Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “projekt väderstation”

  • “projekt väderstation”

    Publicerad av zilversurfarn på 5 augusti, 2005 vid 10:13

    Har planer på att sätta upp en väderstation kopplad till nätet via webserver. Ev med en webkamera oxå. Vore ju ett plus om det även gick att ringa/SMS:a till den och få info via telefon om man inte är uppkopplad.

    Finns det nån som gjort detta redan och kan ge råd till en nybörjare. Vad skall man satsa på, vad skall man undvika osv osv.

    Finnes:
    – hustak med havsutsikt och fri vind (inga hus eller träd i vägen) strax norr om Varberg.
    – ev viss hjälp med finansiering (så jag behöver förhoppningsvis inte punga ut med allt själv)
    – bredbandsuppkoppling
    – hyfsade datakunskaper
    – brinnande intresse

    Sökes:
    – tips o råd!

    Finns det intresse för ännu en väderstation i regionen? Personligen sörjer jag Onsalamätaren nu när den inte funkar och gillar inte riktigt Apelvikens.

    Tacksam för svar!

    zilversurfarn svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • s

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 11:44

    Väldigt kul!

    Jag har själv haft liknande visoner framför mig men då jag bor i centrala Göteborg med massa hinder i vägen har det liksom inte varit aktuellt…

    Jag hade hand om väderstationen i Apelviken för ett antal år sedan (då den fungerade 😉 och har nog en del tips att komma med. Sedan är det ju säkert lite olika för olika stationer.

    Det som krävs är väderstationen, en värddator, ett program som tankar från stationen och behandlar datan till presenterbart format (kan vara samma program eller separerade), samt en FTP uppladdning till din hemsida. Låter inte så komplicerat och är det inte heller. Men det är en helvetes massa jobb…

    Då jag pillade med det hade vi en Davis station (finns hos http://www.elji.se men är hälften så dyra i USA). Du kan se många Davis i drift på http://www.swedweather.com Davis stationer är egentligen gjorda för bönder på USAs slätter som ville ha koll på vädret. Sedan har de fått utbredning utanför detta, bland annat vägverket och massa segelklubbar har dem.
    Programmet som laddade ner från stationen hette Weatherlink. I det kan man se grafer, värden, diagram etc för flera år bakåt. Laddar i realtid på din dator om du vill. Coolt.
    För att få upp det på nätet behandlades datan i ett av Elji hemmasnickrat program (som egentligen bara hämtade data från en fil och la in det i en HTML-mall för att sedan skicka upp det via FTP). Tror det hette Webvind.

    Är du datakunnig kan du säkert snickra lite själv. Alla väderstationer leveraras nog med någon sorts programvara som presenteras på dator, därifrån kan man hämta och FTP:a upp till en webserver.

    Till telefonen förselår jag att du gör en WAP-sida. Jag tror det är enklare än att ringa in till den eller få SMS.

    Ett tag hade vi “larm”-mail som gick ut till oss då det blåste över 8m/s. Det var coolt då det hamnade i inkorgen wink.gif Larmet kunde ställas så att det larmade på vilket värde som helst som stationen lagrade, temperatur, vindrikting, styrka etc. Så vid 8m/s gick det ett mail, och blåste det mer än 12 gick det ett till med en skarpare “varning”.
    Innehållet i dessa mail kunde man styra, antingen vädervärden eller så fri text. Man kunde tex ställa in att chefen fick ett automatiskt genererat mail att man tyvärr hastigt hade blivit sjuk då det blåste wink.gif

    Vi startade väderstationen i Apelviken 99 eller 2000 tror jag. Efter vi konfigurerat den och den så att säga “gick i drift” var jag inne på värddatorn två, tre gånger i veckan och kollade av så att allt löpte bra (via uppringt modem så kunde jag sitta hemma och ringa in till väderstationens dator). Det ska inte krävas säger leverantören… Och i den bästa av världar är det säkert så. Men jag var inne och stängde lite program som hängde sig och startade om ibland. Det var riktigt kul att hålla på men tyvärr tröttnade jag eftersom det gnälldes så himla mycket från vissa håll på att stationen ibland hängde sig (ofta då jag var bortrest så klart). Vad de inte visste var hur ofta som jag fixade utan att det märktes. När samma person senare tog över driften så ballade det ur totalt… Vill ju inte säga det, men vad var det jag sa… crazy.gif

    Räkna med jobb om du inte lyckas med att konfigurera det så att allt löper friktionsfritt. Men det är kul!

    Jag ser fram emot en väderstation till att kolla på på västkusten! Du kan ju skicka ett mail om du har någon specifik fråga eller något annat.

    /Staffan

  • zilversurfarn

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:04

    Tack Staffan för ditt entuasmierande (heter det så?, knepigt ord) svar!
    Har börjat surfa runt och kolla vad som finns på marknaden.

    Jo, Davis produkter verkar ju bra men frågan är om de är så mkt bättre än vad som finns mer. Saftigt påslag oxå…
    Den som verkar mest intressant Davis Vantage pro (elji.se) vill dom ha 9990:- för. I USA kostar den 495$.

    Skall kolla lite mer men jag hör av mig om jag kör fast Staffan!

    /Tobbe

  • ola_p

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 21:43

    Lite tankar..
    Staffan föreslår att det skall ladds upp med ftp, jag undrar om det inte är enklare att kicka igång apache å sedan bara länka från hemsidam till bilderna som ligger på serverburken, eller om hela sidan ligger på servern.. Beror ju lite på hur mkt bandbredd man har att röra sig med.

  • danpe

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 09:37

    Om du lyckas fixa en leverans från USA (de är väldigt kinkiga med att inte få konkurrera med elji) så är Ola o Jag intresserade av att hänga på en sk “envoy” (pc-interfacet) som kostar 3 papp i sverige o hälften i USA. Så kan vi leverera väderdata från ljungskileviken oxå. Vi har en nyuppsatt Davis vintage pro station. Det sorgliga är att den trots sina 9 papp i inköp inte går att jacka in på nätet utan intyerfajs. Så hela klabbet kostar snarare 12, exkl servern som skall basunera ut infon i världen. Men det är coolt…

  • zilversurfarn

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 21:14

    Fick precis svar från USA idag och mycket riktigt, de vill inte gå förbi generalagenten som fö inte är elji utan Asperö Handels AB, [url=”http://www.aspero.se.”]www.aspero.se.[/url]

    De har inga priser på sin sida (kollade snabbt bara iofs) så de kanske inte heller säljer direkt till privatpersoner?

  • danpe

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 07:24

    Ingen som skall till USA snart…??

  • hakuna

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:17

    En på jobbet skall faktiskt dit på måndag, fast inte nära havet, Ohio tror jag.
    Du kan ju maila Michael.Jonsson@danahermotion.se och fråga snällt och hälsa från mig, Niclas Kårlin.

  • s

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 12:05

    Svar till:


    Lite tankar..
    Staffan föreslår att det skall ladds upp med ftp, jag undrar om det inte är enklare att kicka igång apache å sedan bara länka från hemsidam till bilderna som ligger på serverburken, eller om hela sidan ligger på servern.. Beror ju lite på hur mkt bandbredd man har att röra sig med.

    [/ QUOTE ]

    Om man har en webbserver på datorn som är ansluten till väderstationen så är ju detta inget problem.
    Eller om man har någon aplikation som ordnar i “live” uppkoppling.
    Men oftast så har man, eller vill man inte ha det så. De flesta sitter väl på dator med uppkoppling hemma och en separat webbserver någonstans.

    Det är inte någon tung information som skickas upp. Lite text. Man kan optimera det om man lägger en html-sida inom ramar, då kan den vara helt strippad och mycket liten.

    I de flesta väderstationer så är det ingen idé att ladda upp oftare än var 10:e minut då de inte sammanställer medelvinden oftare än så. Har man däremot kamera kopplat till den så kan det vara värt att uppdatera oftare.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 12:07

    Svar till:


    Om du lyckas fixa en leverans från USA (de är väldigt kinkiga med att inte få konkurrera med elji) så är Ola o Jag intresserade av att hänga på en sk “envoy” (pc-interfacet) som kostar 3 papp i sverige o hälften i USA. Så kan vi leverera väderdata från ljungskileviken oxå. Vi har en nyuppsatt Davis vintage pro station. Det sorgliga är att den trots sina 9 papp i inköp inte går att jacka in på nätet utan intyerfajs. Så hela klabbet kostar snarare 12, exkl servern som skall basunera ut infon i världen. Men det är coolt…

    [/ QUOTE ]

    Vad behöver ni?
    Jag vet att det finns en del att hämta på nätet, både fritt och olagligt (som det ju är förbjudet att ladda ner, så det får ni inte göra! wink.gif).

    /Staffan

  • danpe

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 13:45

    Programvaran är klar tror jag, Ola har nån free-unix variant som ser bra ut. Det är den fysiska hårdvaran som tar emot signalen från stationen och innehåller kabelanslutningen till servern. Jag tror den heter “envoy” till Davis Vantage pro.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 13:57

    Fråga ÖWC deras väderstation har ju gått prickfritt.
    Sedan starten

  • stickan

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 14:45

    Hej!
    Vi handlade vår envoy av vår lokala segelmakare som tog tog hem den från asperö. Hör med Asperö om dom har någon lokal återförsäljare så kanske det går att ordna ett bra pris. Vi fick den för inköpspris och Killarna på Asperö var väldigt hjälpsamma. När vår vindgivare gav upp fick vi en ny utan snack!

    du kan kolla in på vår vädersida på http://www.jkv.se

    Har du frågor så är det bara att slå en pling
    070-594 11 73

    Mvh Stefan

  • zilversurfarn

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 15:14

    Nån som har några åsikter kring webkameror?
    Bra märke, priser, behöver man bygga in dom, osv, osv???

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “projekt väderstation”

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.