Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

  • PRO Area, Habo

    Publicerad av skotten på 26 maj, 2010 vid 23:48

    ok, this may not be popular with everyone, but it was discussed a couple of years ago behind the scenes and was abandoned because it felt it was unfair in many aspects..

    However, its now clear that Habo is becoming so busy that it needs to be at least discussed….. so, being the master of controversy in here, I will put it out there.

    How about separating the advanced riders from the guys that are learning to ride?, meaning.. if you cant ride unhooked, or at least have the ability to look behind you before you jump or tack, then you shouldnt be in the “pro” area?

    I know that habo is big, we have a lot of space, more than most.. but guidelines would be nice. Opinions and proposals please.

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

    kitemaster svarade 13 år, 10 månader sedan 31 Medlemmar · 99 Svar
  • 99 Svar
  • wiken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:04

    Jag vet inte om jag håller med om ett “pro” område. det finns massor av erfarna åkare som aldrig krokar ur och likande.

    däremot kan det kanske vara lämpligt med ett förslag/rekommendation/uppmaning snarare än en regel.

    en uppmaning att om man inte känner sig helt säker kan man köra vid nudisterna på andra sidan bryggan.

    det är något som jag redan idag föreslår för mina elever. deras reaktion är att det är sunt förnuft och jag instämmer. de vill verkligen inte in i det getingbo som 15 freestyleåkare och 5 kitekraschande noobs utgör.

    så varför inte ha en rekommendation till de som inte känner sig HELT säkra att launcha på andra sidan bryggan?

  • mjersen

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:35

    word! men det tycker man ska tillhöra sunt förnuft om man e nybörjare.. när man började åka själv så höll man sig ju så långt borta som möjligt för sin egen skull och för att inte kännas i vägen.
    på den tiden bestod “pro zonen” av en pontus vidrig som stod o spydde i vattnet och en hugo bjumburger som försökte hoppa så nära en som möjligt eller gärna ta tag tag i ens linor under tiden man körde.

  • lima-ko

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:45

    I St. Kilda, Australien, hade de två zoner, avgränsade med en boj. På ena sidan fick ingen undervisning ske, vara sig från skolor eller eller polare som lär polare, och man fick bara åka där om man kan kunde KÖRA UPPVIND.

    En helg med sol och bra vind var det 4 skolor som undervisade med uppåt 20 instruktörer och säkert minst 60 andra kajtare.
    Det fungerade alldeles utmärkt där, således borde det göra det även i Habo, right!?

  • call3

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:56

    Sunt förnuft hos både de som kan åka och de som inte kan är väl önskvärt.. är ju gott om plats för alla än så länge.

    Jag brukade bjuda på godis i början för att hålla mig kompis med habo locals så slapp man bli stabbad när man byte om

  • mjersen

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:08
    Call3;613942 wrote:
    Sunt förnuft hos både de som kan åka och de som inte kan är väl önskvärt.. är ju gott om plats för alla än så länge.

    Jag brukade bjuda på godis i början för att hålla mig kompis med habo locals så slapp man bli stabbad när man byte om

    men du märkte kanske att din bil gick lite sämre på vägen hem?

  • wiken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:10

    vill tillägga att i en sådan eventuell rekommendation skulle även riggning ske på andra sidan bryggan. Vi vill inte se massa nybörjare gå 150 meter på land med kiten i luften.

    Alltså – rigga och surfa på stranden på andra sidan bryggan om du inte är HELT säker på vattnet.

    De flesta instruktörer kör i nuläget sina kurser utanför nudisterna om det är mycket folk.

  • call3

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:42
    mjersen;613948 wrote:
    men du märkte kanske att din bil gick lite sämre på vägen hem?

    Det va därför det rök som fan från Johans…..

  • pjoter

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 10:08

    Det jag vill se är ett pro område med massa obstacles! Dom ska se så stora å skrämmande ut att alla noobs håler sig långt borta.

    På tal om det… hrrrrrmmmm, habo-gossar, kom igen nu va.. 🙂 Å vad är sagt om lundakickern som står vid secret tillsammans med landskronaslidern? ska vi inte ställa ut dom grejerna (efter att moddat lundakickern).

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 10:15

    är det inte bara lättast att som sverigedemokraterna begränsa tillkommande flyktingar/invandrare, eller jag menar kitare?

    wiken du får mer tid åt korvätning och kan kanske ha lite tid för kiting också….

  • mri

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 11:43

    PRO-område låter helt klart väldigt…. anti. Lite ‘pissa in sitt revir’, om ni ursäktar uttrycket.
    Ska det göras så vänd på det istället och ha ett uttalat nybörjarområde – det låter bra mycker mer välkomnande.

  • pewe

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 12:00

    Hahaha Hugo Bjumberger som tar tag i linor… hahaha oerhört kul!

    Hugge hugge hugge! Trevligt i Torekov! Riktigt deluxe mannen! Kommer snart ner igen!

  • kitemaster

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 12:23

    Det är väl såhär det redan ser ut i praktiken, men för tydlighetens skull föreslår jag att vi organiserar oss enligt följande när det är trångt i Habo. Då kan vi även sätta upp skyltar och organisera kursverksamheten bättre:

    Spot-organization-HaboLjung.jpg

  • aka_kalle

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 12:40
    kitemaster;614013 wrote:
    Det är väl såhär det redan ser ut i praktiken, men för tydlighetens skull föreslår jag att vi organiserar oss enligt följande när det är trångt i Habo. Då kan vi även sätta upp skyltar och organisera kursverksamheten bättre:

    Spot-organization-HaboLjung.jpg

    Ser nice ut! KiteMASTER lääär kita i PRO area!

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 13:04

    Det är en sak som jag undrar över det är att alla kör närmast där man lunchar kiten.

    Det kan var lite jobbigt när man skall ut. som reglen är så har den föraträde som skall ut.

    Ibland har det varit så att man får tilöämpa störst kör först för att komma ut.

    En undran bara?

  • sourra

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 13:07

    Rekommenderad zon för nybörjare är väl ingen dum idé. Så är det ju inofficiellt på de flesta ställen. När nytt folk frågar var det är bäst att det köra så finns det ju alltid nåt område som man hänvisar till. Det kan ju aldrig skada att göra det lite tydligare. PRO-only känns dock inte så hårt. Apropå hårda killar kom jag att tänka på den här barndomsfavoriten:

    Quote:
    Två bajstollar stod och högg ved en rännskit pltötsligt gick förbi. “Får jag vara med?”, frågade rännskiten varpå svarade tollarna svarade “Näe, det här är bara för hårda grabbar.”
Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.