Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar för Mälaren

  • Prylar för Mälaren

    Publicerad av ivenblixt på 5 augusti, 2015 vid 08:32

    Hej! Ny på forumet trodde jag, men jag hade visst reggat mig tidigare någon gång… Hur som helst, jag skulle vilja be om lite råd om vilken typ av utrustning jag bör satsa på för att få optimal utdelning av planing i mälaren. Jag bor ute på Ekerö och det är här jag lärt mig surfa en gång i tiden, men jag sålde min Bic Presto för några år sen då jag ändå bara surfat på Haga Park på Öland sen nästan 10 år tillbaka, och då hyr jag alltid.
    Jag har småbarn och vet att jag aldrig kommer att ta mig iväg till Dalarö, Fituna och allt vad fina surtspots heter, utan det jag är ute efter är något som planar i hyggligt lätt vind så man kan surfa så ofta som möjligt i Långtarmen (gångavstånd med kärra) eller möjligtvis Rasta. Är det formula jag ska titta på? Jag har aldrig testat det, och aldrig seglat med större segel än 7,2. Tippar att jag skulle behöva något kring 8-9kvm för att kunna segla så ofta som möjligt.
    Hoppas inte det här inlägget hamnade fel nu, i så fall får ni gärna säga till så flyttar jag!

    ivenblixt svarade 8 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 12:40

    Hej – flyttade ditt inlägg.

    Formula är ju den ultimata lättvindsmaskinen. Men det kräver lite mer av seglaren och kräver rätt specifika grejor för att funka.

    Ett alternativ är ett set med större freeride-prylar på säg 8.5-9 kvadrat och en fet bräda. Funkar bra och mindre krävande att få fart på. Detta är nog det som de flesta skulle välja. Det finns vissa segel som är gjorda för extra bra drag runt åtta kvadrat som kan vara intressant att kolla på, typ Sailloft Traction och NP Hornet, Fast de flesta funkar ett två-tre cammat segel nog fin-fint för detta.

    Och gillar man manövrar och ett smidigt kit, skaffa en stor freestyle och typ sexnoll med lätt rigg. Kräver mer vind, men kan användas för lättvindstrixande om man tycker det är kul.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 13:06

    Det finns trådar med likvärdiga frågor. Där framgår också att det finns lite olika uppfattningar men dr Masse sammanfattade det väldigt bra. Kolla runt lite bland trådar och knalla gärna in på Surfspot där personalen kan tipsa Dig. Var inte rädd för ett segel på + 8 kvm. Du kan köpa en upphalningstamp med ögla så drar Du lätt upp seglet med hängselekroken.

  • henryk

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 14:44

    Eller Skidsport 😉

  • raggarn

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 15:25

    Eller Köp o Sälj…. 🙂

  • gnaraloo-station

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 16:27
  • surfing_is_great

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 06:37

    Du behöver köpa mitt lättvindskitt som aldrig blir använt längre!

    Jp X-cite 134l, Sailloft Traction 8,5 (drag som en 9,5) mast och bom.

    PS, Finns i Träkvista

  • ivenblixt

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 08:03

    Stort tack för svar, och tack för flytt så den hamnade rätt.

    Ok, så formula är rätt, om man har rätt grejor och klarar att hantera det? Jag har tänkt mig att lägga max 5.000:- vilket jag är väl medveten om att man inte får några moderna grejor för. Hiittade detta och tänkte att det kunde vara något kanske? Men jag har noll erfarenhet av formula.
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/10248/komplett-formula-paket/
    Inte så intresserad av något annat än att plana just nu iaf, trixande kanske kommer senare 🙂

  • ivenblixt

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 08:04

    Oj, missade ditt svar surfing_is_great! Låter ju som en dröm, men du såg säkert min budget i svaret jag nyss la in?

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 08:09

    Det är ju en rättså gammal formula-bräda det där, tror till och med att det kan vara en av två modeller som jag faktiskt har seglat.

    Den funkar som lättvindsmaskin och är en hyfsat lättseglad formula-bräda, även om den idag nog inte skulle betecknas som “formula” utan mer som en lättvindsbräda, den är ju endast 75 bred.

    För max 5000 är nog denna typ av kit det som går att hitta, freeride-prylar brukar hålla värdet bättre så där blir det nog ett par-tre tusenlappar till om du skall hitta något som är värt att köpa och köra med.

    Du kan ju kolla priset på surfing_is_greats pryttlar bara på kul. Verkar vara ett fin-fint kit för dina behov, tycker jag lite spontant sådär.

  • ivenblixt

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 08:54

    Ja den ser rätt gammal ut. Men jag tror jag kommer ut max 4-5 gånger per år och då vågar jag inte satsa på ngt dyrare än detta. Tror jag…
    Givetvis nyfiken på vad surfing_is_great’s kit kostar även om det högst troligt blir för dyrt…

  • canoya

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 09:51

    Det där tror jag är helt rätt! Jag har själv en gammal formula från strax efter sekelskiftet (Starboard 186, 268 lång och 100 bred) och tror att de tidiga formulabrädorna var mindre krävande att segla än de nya. Jag har aldrig seglat nån nyare än 2005, men redan då uppfattade jag att det hänt nåt, den kortare längden kräver mer aktivitet för att plana upp t.ex. På min gamla kan man stå och bara låta seglet dra upp en i planing om man inte orkar pumpa. 30 cm extra nos gör det lättare att slå och lite sånt.

    8,8 kvm är inte för stort steg från det 7,2 du kört tidigare, men ger tydligt tidigare planing.

    Köp!

    /Håkan

  • ivenblixt

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 12:54

    Tack för ditt inlägg canoya, jag borde nog ta och kika på det där kittet känns det som…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar för Mälaren

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.