Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med bom

  • Problem med bom

    Publicerad av big_jeppe på 22 augusti, 2020 vid 12:14

    När en gammal rostig återfallssurfare kör med gamla grejor i lätta vågförhållanden så kan det tydligen bli problem. Klämman som håller fast masten verkar ha glidit en bit på aluminiumröret den fäster i. I min bild har mastklämman alltså rört sig lite åt höger. Är det någon som känner igen problemet? Funderar på om man kan tvinga den tillbaka till originalläget och få den att stanna kvar där. Jag seglar inte så många dagar per år så att få dessa dagar sabbade av utrustningsstrul har jag inte ork till. Då köper jag hellre en ny bom , men om jag tror jag kan få det att funka bra så kan jag tänka mig att spara 2-3 tusenlappar. Några tips eller erfarenheter?

    Attachment Image
    • Denna diskussion ändrades 3 år, 7 månader sedan av  big_jeppe. Anledning: rättade stavfel
    big_jeppe svarade 3 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • big_jeppe

    Medlem
    22 augusti, 2020 vid 13:13

    Insåg att bilden kanske inte var så tydlig för andra. Lade upp en ny som pekar ut problemet lite tydligare. När man ser bommen på avstånd ser den lite skev ut, men de två långa aluminiumbitarna ser ut som de ska.

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 augusti, 2020 vid 13:53

    Ser ut som plastdelen glidit bara. Kan va lim som släppt eller popnitar som gått av, svårt att se på bilden. Det går definitivt att tvinga tillbaka och borra ut eventuella nitar och sätta i nya eller limma med epoxilim.

  • rillestark

    Medlem
    22 augusti, 2020 vid 14:48

    Kom bara ihåg att aluminium utmattas så livslängden på en bom är tyvärr begränsad. Nästa haveri kan vara att röret går av ute på vattnet å då blir det gärna lite knepigare att komma iland. 🙂

    Frid!

  • big_jeppe

    Medlem
    23 augusti, 2020 vid 15:57

    Ser ut som plastdelen glidit bara. Kan va lim som släppt eller popnitar som gått av, svårt att se på bilden. Det går definitivt att tvinga tillbaka och borra ut eventuella nitar och sätta i nya eller limma med epoxilim.

    Jag tycker det ser ut att inte vara några nitar. Plasten verkar ändå rätt tajt, så undrar hur lätt det är att få in lim emellan. Jag ska ge det ett försök. Jag får börja med att tvinga tillbaks den till rätt position, så får man se vad man tror på efter det 🙂

  • big_jeppe

    Medlem
    23 augusti, 2020 vid 15:58

    Kom bara ihåg att aluminium utmattas så livslängden på en bom är tyvärr begränsad. Nästa haveri kan vara att röret går av ute på vattnet å då blir det gärna lite knepigare att komma iland. 🙂

    Frid!

    Det är en bra poäng. Det vi gör är en slags minimalistisk segling, så varje del behöver fungera 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.