Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

  • call3

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 13:09

    Vem tar på sig ansvaret att säga till de som inte kan åka och är inne i PRO zonen att de måste flytta sig? alla får hjälpa till med att förklara, -hej, jag tycker du är jäkligt kass du måste gå ner söder om bryggan

  • kitemaster

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:37

    Ja, den som ska ut från stranden har företräde, jag tror det framförallt beror på okunskap att man inte väjer för folk på stranden. Väjningsregler kan också skyltas bättre.

  • johanw

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:58
    Call3;614026 wrote:
    Vem tar på sig ansvaret att säga till de som inte kan åka och är inne i PRO zonen att de måste flytta sig? alla får hjälpa till med att förklara, -hej, jag tycker du är jäkligt kass du måste gå ner söder om bryggan

    tror man förstår själv med de “sunda förnuftet” när man får köra i andra zonen..

  • pjoter

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 15:05

    synd att alla goa kickers ligger i baby bay…

    nej jag vet i tusan om de här är en bra ide alltså…. Alla kör överallt, dock håller vi kurserna söder om bryggan vid mkt folk.

    Å så slänger vi i lite obstacles uppe vid gyttjan så e de fixat ett pro område.

  • mjersen

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 15:28
    Call3;614026 wrote:
    Vem tar på sig ansvaret att säga till de som inte kan åka och är inne i PRO zonen att de måste flytta sig? alla får hjälpa till med att förklara, -hej, jag tycker du är jäkligt kass du måste gå ner söder om bryggan

    jag kan ta på mig det nu under tiden jag e handikappad o bitter.

  • skotten

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 16:48

    hehe nice feedback, I know the baby bay sounds a little more friendly, but I didnt want it to sound like we were separating everyone, rather have an area where people can unhook and bust a move without someone crashing into them : )

    Although there are a little rocks over on the south side, I think its better that people having accidents make it over the hill and into water as opposed to a cafe or minigolf… : )

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 09:37
    Call3;614026 wrote:
    Vem tar på sig ansvaret att säga till de som inte kan åka och är inne i PRO zonen att de måste flytta sig? alla får hjälpa till med att förklara, -hej, jag tycker du är jäkligt kass du måste gå ner söder om bryggan

    Precis, det får bli ett gemensamt ansvar för alla som åker där.

    För att göra det lättare för båda parter och slippa diskussioner som den du ger exempel på tycker jag INTE man ska kalla det PRO area. Att kroka ur och köra handle passes är inte allas mål, trots att de är riktigt bra på att kajta. Därför tycker jag det är bättre att dra gränsen vid att man kan köra upwind.
    Kalla det snarare något i still med freeride area och learning area.

    Freeride area
    #Här ska man kunna åka uppvind
    #Man ska ha koll på och följa väjningsreglerna:
    1 Upwind=kajt upp, downwind=kajt ner
    2 Samma höjd, personen med kajten till höger (styrbord) tar upp kajten. Personen med kajten till vänster åker lite downwind och håller ner kajten.
    3 Kajtare på stranden har företräde eftersom det är “farligare” på stranden än i vattnet.
    # Ingen undervisning, varken från skolor eller polare som lär polare. Så tillvida de inte uppfyller rekommendationerna ovan.

    Learning area
    # Här får vem som helst åka
    # Rent naturligt kommer skolorna och andra noviser hålla till här
    # Om de som kan köra upwind väljer att köra här ska de man minst 30 m säkerhetsavstånd downwind från skolor och noviser, annars får de räkna med en kajt i huvudet.
    Upwind från skolor och noviser gäller sunt förnuft men man ska ha i åtanke att utan förvarning kan de från att ha kajten kontrollerat vid 10 styra över den till 3 snabbt som skabb.

    Vad tror ni om detta?
    Så här var det som jag tidigare sa i St. Kilda, Australien. Där funkade det alldeles utmärkt, med 4 skolor-ca 20 instruktörer och säkert 60 andra kajtare.

  • skotten

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 10:28
  • sourra

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 10:53

    Ja det var ena riktiga visdomsord

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:23

    Kor är visa du vet sourra.

  • aka_kalle

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:34

    nu var det klubbat då

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:46

    Exakt, hah hah.
    Det måste nog jobbas in en del innan det blir verklighet. Förslagsvis av Skånes Kitesurfing klubb samt skolorna som undervisar vid och omkring Habo.

  • wiken

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:47
    Lima-ko;614177 wrote:
    Precis, det får bli ett gemensamt ansvar för alla som åker där.

    För att göra det lättare för båda parter och slippa diskussioner som den du ger exempel på tycker jag INTE man ska kalla det PRO area. Att kroka ur och köra handle passes är inte allas mål, trots att de är riktigt bra på att kajta. Därför tycker jag det är bättre att dra gränsen vid att man kan köra upwind.
    Kalla det snarare något i still med freeride area och learning area.

    Freeride area
    #Här ska man kunna åka uppvind
    #Man ska ha koll på och följa väjningsreglerna:
    1 Upwind=kajt upp, downwind=kajt ner
    2 Samma höjd, personen med kajten till höger (styrbord) tar upp kajten. Personen med kajten till vänster åker lite downwind och håller ner kajten.
    3 Kajtare på stranden har företräde eftersom det är “farligare” på stranden än i vattnet.
    # Ingen undervisning, varken från skolor eller polare som lär polare. Så tillvida de inte uppfyller rekommendationerna ovan.

    Learning area
    # Här får vem som helst åka
    # Rent naturligt kommer skolorna och andra noviser hålla till här
    # Om de som kan köra upwind väljer att köra här ska de man minst 30 m säkerhetsavstånd downwind från skolor och noviser, annars får de räkna med en kajt i huvudet.
    Upwind från skolor och noviser gäller sunt förnuft men man ska ha i åtanke att utan förvarning kan de från att ha kajten kontrollerat vid 10 styra över den till 3 snabbt som skabb.

    Vad tror ni om detta?
    Så här var det som jag tidigare sa i St. Kilda, Australien. Där funkade det alldeles utmärkt, med 4 skolor-ca 20 instruktörer och säkert 60 andra kajtare.

    Instämmer genom att banka knogarna i bordet, here here.

    Gillar verkligen din poäng att den erfarna åkaren ska hålla gott avstånd till andra i learning area.
    Bör iofs gälla överallt för din egen skull, slippa få kite över sig. Men många kan bli bättre på att visa nybörjare hänsyn genom att hålla sig på behörigt avstånd. Även om man själv tycker det är lugnt blir de stressade, lite som de stackars ankfamiljerna i Habo.

  • wiken

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:48
    Lima-ko;614213 wrote:
    Exakt, hah hah.
    Det måste nog jobbas in en del innan det blir verklighet. Förslagsvis av Skånes Kitesurfing klubb samt skolorna som undervisar vid och omkring Habo.

    Dags att uppdatera skylten med spotinfo?

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 12:45

    man dör lite inombords när man ser dessa gulliga ankfamiljerna skvalpa loss..

    då är cirkus habo inte längre cirkus habo. eller jo lite.

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.