Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med backventiler

  • Problem med backventiler

    Publicerad av thomlar på 21 augusti, 2012 vid 20:19

    Tjenare kiters!
    Jag har problem med backventilerna på struttarna på min Naish 9a. Plastkulorna täpper inte som dom ska. Detta leder till att nästan all luft pyser ut innan jag fått dit pluggen. Tacksam för bra tips//Thommy

    martin svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • t_h_s

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 20:32

    Hmmm. Är det en äldre kite du har? Från 2008 och framåt så behöverman väl bara strutventilerna för att släppa ut luften? De har ju one-pump. I annat fall kan man nypa om ventilen med tumme/finger. Vissa kiter har ju ingen kula alls trots luftmadrassventil.

  • thomlar

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 08:27

    Hej, på min Cult som säkert är från 2007 pumpas varje strutt för sig själv. Det finns plastkulor som ska täppa till ventilen när jag pumpat färdigt. Dessa rör sig inte. Luften pyser ut även om jag nyper till med fingrarna. För mig är det väldigt svårt när det blåser och även att hantera själv.

  • mangsta

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:02

    Tjenare!

    Pumpar du kiten tillräckligt hårt? Vet att backventilerna inte tar om man är lite mesig med pumpningen på min North Rebel från 2008 tex. Kan vara en anledning…

    //Mangan

  • t_h_s

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:09

    Om det verkligen är Cult så har den normalt Octopus one-pump och då stänger du bara strutventilerna och pumpar LE-bladdern vilket fyller LE såväl som strutar. Vid uttömmning släpps luften i varje strut ut med resp. ventil efter att LE-bladden tömts.
    Jag tror att tex modellen som hette Code inte har Octopus. Då kan man prova (precis som med många andra fabrikat som inte hade one-pump tidigare) att hålla struten upp och ner när man tar bort pumpen så att kulan rullar ned och täppet till ventilen.

  • nolcap

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:19

    Kan inte Naish, men ett tips på ventiler med kula är att när du pumpat färdigt och ska dra ut pumpventilen, dra ut den snabbt och bestämt, då blir det större tryck och kulan flyttar sig lättare. Om det kommit in saltvatten kan kulan “klibba” lite och den rör sig inte lika lätt, det kan fixas genom att spreja silikonspray in i ventilen.
    /CC

  • hbgkitare

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 07:34

    Håll strutten upp och ner, funkar för mig!

  • thomlar

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 10:56

    Tack för tipsen. Kiten är en Code som någon påpekade. Jag testade några av tipsen igår, Habo, men det funkade sådär… Till råga på allt har jag även pyspunka. Lösningen kommer att bli en ny 9a med octopus. Ses där ute!

  • t_h_s

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 11:43

    “Ny 9a med octopus” betyder ju att du köper en ny Naish. Jag kan säga att om du får problem med pyspunka som du tydligen har nu så kommer det inte bli så roligt med octopussystemet som Naish har. Jag har kört Naish tidigare men hade aldrig någon punka så då var det inga problem utan bara trevligt. Har dock hört andra med punka svära över detta system när bladders ska ut och sen in igen.

  • martin

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 12:07

    Det brukar finnas två orsaker till att kulorna inte tätar bra. Antingen för att de inte hamnar på rätt plats eller att struttens ventil är ojämn i formen. Det är sällan fel på själva kulan. Jag brukar värma lite lätt på ventilerna med hårtork och “massera” dom lite så att dom får tillbaka sin gamla form. Håll handen på samma ställe och värm tills det blir lite småstörigt varmt. Inte mer. Det är bättre att värma lite längre än att värma till som fan i ett par sekunder, eftersom ventilen då kan bli spröd.

    När du väl har gjort det så har förhoppningsvis formen rätat till sig lite. När du sedan pumpar och har rätt tryck, så tar du tag i ventilen när pumpen fortfarande sitter i och drar den lite lätt utåt så att du får en konformad sänka ner mot hålet. Se till att kulan ramlar ner där och dra sedan ut slangnippeln samtidigt som du fortsätter att hålla en anings drag i ventilen. Funkar det inte då, ja, då vetifasen vad man ska göra 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med backventiler

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.