Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prishöjningar..?

  • Prishöjningar..?

    Publicerad av goose på 19 februari, 2009 vid 15:54

    Håller man inte på att smyghöjer priserna på brädor just nu? Bland andra har Onwater har flera ggr på höjt priserna på Starboard sista månaden, nu kostar en vanlig FW-bräda 15 000 spänn!! Kommer det att fortsätta..?

    rasmus_w svarade 15 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • adde

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 16:04

    Ja, med de dollar och europriser som gäller nu så får du nog räkna med en rejäl höjning till 2010 års produkter. Tex har ju dollarn gått upp 50% sen förra våren.

    Om man höjer varor redan nu så kan det bero på att man har löpande ordrar under året och att man inte har marginal att hålla det priset som sattes för snart ett år sen för saker som man nu betalar rätt mycket mera för.

    Jag tror det blir ett bra år för begagnatmarknaden 😀

  • goose

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:07

    Alltid hittar man på ursäkter att höja priset…..för ett år sedan motiverade man det med högt oljepris och andra höga råvarupriser, då var kronan stark. Nu när oljepriset är en bråkdel av vad den var förra året så är det den svaga kronan….Bensinpriset är väl en bra indikator, den är nu 65% av priset förra året, varför följer inte surfpriserna med?

    Surfbräda (+ segel) = plast = olja = lägre pris

  • stickan

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:23

    Tyvärra handlar vi i Euro eller Dollar…som handlare har man inte mycket val
    http://www.x-rates.com/d/SEK/EUR/graph120.html
    Lägg på 20% på inpriset så måste utpriset upp nästan lika mycket.

    Hade vi haft euro så hade det inte varit något problem men det vill inte “vi” ha när vi fick välja.

  • goose

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:25

    Man kan inte bara stirra sig blind på valutakurser, olja handlas i dollar, varför skenar inte bensinpriset mät i kronor iväg då? Jo, råvarupriset (=olja) har gått ned än mer.

  • stickan

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:45

    Ja men vad har oljepriset med priset på surfprylar att göra?
    Visserligen följer priset på oljebaseradeplaster oljepriset till viss del men jag tror detta inte har så stor inverkan på produktionspriset på ett segel eller en bräda.

  • goose

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:59

    Segel är till 100% tillverkade av material som har sitt ursprung ur olja eller gas (förutom någon stålring). Plastgranulatpriserna följer oljeprisutvecklingen på ett väldigt tydligt sätt, jag har jobbat med detta. Materialkostnaderna står nog för en stor del av tillverkningskostnaden eftersom segel sys i låglöneländer, typ Kina och Sri Lanka.

    Om nu inte priserna på material har så stor inverkan på priserna varför höjde man förra året priserna med motiveringen på höga materialkostnader? Då hade uppenbarligen inte en stark krona någon effekt.

  • surfmeister

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 19:03

    Brädorna är byggda i Thailand och sen sommaren 2008 (dvs 6 månader sen) har kronan fallit som en sten (ner från ca 5,60 Bht/1 sek till under 4 Bht). Eftersom brädbygge är rätt arbetsintensivt så påverkar detta priserna. Tyvärr har vi en valuta värdigt en bananrepublik……………Dock om det motiverar att en bräda idag ska kosta mellan 15-17 000 är en annan fråga (med tanke på att de låg runt 11-12 000 för typ 1.5 år sen).

    Oavsett anledning kommer de nya priserna definitivt påverka försäljningen av nya brädor och ansökningarna för att bli teamseglare kommer väl öka ;). Mina planerade inköp kommer nog att dröja…snyft….:(

  • dr-masse

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 19:06

    Förra året, och framförallt året innan, var kolfiber väldigt dyrt vilket åtminstone påverkade priset på brädor.

    Men jag håller med – lägre råvarupriser, lågkonjunktur och ett med stor sannolikhet lugnare löneläge borde ge liknande eller lägre priser, inte högre.

    Men här i Sverige lider vi lokalt av att kronan rasat duktigt mot både Euro och dollar, som är de valutor som surfprylar handlas i. Får väl kika på UK, pundet känns som om det kommer att fortsätta i en skön utförsbacke ett tag till…

  • jesper_b

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 19:34

    Jag kan bara svara för mina produkter (hot och aeron). I båda fallen köper jag i dollar. Mina nuvarande priser är inte hållbara med nuvarande dollarkurs och går den inte ner ganska så omgående måsta jag höja priserna. Min senaste order master och bommar går jag i princip +-0 på, på någon enstaka produkt -. Jag biter ihop ett tag till hoppas på dollarras.

    /JB

  • goose

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:19

    Oavsett anledning och om prishöjningarna är skäliga. Det känns helt galet att höja priserna när världen står inför den värsta ekonomiska krisen i modern tid. Det går lite mot ekonomisk teori att man höjer priser när efterfrågan väntas rasa, känns som man binder ris till egen rygg. Tror knappast att surfindustrin är en prioriterad bransch för statsmakterna….

  • bicless

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:46

    Våra inköp i dollar har gått upp nästan 40% sen förra sommaren, våra inköp i euro har gått upp 15%.

    Råvarupriserna har ofta bara väldigt marginell påverkan på totala varans kostnad i dollar eller euro. Butikens inköpskostnad i exempelvis $ påverkas av

    -Frakter (som ju påverkas av mycket av oljan)
    -R&d
    -Produktionskostnad i form av löner och maskiner
    -Kvalitetskontroll
    -Garantiavsättning
    -Overhead för tillverkaren
    -Overhead för eventuell distibutör eller trader
    -Råvara

    I många fall, typ segel och våtdräkter är råvaran extremt liten del av totalkostnaden. Råvarupriserna har ochså en rejäl eftersläpning i effekten på tillverkningskostnaden då stora tillverkare köper råvara på termin, dvs priset är låst kanske 8 månader framåt. En prissänkning på råvara ger kostnadsminskning 8 månader senare och vice versa, jag tror den i de flesta fall äts upp mer än väl av ökade lönekostnader i produktion.

    Även vi blir tvugna att höja priserna om inte valutan stärks snart
    Just nu är en del varor med negativ profit, så kan man inte hålla på många veckor.

    Jag tror inte lågkonjunkturen kommer lyckas hålla nere priserna. Har fått reda på att andra branscher inom konsumentvaror är igenom exakt samma process med rätt kraftiga prishöjningar i pipeline just nu. Enda som kan rädda situationen är kronkursen.

    Bicless

  • rrd

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:51

    -En surfare borde helt enkelt ha en del av sin lön eller annan inkomst i USD, valutasäkrad.

    -När det gäller prissättning så gäller dom vanliga utbuds- o efterfråge modellerna. Det finns en gräns där det blir förlust för varje såld bräda. Kan bara fungera under en kortare tid för att underhålla marknaden.

    -Att inte handla bidrar i sig till prishöjningar och ekonomisk nedgång.

    -Andrahandsmarknaden borde nu bli mer intressant o fungera bättre.

    -Det som är känt av tidigare ekonomiska nedgångar är att återhämtningarna ofta sker snabbare än man har förutsett.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:51

    Valutakurser hit, valutakurser dit. Råvarupriser. De flesta företag som säljer till andra länder sätter de priser de tror sig kunna få på de olika marknaderna. Ser brädtillverkarna att deras försäljning störtdyker i Sverige men håller sig uppe i andra länder så kommer de nog sänka sina priser till svenska handlare. I allafall om vår marknad är stor nog för att synas i deras statistik, vilket säkert gäller vissa (t.ex. Simmer och Hot) mer än andra.

  • bicless

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 21:02

    Nja, jag är mycket tveksam till att de kommer supporta den svaga svenska kronan. Flera av producentföretagen går redan på knäna, då finns ju ingen pengapåse att ta av.
    Både F2 och Mistral har ju hamnat i bekymmer på sista tiden och jag tror ingen av de andra gräver guld.

    Ofta har distributörer som säljer i SEK även en valuta klausul. I den står det att om valutan rör sig utanför en korridor på exempelvis 4% så får de justera priserna. Så inte ens de som köper i SEK kan känna sig säkra på sina inköpspriser.

  • mangew

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 21:12

    Varför inte börja tillverka här, vi har ju rea på all export just nu. Om vi kan bygga segelbåtar och sy segel till desamma som prisas världen över borde vi ju kunna göra det samma med vindsurfing. Visst är dessa segelbåtar i premium segmentet men nu har ju Mistral deklarerat att de endast skall göra premium plankor, så varför inte. Det var ju inte så länge sedan det byggdes super kolfiber segelbåtar i Kista i Stockholm och på Lindholmen i Götet. Så varför inte börja bygga vindsurfing prylar här hemma, det verkar ju som om vi har en och annan shaper här på konfen. Made in Sweden är ju inte helt fel. /Magnus

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prishöjningar..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.