högst 8.0. Den ena polare påstår till och med att han kan justera nedhalet liggandes i vattnet (ja, han älskar allt North gör). Själv köpte jag en Power.XTR för att kunna få ner mitt cambrade 8.5. Det funkar inget vidare. Kraften i mekaniken räcker inte. Dessutom kör jag Neil Pryde och mittenhjulet i den talja som nedhalet går i är lite bredare än på Norths egna segel. Detta gör att det inte går att köra två varv på förlängaren, för då kommer nedhalslinan i beknip. Därför får jag köra ett varv, precis som på XT. Jag kör vev på det 8.5:an istället. 6.2 camberfritt funkar att få ner med .XTR:en.

    Med andra ord, det kanske kommer funka kanon för dig, men det beror på vilket märke på segel och hur stort segel du tänkt dig.

    Förresten, det finns säkert många som kör Power.XTR på stora cambersegel. Berätta gärna hur ni gör, så kanske jag kan få det att funka bättre också.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 22:00

    På båtmässtan riggade jag ett North Warp runt 7 kvadrat med en vanlig powerXT. Det var inga som helst problem, det är nog bara kompatibiliteten med NP som ställer till det, jag tror jag har hört talas om det problemet förr.

  • petter_f

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 23:22

    I’ve got one and have used it about 20 times. So far it has worked flawlessly but it did make a crunching noise today when tightening the last few centimetres. I reckon it was salt or a grain of sand that I didn’t rinse from yesterday (well I hope that’s all it was).

    It does downhaul easier (or is neater) if the ‘rollers’ on the sail are parallel with the sail and not at right angles to it (don’t know how to describe it but works best on my Naish and Simmer). The big plus for me is that it saves my wonky back a lot of grief.

    And yeah, I make an adjustment in the water about every time I’m out sailing. Although I found out yesterday that I couldn’t release the downhaul, out on the water, with a pro-limit style (mine is a copy I think) mast base, as it was wide enough to not allow the lever to complete the release function (works fine with my NP though). If you don’t know what I’m on about drop me a pm if you want more of an explanation.

    My biggest sail is a 6.0 wave.

  • hstrom

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 09:08

    Tja!

    Har haft dom i 2 år nu tror jag… funkar kanon! Har bytt tamp engång… Annars har dom funkat kanon! O jag har använt dom MYCKET!

    Hade ett tag ett 8,7 utan cambers som funkade fint att dra med Power XT. Och XTR ska ju klara ännu större. Vet inte hur mkt mer kraft som behövs när det e cambers iofs.

    /Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Power.XT förlängare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.