Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Råd för köp av lättvindsutrustning

  • Råd för köp av lättvindsutrustning

    Publicerad av starone på 1 maj, 2014 vid 10:35

    Jag surfar i fiskebäck och skulle vilja surfa mer när det blåser mindre. Har kikat på JP super Lightwind och formula utrustning. Vilket skulle ni rekommendera om man vill surfa när det blåser lite och kör i Fiskebäck ? Och vad för grejer ska man köpa? Vad måste det blåsa som minst för att man ska kunna plana med denna typ av utrustning?

    bicless svarade 9 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • the_novice

    Medlem
    1 maj, 2014 vid 21:13

    Det beror lite på hur mycket du väger och vad det är för sorts segling du vill göra. Jag har inte kört JP’n men den borde vara lite enklare att gippa med och lite mera free-ride/slalom inriktad jmf med ren Formula.

    Om du verkligen är ute efter lättvindsegling så tycker jag att det är en ren formula som gäller. Ett segel kring 10-11m^2 och du planar i vindar kring 5-6m/s. Största fördelen är att man har bättre vinklar på kryss och slör jmf med brädor som JP’n.

    Framförallt mitt i sommaren så är det rätt kul att segla förbi alla segelbåtar, man går åtminstånde dubbelt så fort. De goda vinklarna gör också att man kan segla iväg en bit och slipper att bara köra fram och tillbaka. Nackdelen är väl att du kommer att hitta alla små grund och stenar som finns kring fiskebäck…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 maj, 2014 vid 14:04

    Starone – Du har väl googlat Dig igenom ämnet och säkert även läst denna tråd:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?83094-Tr%C3%A5d-om-JP-Superlightwind-och-Ultrasonic-147&highlight=ultrasonic

    Du kan maila mig om Du har något annat Du undrar över kring JP SLW 90.

  • starone

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 09:04

    Jag är 1.90 och väger 90-92 och vill bara glida runt :-), vilken forumlabräda är att rekommendera som “”nybörjarforumula”

  • andersbq

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 18:37

    du anar inte vad fiskebäck kan göra med långa fenor,,,

  • the_novice

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 19:08

    När man känner till Fiskebäck så går det ganska bra att undvika alla stenar…
    Jag har själv kört mycket där med Formula innan jag flyttade norrut.

    De flesta äldre Formula brädor är lite lättare att segla, och roligare att gippa, än de senaste årens brädor då de har blivit allt bredare i aktern. Bland Starboards brädor så är 159-162, samt LWR och HWR bra brädor. Det gäller att ha en bra fena också, det är den som gör hela brädan.

    Segel behöver du nog ett 11.0, ger en bra range och är lite roligare att segla jmf med de större seglen. Jag seglar helst 10.0 om/när det går, men jag väger bara ca 66kg.

  • kapten-k

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 23:03

    Jag har en isonic 127 (85bred) och en f2formula (100cm bred) till lättvindsdagarna har visserligen inte kört större än 9.5 på bägge, men det skiljer inte så mycket i planingströskel, Isonicen gippar mycket bättre men är mycket sämre på kryss. Jag väger 85kg

  • the_novice

    Medlem
    4 maj, 2014 vid 15:31

    Ja, en Formula är framförallt tänkt för att gå så högt och så lågt som möjligt mot/med vinden, eftersom tävlingarna sker på en I-bana. En lättviktare på en stor slalom-bräda kan plana nästan lika tidigt, men Formulan har bättre vinklar och behåller även planingen bättre i vindhålen.

  • bicless

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 21:08

    Ett alternativ kan ju vara Starboard formula experience, lite tåligare formula med högre komfort än fullblodsformula.

    Andra bra lättviktmonster är Lorch Bird som ger lite softare känsla och skön komfort och Starboard Ultrasonic som har en riktig sportbilskänsla med mycket acceleration och fart.

    Även breda freerace som exempelvis AHD freerace 145 tycker jag man kan pumpa igång i löjligt svaga vindar. Man får använda lite mer teknik på de kortaste brädorna typ ultrasonic jämfört med de lite längre som lorchen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Råd för köp av lättvindsutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.