Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prishöjningar..?

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 12:44

    Om vi exprimenterar lite till med jordklotet kanske det rätt var det är blir blåsigt som attan. Sen gräver man upp fina kanaler istället för vägar och vips kan man börja surfa till jobbet och lämna bilen hemma 🙂 Vola, oljeproblemet ur världen.

    Gäller att tänka positivt…..

  • rasmus_w

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 12:48

    @Bicless 531457 wrote:

    Om vi exprimenterar lite till med jordklotet kanske det rätt var det är blir blåsigt som attan. Sen gräver man upp fina kanaler istället för vägar och vips kan man börja surfa till jobbet och lämna bilen hemma 🙂 Vola, oljeproblemet ur världen.

    Gäller att tänka positivt…..

    Haha, det där låter som nåt mycket hädiskt jag skrev för några år sedan. Varmare klimat innebär mer energi i atmosfären, energi som kanske går att ha nytta av. Jag kan fortfarande inte se nåt fel med det resonemanget utöver att jag svär i kyrkan.

    En annan fin svordom i kyrkan är de förslag som finns på hur man skulle kunna kyla klimatet godtyckligt mycket utan att göra nåt åt växthuseffekten. 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:03

    ..eller också är oljan numera billigare än någonsin eftersom vi renar förbränningen lite mer nu än tidigare… Skål! Gillar ni också science fiction litteratur? Glöm inte bort just det där med “fiction”. Skönt att höra att det finns nån som håller på att lösa detta problem, för mig får man gärna svära undertiden, oavsett kyrka eller inte! Kör så det RYKER! /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:36

    Renad förbränning innebär dessutom att vi effektiviserar: Vi använder mer av energin i oljan till det vi vill och mindre av energin till att producera föroreningar. Skål!

    Svära i kyrkan-lösningen är egentligen ganska enkel: Fyll en eller flera rymdfärjor (eller ta nån “billig” transportraket) med finkornig sand och sprid ut sanden i hög omloppsbana. På så vis kan vi filtrera bort godtyckligt mycket av solljuset och därmed kyla jorden hur mycket vi vill. Att det fungerar vet vi mycket väl eftersom vulkaner och asteroider har kylt jorden på det viset gång på gång. Problemet är snarare att man kan se det som en “stoppa huvudet i sanden”-lösning.

  • klint

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 09:59

    @Ola H. 531395 wrote:

    Här på Maui fick jag lite inside info om Cobrafabriken, typ att de de senaste åren sålt brädor med förlust (och tjänat pengar på helt andra grejjor, t ex tillverkning till bilindustrin). Risken är alltså att brädpriserna går upp en REJÄL bit till om man ser framåt 1-2 år. Bara att vänja sig…

    Helt riktigt, kolla exempelvis in svenska priserna på Starboard 2009. Ingen rolig läsning…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 10:06

    @Klint 532344 wrote:

    Helt riktigt, kolla exempelvis in svenska priserna på Starboard 2009. Ingen rolig läsning…

    Den intressanta frågan är ju för den delen om prishöjningarna leder till stora mängder osålda brädor eller inte.

  • carrera

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 10:52

    @Rasmus_W 532346 wrote:

    Den intressanta frågan är ju för den delen om prishöjningarna leder till stora mängder osålda brädor eller inte.

    Förmodligen leder det nog till till mindre lager ute hos ÅF och då givetvis längre leveranstider vid beställning!

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 13:08

    @Carrera 532360 wrote:

    Förmodligen leder det nog till till mindre lager ute hos ÅF och då givetvis längre leveranstider vid beställning!

    Vilket för den delen säger nåt om att Mistrals strategi kan vara vettig. Mindre lager hos ÅF gör direktförsäljning attraktivare för kunden. Undras hur länge det dröjer innan det finns e-shoppar på alla de tillverkares websiter…

  • dr-masse

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 13:26

    Det kostar flis att ligga på lager av surfprylar, som när det gäller segel å brädor dessutom lanseras varje år…

    Så, jag tror nog oxå att vi kommer att få se mer e-handel och förbeställningar. Vilket även öppnar för “semi-custom”, som jag tror kommer att vara mycket vanligare än idag i takt med att digitala fräsar blir vanligare, enklare att hantera och billigare.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 16:15

    Plus att Customtillverkarna antaligen inte har samma behov av att höja priserna eftersom de hela tiden tagit ut priser de kunnat leva på, vilket borde betyda att skillnaden mellan custom och cobra minskar rejält.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prishöjningar..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.