• Publicerad av rasmus_w på 3 april, 2012 vid 18:35

    Vad har ni att säga om race-SUPar? Jag funderar på att skaffa en SUP att paddla runt med i krokarna kring Svindersviken eftersom jag 1: har båten där och 2: det är nära dit från jobbet.

    Eftersom jag mest tänker mig att ge mig ut på utflykter och inte ge mig ut nåt speciellt i vågor så vill jag mest ha en SUP med bra glid så jag gissar att det är en race-SUP jag vill ha. Eftersom jag har paddlat en hel del kajak så har jag tyvärr insett att det inte finns någon SUP som har samma glid som en halvsnabb insjökajak, men bäst glid har race-SUParna haft.

    Varför inte bara köpa en kajak då? Jag gillar att man står upp, det ger lite extra utsikt, man kan dessutom kliva runt, vill man titta rakt bakåt är det bara att kliva runt ett halvt varv.

    Men vad vill jag ha för SUP? Alla SUPar jag har sett verkar ha varit antingen 12,7, 14 eller 17 fot långa, jag antar att det har med nån klassindelning att göra eller så. Och att längre vattenlinje betyder mer fart så länge man inte planar, det har jag inte missat. Men hurpass stor är skillnaden i fart? Vilka nackdelar har 17-fotarna, utöver att de verkar gräva väldigt djupa hål i plånboken? Jag gissar att de är tyngre, det kanske ger sämre acceleration. Och vågsurfa med nåt som är fem meter långt är väl bara att glömma…

    thehenrik svarade 12 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • doc

    Medlem
    3 april, 2012 vid 19:00

    Tja, jag kommer att kränga av en Naish Catalina 12’6 billigt. Den har kajakhäck och sänkt ståbrunn vilket gör den snabb rakt fram och grym i plattvatten. Däremot kan den inte surfa i medvind och eftersom jag tänkte börja köra mer öppet hav och downwinders behöver jag något med platt häck. Då kan man fotstyra bättre. Det går att göra med Catalinan också men den får liksom ingen skjuts utan är mer en lättpaddlad glidare. Vill du ha med packning kan du ju kika på Naishs nya 10’10. Den ser skum ut men ska vara kul rakt fram. Men jag tror den breda nosen stampar i motsjö.

    PMa om en billig Catalina är intressant.

    Längre än 14 fot är knappast meningsfullt för semesterpaddling. Ja kommer att hålla mig till 12’6 på nästa med. Det är en trevlig längd att paddla, lätt att manlvrera och får fint plats i garaget.

  • doc

    Medlem
    5 april, 2012 vid 11:30

    Verkar dött, det måste väl finnas folk som kör 14-fotare och kan komma med synpunkter?

  • dude

    Medlem
    5 april, 2012 vid 12:37

    Jag kan tänka mig att Jesper B har en del kunskap då jag hört honom spana in 14-fotare.

  • thehenrik

    Medlem
    7 april, 2012 vid 14:38

    Hej!
    Jag har ingen 14′ själv men har kollat en på ett test som gjordes i Oz. De av brädorna som testades där som i sin tur kanske går att uppbringa här eller eventuellt i Europa är bl a
    Surftech Bark Dominator. Ganska snabb och allround
    Fanatic Fly Race. Snabb och dyr
    Naish Glide funkar hyffsat i plattvatten men bättre downwind
    Naish Glide Javelin hyffsat snabb plattvatten
    NSP Cocomat överraskade testarna positivt
    Diverse snabba Starboards

    Kolla testet!

    http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=15273.15

    Henrik F

  • thehenrik

    Medlem
    7 april, 2012 vid 14:40
    thehenrik;685427 wrote:
    Hej!
    Jag har ingen 14′ själv men har kollat en på ett test som gjordes i Oz. De av brädorna som testades där som i sin tur kanske går att uppbringa här eller eventuellt i Europa är bl a
    Surftech Bark Dominator. Ganska snabb och allround
    Fanatic Fly Race. Snabb och dyr
    Naish Glide funkar hyffsat i plattvatten men bättre downwind
    Naish Glide Javelin hyffsat snabb plattvatten
    NSP Cocomat överraskade testarna positivt
    Diverse snabba Starboards

    Kolla testet!

    http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=15273.15

    Henrik F

    Missade det viktigaste!

    http://www.supvic.com/the-rps-supvic-ultimate-14-board-test/

  • tomw

    Medlem
    9 april, 2012 vid 21:03

    Hej,

    Jag är ingen paddleproffs. Men ville komma igång och köpte en Surftech Bark Competitor 12-6 i höst. Mycket nöjd med den, glid- snabbt och rider på swell. Surfbussen säljer dem till bra pris.
    Super lätt och tar choppen, stabilt utan att vara en “log”.

    Var ute och provade den i midjehög “vågor” på Magnarps reven igår. Inget vidare- den driver iväg som en kajak.

    Kolla Bark.com- killen som shapar brädorna är guru i paddlesport- kan inte vara fel att satsa på en så välbeprovad bräda. Får du lust att tävla har du en konkurrenskraftig bräda..

    Lycka till.

  • thehenrik

    Medlem
    9 april, 2012 vid 21:27

    Jag är också kalasnöjd med min Surftech Bark Competitor 12’6″ men jag vill gärna ha en 14′ också så någon av mina 12’6″ måste väck.

    Henrik F

  • thehenrik

    Medlem
    10 april, 2012 vid 10:44

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.