Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Race/slalommast till freeridesegel/bräda

  • Race/slalommast till freeridesegel/bräda

    Publicerad av tomasn på 6 april, 2009 vid 11:29

    Hej,
    Hittat en mast här, det är en 100% kolmast, “use only for race/slalom” står det på den. Det kanske inte lämpar sig för mitt vanliga freeridesegel liploftsail 6.0? Kanske ska vara en racerigg till en sådan mast? Kanske bättre satsa på Np x6 som också finns här till salu?

    swe-496 svarade 15 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    6 april, 2009 vid 11:35

    Om böjkurva och styvhet stämmer och du seglar försiktigt så borde det funka. Största problemet med en racemast är att den kan vara ömtålig eller väldigt ömtålig.

  • swe-496

    Medlem
    6 april, 2009 vid 15:38

    Vad e det för märke på den?
    Ett freeridesegel klarar sig oftast på en lite enklare mast.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 april, 2009 vid 15:54

    Jag vet inte hur jag ska tolka originalinlägget. Jag tolkar det som att han råkar ha en racemast men undrar om han borde köpa en “freeridemast” till seglet. I så fall tycker jag han ska prova rejsmasten först, seglet blir inte sämre av en riktigt bra mast så länge den passar seglet i övrigt.

    Om det i stället handlar om att köpa rejsmast eller freridemast, då är det ju vettigare med den lägre kolhalten.

  • robin

    Medlem
    6 april, 2009 vid 19:56
    TomasN;539013 wrote:
    Hej,
    Hittat en mast här, det är en 100% kolmast, “use only for race/slalom” står det på den. Det kanske inte lämpar sig för mitt vanliga freeridesegel liploftsail 6.0? Kanske ska vara en racerigg till en sådan mast? Kanske bättre satsa på Np x6 som också finns här till salu?

    100% kol är bara bra för seglingen. Problemet är som sagt att den är ömtålig, men fram tills dess att den (kanske) går sönder är den skitbra! Master går inte sönder av sig själv, utan du måste misshandla den lite för att det ska hända.

    Den masten som jag tror att du kollar på är 28 i styvhet vilket är högt för moderna segel. Alla 460-master nu för tiden har 25. Masten funkar nog bättre till större segel än 6.0.

  • tomasn

    Medlem
    6 april, 2009 vid 22:29
    Rasmus_W;539056 wrote:
    Jag vet inte hur jag ska tolka originalinlägget. Jag tolkar det som att han råkar ha en racemast men undrar om han borde köpa en “freeridemast” till seglet. I så fall tycker jag han ska prova rejsmasten först, seglet blir inte sämre av en riktigt bra mast så länge den passar seglet i övrigt.

    Om det i stället handlar om att köpa rejsmast eller freridemast, då är det ju vettigare med den lägre kolhalten.

    Nej, jag kollar på två alternativ som säljs här; En 100%kol för 700kr och en 80%kol för 1600kr. Racemasten kanske blir för styv till ett 6.0 mer freeridebetonat segel?

  • Knatte

    Gäst
    7 april, 2009 vid 04:38
    TomasN;539141 wrote:
    Nej, jag kollar på två alternativ som säljs här; En 100%kol för 700kr och en 80%kol för 1600kr. Racemasten kanske blir för styv till ett 6.0 mer freeridebetonat segel?

    En racemast i 100 % kol är inte styvare i sig. Det handlar ju om vilken styvhet och böjkurva masten har. Kolhalten berättar ju mest hur lätt och ömtålig masten är:smile:
    Om vi inte pratar om en gammal, gammal mast för då var det andra beteckningar och talesätt som gäller….

  • robin

    Medlem
    7 april, 2009 vid 06:07
    Knatte;539148 wrote:
    En racemast i 100 % kol är inte styvare i sig. Det handlar ju om vilken styvhet och böjkurva masten har. Kolhalten berättar ju mest hur lätt och ömtålig masten är:smile:
    Om vi inte pratar om en gammal, gammal mast för då var det andra beteckningar och talesätt som gäller….

    Arrows-masten som ligger på köp&sälj har 28 IMCS. Det var det jag menade.

  • swe-496

    Medlem
    7 april, 2009 vid 15:08

    Den kan ju funka bra… Väger du lite mer så kan en styvare mast funka bra. Riggen svarar lite bättre vid pumpning t ex än en mjukare mast.. Nu är det iofs till ett freeridesegel. Men jag tror den kan funka som sagt. Arrowsmasterna kommer jag ihåg var riktigt bra. Lätta och hållbara.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Race/slalommast till freeridesegel/bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.