Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

  • pjoter

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:32

    Fast nu har väl brickan kitat ett rätt bra tag och är nog minst lika PRO som de flesta som anser sig det i den här tråden…..
    Tycker fortfarande inte att det låter som en strålande ide att flytta nybörjarna ner mot badområdet, varför inte åt andra hållet istället? bukten mot bjärred är superlång och sågott som tom på folk utom lite vindsurfare, åt andra hållet däremot kommer det badande direkt efter bryggan och hela vägen ner till blå cafeet.
    Tror vi bara kommer skapa oss ovänner genom att dra oss åt det hållet faktiskt. Blåser det nv och en noob tappar kiten så drar den rätt upp på badstranden bland alla barnfamiljer och broilers. Inte så bra reklam för sporten….
    Och ja, ibland tappas kites, har iaf hänt mig ett par ggr av olika orsaker (trasig sele, leash och hjärnsläpp) och även sett det hända andra en massa gånger (linor kan tex gå av wiken 🙂 ).

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 22:01

    håller med. hellre upp och såklart förbi vindsurfarnas heliga spot, hade jag själv inte haft några problem med även fast man kanske missar lite surferlove on the beach.

    det är väl också egentligen “nybörjarna” som ska kunna få kita vid utpräglade nybörjar kitespots som habo ljung är. här skadar dem bara sig själv (och inte civilians) och kan av folk på launchplats och därtill också få hjälp om ngt skiter sig.

    allting handlar om bekvämlighet och missad surferlove. vem vill inte packa ihop på en fin fin gräsplatta och samtidigt bli klappad på ryggen av skotten.

    istället för att packa ihop i helvetes falsterbo med dess djävulusiska sand som bara sticker fast på skiten och man måste ägna extra tid åt sopning…

    mer grönska och surferlove åt folket.

  • jakobb

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 23:30

    men tänk vad coolt när man kan säga till folk att man har kitat i the PRO area, istället för freeridezonen.

  • kitemaster

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 23:53

    Fast det är mest SV. Vid NV badar ingen för då är det kallt 😉
    Jag tror snabbt att det kommer bli trångt i Baby Bay och då kan vi eventuellt bredda mot Bjärred, fast vi får vara noga med att lämna vindsurfarnas område ifred. Dessutom är det badare uppe vid långa bryggan också.

  • pjoter

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 05:30

    men hur långt är det inte upp till långa bryggan?? Det är ju längre än till piren i lomma. Alltså vattnet mellan habo och långa bryggan är löjligt stort, skulle lätt få in 200 kitare till innan det blir crowded och vi måste söka oss neråt badstranden. Sen borde det vara lättare att föra en diskussion med vindsurfare om att dela på spoten än att ta den diskussionen med ett par tusen badande?.

    Det bästa alternativet tycker jag faktiskt är:
    babybay, där körs kurser av alla skolor=fredat område.
    Vanliga habo, där man startar och där nybörjare håller sig kvar.
    Längre upp mot långa bryggan, PRO (Pensionärernas RiksOrganisations) område.

    Detta gäller bara de mest crowded sommardagar, är det inte många på vattnet får man köra vart man vill med ansvar. Men i vanliga habo och babybay är det nybörjare och skolor som har totalt företräde. Tycker man det är läskigt med nybörjare som står med kiten kl 12 eller bodydraggar över hela stället så kryssar man mot långa bryggan och har en fetespot helt själv.
    Känns sjukt korkat att nybörjarna är de som ska få flytta på sig. Fatta tiden det tar att gå med kiten jämfört med att hoppa upp på brädan å kryssa dit. Det är också dom som behöver ha närmast till launch-landningsspot av säkerhetsskäl. Kommer det in mycket vind är då tanken att de överriggade ska gå förbi bryggan och till landningsstället? Snacka om att det kommer sitta några kites i husvagnar eller bryggan iår. Vi PRO däremot ska ha bra koll på vädret och också kunna ta oss en bit även när det börjar skita sig.

    Erik, det är på nv brisen är som bäst och då kan det ofta vara rätt mkt folk som ligger på stranden när det börjar blåsa. Det är också fler och fler tillverkare som gör grejer som är roliga även i 4-5m/s då det är mkt badare ute.
    Vid 20m/s eller mitt i vintern behövs inga regler, då är det inte så mkt folk ute. Det här handlar ju om maj-september (spec juli-augusti).

  • wiken

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 06:38

    jag ville med mitt inlägg bara styra bort från Pro area stämpeln.

    Personligen uppmanar jag osäkra åkare, däribland min kära far, att gå bort till båtarna och sen rakt ut för att få mycket yta eller vara söder om bryggan. så om nybörjare är söder om bryggan eller norr om trängseln bryr jag mig inte om. däremot tror jag det blir svårt att få “alla” att flytta sig för att 1-2 åkare ska få utrymme på bästa plats. För en vanlig dag i Habo är det inte mer än 1-2 nybörjare som stör rytmen min i smeten.

    Walk of shame en del av sporten som vi alla fått gå igenom ( förutom han Martin Rask, hörde han höjdade efter 5 min och gjorde en bakåtsnurr efter en kvart.)

  • davids

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 08:43

    Haha… lönt att hänga upp sig på just ordet PRO 🙂 Jag tycker allt låter som en utmärkt idé.. Det var liknande förhållanden på Melville i Perth där nybörjarna och instruktörerna fick hålla sig längre downwind för att inte vara i vägen. Jag är sällan i Habo så mig påverkar det inte så mycket, men jag anser av egen erfarenhet absolut inte som vissa påstår att bara för att man är duktig så ska man få åka nån annanstans och nybörjarna ska ha företräde till det “bästa” området. Tvärtom ska man som nybörjare känna att efter man lärt sig köra ordentligt är man välkommen att leka med “the big boys” i de bästa förhållanden, där det är plattast, bäst vågor eller vad det nu må vara..

  • jenselias

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 09:10

    Tog bort.

    Med lite onödigt plump ironi var tanken att visa att det kanske inte är vad man kallar det som är så viktigt, bland annat. Att valet av jämförelse blev lite väl inkorrekt kanske störde budskapet “lite”. Sorry.

  • martent

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 09:18

    Välkommen till mynningen! Här åker alla med alla och har kul oavsett om du är nybörjare eller pro!!!

  • appelqvist

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 14:16
    jakobb;614987 wrote:
    men tänk vad coolt när man kan säga till folk att man har kitat i the PRO area, istället för freeridezonen.

    Huvudet på spiken där Jakob! 😉

  • davids

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 16:14
    jenselias;615007 wrote:
    PRO är ju löjligt! Som tidigare sagts är det ju i egentligen i nybörjarområdet som de som är pro-n, instruktörerna kommer att tillbringa sin tid att förtjäna sitt värv.

    Freestylegängets beskrivningar ger mig intryck av att ha lite gemensamt med en del andra kulturella grupper i samhället, som har ett behov av att finna varandra och umgås utan att andra grupper ska bli attackerade och känna sig angripna av deras tricks och utvidgande av möjligheter.

    Eftersom zonen är tänkt för de extra stolta surfarna, så kan ni väl helt enkelt plagiera lite och rätt och slätt kalla den “Pride-zonen”. Markera zonens begränsningar med flaggor enligt bild nedan. Hur ska man då veta att de som befinner sig i zonen är där med rätt intentioner? De som kör utan hjälm drar helt enkelt på sig en pridekeps och de med hjälm har plats för dekalflagga i varje huvudriktning.

    Tro nu inte att jag är av den fordomsfulla typen som dömer andra ogrundat. Tvärt om är det faktiskt (tror jag).

    pride-2007-castro-rainbow-flag.jpg

    PS. Genom att de som inte fattar vad det handlar om troligtvis gör en felaktig tolkning så lär de extra stolta surfarna slippa att andra tar sig in på området av misstag. Tyvärr kan det kanske istället krävas lite informationsjobb för att få stolta surfare på besök att fatta vad det gäller. DS.

    Öhhh… jag fattar inte poängen.. Kom du precis ut ur garderoben? Är du homosexuell? Kudos till dig

  • jenselias

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 16:23
    Davids;615068 wrote:
    Öhhh… jag fattar inte poängen.. Kom du precis ut ur garderoben? Är du homosexuell? Kudos till dig

    Har ingen garderob att ta mig ur, tyckte bara att det var dags för lite ironi.

  • tekkkno

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 17:09

    ah men vafan!!

    Det är ju ett PROBLEM när det är mycket folk och ett bra förslag att LÖSA problemet. Vad är det för idioter som hakar upp sig på ord och annat. Uppträder ju som en bunt tappade kattätare för fan. Ska vi få någon utveckling i Habo så kanske det är dags att ordna några riktlinjer!!

    blir ju rädd när man läser vissa inlägg, kajt kanske har passat “för många” nu.. suck

  • johanw

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 20:01

    Wörd Jake! hur pallar ni! kalla de va fan ni vill.. de e på tiden de händer något innan någon skadar sig ordentligt!!

  • acemattias

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 20:14

    Jag röstar för kvotering!

    De som väntar på sin tur får träna kung fu på stranden:smile:

    http://www.flixxy.com/kung-fu-bear.htm

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing PRO Area, Habo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.