Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racing: Formula vs Slalom42

Taggad: 

  • swe22

    Medlem
    28 september, 2005 vid 18:05

    Slänger in lite bilder från Sylt Slalom42 som pågår nu för lite inspiration. grin.gif

    1.jpg
    Kevin ute på formula dag1. vart dock inga formula race då vinden var för ojämn 2-6m/s

    2.jpg
    Mer drag i bitarna dag 3. Dunkerbeck briljerar

    3.jpg
    Sån här publik ska vi ha på alla SWT tävlingar. Allt annat är misslyckat crazy.gif

    4.jpg
    Albeau full power

  • rasmus_w

    Medlem
    28 september, 2005 vid 19:32

    Svar till:


    För övrigt undrar jag om en slalomåtta eller Downwindslalom är roligare att titta på än I-bana? Hursomhellst så är mitt fokus att vara på vattnet och ha kul, inte att titta på! grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Roligare för publiken eller seglarna? Ur publiksynpunkt läste jag en syn på saken i Exocets webtidning (som annars mest gormar om att ickeplanande segling ska rädda sporten).

    Om det är rak pålandsvind så kryssar seglarna ut och slörar/länsar hem. Resultatet blir att publiken begriper vad som händer tills första kryssen är slut. Problemet är att på slören är seglet skotat så man ser väldigt lite av det från land, och att seglarna kommer rakt emot publiken. Resultat: Det blir enormt svårt att se vem som leder eller hur fort seglarna seglar.

  • swe876

    Medlem
    30 september, 2005 vid 09:09

    Tolka mig inte fel, jag tycker verkligen att det är kul att segla slalom. Dock så låter följande kommentarer från Devon Boulon välbekanta. Ni som var med på den gamla tiden när det fortfarande seglades slalom i Svenska cupen känner nog igen det.

    “Round #5 I went out with my 6.8 for heat #1 and right before our start the wind shut off, forcing us to drift back to the beach. A little while later the wind came back and we got a good race in with me finishing in 3rd to advance. But after we were all back on the beach one guy complained that the wind shifted to much for him to make the mark even though everyone ahead and behind made it. So they canceled it and tried to rerun it. I was first out of the first jibe mark before the wind changed again forcing them to abandon the heat. By the fifth start they finally completed the race in very questionable conditions as some of us were standing for quite a while a couple times. My bottom batten had broken in the shorebreak before and I had no power in my 7.6. So I didn’t make it into the top 5 to advance. Micah ended up taking the bullet in the final. And with that we finally completed our first round of the day.”

    Under tiden som det tog att genomföra ett slaomheat hade man antagligen kunnat segla ett Formula race.

  • swe22

    Medlem
    30 september, 2005 vid 12:40

    Jag tror dom flesta tycker det är kul med slalom. Och slalom togs väl bara bort för att det vart för mycket prylar +att det vart för sällan man körde slalom på tävling. Visst blir det lite dyrare, men jag tror det som sagt räcker med 2brädor 2segel.

    Mitt slalom22 kitt:
    Fanatic TT06, NP RS6 11.6
    Fanatic Slalom (111Liter, 69Bred, 36fena) + NP RS6 7.0

    Ähh, fan va dyrt det blir. Vi lägger ner den här tanken, jag som ska till Maui i vår också crazy.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Racing: Formula vs Slalom42

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.