Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA SYLT heat is on!

  • mag

    Medlem
    27 september, 2007 vid 11:11

    Fast redan innan Kauli fick twins körde han ju shortsen av de flesta andra. Han hade dessutom andra ideér om brädshape, redan innan han började jobba med Keith. Personligen tror jag faktiskt att det är rätt svårt att egentligen säga hur mycket fenor+shape har förbättrat helheten på hans segling.Med hans känsla imponerade han grymt redan för 4-5 år sedan när jag såg honom på Hookipa, men hade då inte runtinen som krävs att vinna tävlingar. Men hans balans och timing är grym! Jag tror vissa andra seglare är desperata och faktiskt följer en trend. Sen har ju iofs majoriteten(?) Keith som shaper vilket likriktar trenden ännu mer.

    /Magnus

  • rabbit

    Medlem
    27 september, 2007 vid 12:08

    @Ola H. 418261 wrote:

    Branchen? I det här fallet är det strikt proffsens vilja att utveckla sin segling som styrt. En rätt liten grupp av seglare som ofta träffas och ofta testar varandras prylar. Utifrån kanske det ser ut som en trend, och i någon mening är det väl det, men samtidigt pratat vi om en grupp som normalts sett är väldigt konservativa när det gäller sina brädor och knappast skulle segla prylar (på tävling) som inte får dem att segla bättre.

    Om något, skulle jag säga att det pågår ett trendskifte i hur själva vågseglingen går till.

    Bransch; en kommersiell gren av ngt, tex: vitvarubranschen, bilbranschen etc.

    Det är ju dom här killarna som driver utvecklingen, trenderna, marknadsföringen ja, hela branschen!

    Sen är dom säkert jättegoa killar som egentligen bara vill ha kul och så; även om skillnaderna mellan fri-segling och tävlings-segling som alla pratar om i intervjuer avslöjar att det handlar om att tjäna pengar.

    Jag tycker det är lika skitkul med nya grejer som killen bredvid men inom windsurfing är det ju verkligen hysteriskt vad folk tar efter den som “är bäst” för tillfället.

    -peace
    /r

  • adde

    Medlem
    27 september, 2007 vid 14:58

    Det är just det jag menar, om man utgått från mer normala brädor eller shapeteorier så hade det antagligen varit för många parametrar att tänka på på en gång. Men iom Kaulis redan skruvade shaper och antagligen en rejälsatsning från Quatro så kunde man hitta något sånär rätt redan från början.

    Kaulis segling på Cap Verde måste väl ändå anses som någon form av quantum leap för vågridningen.

  • mawione

    Medlem
    27 september, 2007 vid 15:16

    JP bärandes på en singlefin-bräda. Grabben är ju helt ute 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2007 vid 16:43

    Ideer går väl alltid igen och vidareutvecklas, Mattias holmberg byggde ju på 90-talet grymma vågbrädor som fish med twinzers och nu har detta och även thrusters kommit tillbaka. I Australien bygger Mark Stone grymt fina korta, breda kurviga brädor som samtliga hade thrusters. http://www.stonesurf.com/

  • Knatte

    Gäst
    27 september, 2007 vid 17:32

    @mawione 418368 wrote:

    JP bärandes på en singlefin-bräda. Grabben är ju helt ute 🙂

    Men han ser ju inte speciellt glad ut heller:smile: Klart det måste kännas jobbigt att bara köra med singelfin:crazy:

  • tiki

    Medlem
    27 september, 2007 vid 19:16

    …Ja det var ju 11 år (1996) sedan man härjade på en twin fin som då hette RRD 260. Den var röd, fin och hade kring 85 liter. Jag vill minnas att den hade en sjuhelsikes höjdtagning men om man körde med den i choppiga förhållanden kunde den ofta göra småspinouter som iofs var lätta att häva men inträffade lite för regelbundet för att kännas bra. Fördelen var naturligtvis “markfrigången” som gjorde att man i princip kunde bränna rätt upp på beachen.

    Vem vet kanske man köper konceptet igen men jag kan inte övertygande säga att jag saknar det.

    /Jonas

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA SYLT heat is on!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.